Fiat 500 e: de eerste, maar zeker niet de laatste

Print
Fiat 500 e: de eerste, maar zeker niet de laatste

De eerste volledig elektrische Fiat 500 e. Afbeelding: Alessandro Altavilla

Je kunt hem al online bestellen als introductie-editie, die in stijl La Prima genoemd wordt. Het is de nieuwe 500 die voorlopig alleen als elektrische versie leverbaar is, naast het huidige model dat nog in de benzinebehoefte moet voorzien.

Dat de huidige nog even dienst blijft doen naast de volledig nieuwe, is een voor de hand liggende, vaker vertoonde actie die juist bij de 500 heel goed kan werken. Allereerst omdat de nieuwe 500 e er voor het grote publiek in grote lijnen hetzelfde uitziet. En over grootte gesproken: het kleintje is verder gegroeid. Maar heel nadrukkelijk heeft Fiat gekozen voor evolutie van het bestaande model. Qua vormgeving, welteverstaan, want technisch staat hier een volledig nieuwe 500. Bovendien is er niet alleen zes centimeter bij gekomen in de lengte, maar ook in de breedte. De wielbasis is met twee centimeter toegenomen en er is ruimte voor maximaal 17-inch wielen. Al met al is hij geen kleintje meer, maar steeds meer een volwassen auto. Een retromodel dat oude glorietijden moet doen herleven, toen Fiat nog echt volumes maakte en zich volmondig volksautofabrikant kon noemen. Dat lukt al prima sinds ze de huidige 500 bijna 12 jaar geleden hebben geïntroduceerd. Daarvan gingen er vele miljoenen over de showroomdrempel en het is nog een steeds bestseller.

Fiat 500 e: de eerste, maar zeker niet de laatste
Foto: Alessandro Altavilla

Die miljoenen kopers zal de discussie over retrodesign, die af en toe in liefhebberskringen oplaait, worst zijn. Ze lusten de 500 nog steeds massaal. Daarom is er voor Fiat geen reden om de productie nu te stoppen en het design van de nieuwe over een radicaal andere boeg te gooien. Nee, het koos heel begrijpelijk voor een evolutie van het retrodesign en dat is toch wel aardig. Knap gedaan van Fiats eigen Centro Stile, want de nieuwe ziet er ontegenzeggelijk weer een tikje stoerder uit zonder dat de hoofdvorm geweld is aangedaan.

Interieur

Open de deur van dit lifestyleliefje en je ziet wel een behoorlijk ander interieur, dat toch je mindset niet verstoort. Met de gebruikelijke Italiaanse flair worden natuurlijke materialen stijlvol geserveerd. Ook Fiat volgt de vegantrend in de autowereld en biedt een ‘leervrije’ auto, iets wat we voorheen ‘lederlook’ noemden. Wel zijn de stoelen nu zesvoudig verstelbaar en desgewenst van stoelverwarming te voorzien. Wat opvalt, is dat de 500 e zijn speelgoedachtige ronde meter heeft ingeruild voor een iets serieuzer uitziende (ronde) digitale meter. Centraal zie je een digitaal scherm van maximaal 10,25 inch, dat veel van de functies voor zijn rekening neemt. De bediening ervan functioneerde al behoorlijk goed, hoewel Fiat nog waarschuwde dat we reden met nog niet perfect werkende voorserie-exemplaren. Qua binnenmaten maakte dat niets uit, want de 500 e is duidelijk ruimer geworden. Voorin profiteer je van de 4,2 centimeter toegenomen breedte en één centimeter meer hoofdruimte. Bovendien kun je de stoel over een grotere afstand verstellen én is het stuur nu ook axiaal te verstellen. Tel daarbij op dat er veel meer opbergruimte voorhanden is en het is duidelijk dat deze 500 weer bruikbaarder is geworden. De bagageruimte is niet baanbrekend groot, maar meet een acceptabele 185 liter.

Fiat 500 e: de eerste, maar zeker niet de laatste
Foto: Alessandro Altavilla

Volledig elektrisch

De nieuwe is er dus voorlopig alleen als volledig elektrisch. Op de vraag of dat zo zal blijven, is het antwoord bevestigend, maar niets wordt uitgesloten voor de toekomst. De nieuwe, volledig elektrische 500 e maakt dus gebruik van een nieuw platform. Daarin vinden we een batterijpakket dat volledig in de wagenvloer is verwerkt en dus geen bagageruimte kost. Het lithion-ion pakket heeft een capaciteit van 42 kWh en kan daarmee volgens de WLTP-meetmethode 320 km ver komen. De aandrijving komt voor rekening van een 115 pk (85 kW) sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Voorlopig is er alleen sprake van een versie met deze aandrijflijn. Vragen over Abarth-uitvoeringen werden slechts beantwoord met een brede glimlach. Of er achterin plaats is voor een tweede motor bij zo’n snelle versie lijkt onwaarschijnlijk. Maar laten we hopen op een extreme uitspatting; een bimotore met vierwielaandrijving klinkt op papier al goed. Voorlopig moeten we het doen met een goed uitgeruste La Prima, die verkrijgbaar is als driedeurs hatchback Berlina of als Cabrio.

Fiat 500 e: de eerste, maar zeker niet de laatste
Foto: Alessandro Altavilla

Stadsauto

De eerste testrit beperkte zich tot een paar uur sturen in Turijn en haar buitenwijken. Want Fiat communiceert vooral dat dit een moderne stadsauto is. En het vermeldt daarom ook nadrukkelijk dat de actieradius bij stadsgebruik kan toenemen tot 458 km. Logisch met die lagere snelheden, maar eigenlijk best verstandig om eens te benadrukken in deze tijden. Wie je ook spreekt, veelal gaat het alleen maar over die actieradius. Dat die ook varieert, net als bij je benzineauto, daar hoor je niemand over. Maar stoer en stijlvol als deze 500 e is, zet hij wel enigszins aan tot snelheid maken en dat vermindert het bereik dan weer. Wie te veel energie verspeelt met genieten, kan zich door elektronische Sherpahulp laten bijstaan, want die past aircogebruik, maximumsnelheid en meer aan om het onderste uit de accu te halen. Zelf kun je wat spelen met de one-pedal-drive-modus die goed werkt.

Dit alles neemt niet weg dat de 500 e leuk en precies genoeg stuurt om wat lol langs de ideale lijnen te zoeken. De besturing is wel wat afstandelijk, maar geeft voldoende gevoel. Ook de remmen laten zich heel goed doseren en dat is een bij een elektrische auto niet vanzelfsprekend. Met een stukje glad wegdek hier en daar zijn de stoplichtsprintjes vermakelijk genoeg, want de 500 e weet met wat wielspin zijn tractiecontrole even voor te blijven. Hij is niet razendsnel, maar vlot genoeg; in negen tellen zit hij vanuit stilstand op 100 km/h. De topsnelheid is zoals gebruikelijk in dit segment inmiddels, begrensd op 150 km/h. Het is ook weleens aardig om te constateren dat we dit bij een elektrische auto inmiddels gewoon vinden. Ter vergelijking: de conventionele 1.2 heeft een top van 170 km/h en de Hybrid haalt maximaal 167 km/h. Op de sprint zijn beide beduidend langzamer met tijden van respectievelijk 11 en 13,8 seconden.

Fiat 500 e: de eerste, maar zeker niet de laatste
Foto: Alessandro Altavilla

Laadsnelheid

Tot zover de spielerei. Hoe zit het met de laadsnelheid? Die is aan de D C-snellader maximaal 85 kW en dat betekent dat je om 80 procent te laden ongeveer 35 minuten nodig hebt. Thuis of aan de dorpspaal gaat het in de AC-modus een stuk trager, zoals bij de meeste auto’s: 3,0 kW thuis, maar met de type 2-connector die je bij de laadpaal thuis of in het dorp gebruikt, haal je 11 kW. Gebruikelijke waarden, waarop je je ritten dient aan te passen. Rest me alleen nog de prijs te noemen. Die is 35.900 euro, daar zou nog 4000 euro subsidie vanaf kunnen als de pot niet leeg was. De cabrio kost drie mille meer. Daarmee is de 500 e behoorlijk aan de prijs als je hem vergelijkt met zijn grote concurrent Mini die er al vanaf 35.100 euro is, en met een 184 pk sterke motor en meer snelheid de betere lijkt. Maar de 500 e heeft een duidelijk grotere actieradius en is aan de snellader superieur. En na die La Prima kan met een basisversie de prijs vast nog wel wat zakken. En dan koop je een stijlvol hebbeding met toegenomen bruikbaarheid. Als je dat zo opsomt, zou deze 500 wel eens goede zaken kunnen doen voor Fiat en de elektrische auto in het algemeen. Eén ding weet ik zeker: dit is de eerste en zeker niet de laatste.

Fiat 500 e: de eerste, maar zeker niet de laatste
Foto: Alessandro Altavilla

Specificaties Fiat 500 e La Prima

  • Prijs: € 35.900,--
  • Topsnelheid: 150 km/h
  • Acceleratie: 0-1009,0 s
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Motor: elektromotor
  • Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
  • Max. vermogen (gecomb.): 115 pk (85 kW)
  • Laden: AC 2,3 kW of 11 kW, snelladen DC 85 kW
  • Accu: 42 kWh Li-ion
  • Transmissie: een overbrenging
  • Aandrijving: voorwielaandrijving

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →