Suzuki Swift Sport: de lusten en de lasten

Print
Suzuki Swift Sport: de lusten en de lasten

De milde hybride Swift Sport is zuiniger, maar heeft wat van zijn scherpte verloren. Afbeelding: TA/ACE Team

De Suzuki Swift Sport is voortaan een milde hybride. Om gematigder te drinken en toch sportief te presteren. Dat is deels gelukt.

In de zoektocht naar minder CO2-uitstoot is de aandrijflijn van de Suzuki Swift Sport ‘vergroend’. Voorheen had de rappe Japanner een 1,4-liter viercilinder met turbo die 140 pk en 230 Nm leverde. Die stond garant voor een sprint naar 100 km/h in 8,1 tellen en een theoretisch verbruik van een alleszins redelijke 1 op 17,9. Na een eerdere duurtest met de Suzuki koesteren we warme herinneringen aan de speelse hatchback. Worden die opgefrist of vervaagd?

Autotest Suzuki Swift Sport. Video: Autovisie

Aandrijving

De viercilinder is in elk geval gebleven, maar voortaan afgeknepen op 129 pk. Hij krijgt echter hulp van een 14 pk en 53 Nm sterke elektromotor die fungeert als startmotor, dynamo en hulpmotor. Daarbij hoort ook een 48 volt-accu, waarin energie wordt opgeslagen die vrijkomt tijdens het remmen. De boordelektronica kan draaien op die teruggewonnen energie; zodoende mag de viercilinder vaker rusten en dat bespaart brandstof. En niet te vergeten: door de elektro-assistentie tijdens het accelereren heeft de turbomotor minder brandstof nodig. Flink wat minder zelfs, in theorie. De Suzuki zou een verbruik van 1 op 21,3 kunnen halen. Nog meer cijfers: het maximum koppel is met 235 Nm marginaal hoger dan voorheen, maar de sprint naar 100 km/h duurt 9,1 seconden. Het gewicht is door alle extra techniek gestegen met 50 kg tot 995 kg. De prijs is onveranderd 25.399 euro, terwijl enkele veiligheidshulpjes nu standaard zijn. Voordat u de Suzuki-dealer daarvoor bedankt: door de lagere CO2-uitstoot (en lagere bpm) is dat geen cadeautje. Toch een prima deal.

Suzuki Swift Sport: de lusten en de lasten
Foto: TA/ACE Team

Minder giftig

De buitenzijde en het interieur zijn niet veranderd, maar de spaarzamere inborst gaat niet onopgemerkt voorbij en komt terug in het motorkarakter. De viercilinder is minder fel en heeft een grilliger vermogensopbouw. Tot zo’n 4000 toeren per minuut wordt hij sterker en daarboven is er geen toename meer. Hij zakt dan in en het voelt alsof zijn keel dicht geknepen wordt. Niet bevorderlijk voor de sportieve beleving en ook niet voor de prestaties. Hij is merkbaar langzamer en minder giftig dan voorheen. Vlot is hij wel, maar het ooit zo enthousiaste kereltje is getemperd. De handgeschakelde vijfbak schakelt strakker dan voorheen, alsof er hardere rubbers in het mechanisme zitten. Meer geleiding en meer precisie, maar dat kan ook aan het kakelverse testexemplaar liggen.

Suzuki Swift Sport: de lusten en de lasten
Foto: TA/ACE Team

Groen

Verder nog iets? Wel, als je van het gas afstapt, begint met een schokje het regenereren. Er gaat als excuus wel een accu-icoontje branden in het instrumentarium om aan te geven dat je groen bezig bent, maar de overgang moet soepeler. Samenvattend kunnen we stellen dat de aandrijflijn flink heeft ingeleverd als het op sportief presteren aankomt. Hij zet er wel een spaarzamer verbruik tegenover. Met zijn voorganger scoorden we 1 op 18,2, terwijl hij nu vrij eenvoudig 1 op 20 haalt.

Afgevlakt, maar wel zuiniger

De kracht van de Swift Sport was ook zijn duale rijgedrag. Strak geveerd, maar soepel gedempt. Te soepel als je écht hard ging trappen. Maar daardoor was hij enerzijds comfortabel en had hij anderzijds voldoende bruikbare scherpte. Mét een manipuleerbaar weggedrag. De sportieveling heeft in zijn nieuwe vorm ook een ander rijgedrag. Hij is vijftig kg aangekomen en ondanks dat de extra kilo’s op een gunstige plek onder de voorstoelen liggen, voelt hij in bochten toch minder wendbaar aan en schuift hij eerder rechtdoor. Hij verzet zich meer tegen rolbewegingen door een dikkere stabi vóór. Het gevolg is dat de vooras zich minder ‘ingraaft’ en eerder grip verliest. Met als bijkomende beperking dat de achterzijde in een later stadium en pas bij extreem aandringen komt omzetten. Er bestaat nog steeds de mogelijkheid om het weggedrag te beïnvloeden door van het gas af te stappen of bruusk in te sturen, maar het effect op de kont is minder heftig. Of beter gezegd: niet zo leuk meer. Het valt dan ook niet te ontkennen dat door het hogere gewicht en de mild-hybride aandrijflijn zijn sportieve karakter is afgevlakt. Je krijgt er wél toegenomen zuinigheid voor terug.

Suzuki Swift Sport: de lusten en de lasten
Foto: TA/ACE Team

Eindoordeel

Minder snel door afgeknepen motor en minder speels door extra gewicht, maar zuiniger dan voorheen. Niet leuker geworden, wel beter in deze tijd passend.

Plus: Zuinig, makkelijk te chippen, manipuleer weggedrag…

Min: …maar minder speels, afgeknepen motor, schokkerig regenereren

Specificaties Suzuki Swift Sport

  • Prijs: € 25.399
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • Acceleratie 0-100: 9,1 s
  • Gem. verbruik: 1 op 21,3
  • CO2-emissie: 106 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1373 cm3, turbo
  • Gec. max. vermogen: 129 pk (95 kW)/5500 min-1 (+14 pk)
  • Max. koppel: 235 Nm/2000-3000 min-1
  • Transmissie: vijfbak, manueel
  • Massa leeg: 995 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →