De zin van onzin: BMW X5 M Competition

Print
De zin van onzin: BMW X5 M Competition

De BMW X5 M Competition is een indrukwekkende verschijning. Afbeelding: Uwe Fischer

Omdat een BMW M5 Competition voor sommigen te laag wordt, levert BMW de 625 pk sterke V8 nu ook in de X5. Dat klinkt onzinnig, maar dat is het niet.

Na jaren in een BMW M5 te hebben gereden, verlangt het lichaam een hogere instap. Zonder dat je het beukwerk en de dynamische kwaliteiten van de supersedan wilt missen. Daarvoor is de X5 M Competition in het leven geroepen. Althans, die rol kan hij vervullen, maar het is vooral een statussymbool dat laat zien dat je de allerduurste X5 kunt betalen. Dat telt in bepaalde kringen. In Nederland zal de X5 M Competition geen grote verkoopaantallen noteren, maar in de Verenigde Staten zijn de M-modellen niet aan te slepen. Hier kost hij zonder opties 216.000 euro en voorzien van wat extra’s schuift de prijs eenvoudig op naar 240.000 euro. Hij is goed voor 625 pk en 750 Nm, terwijl de normale X5 M 600 pk en hetzelfde koppel levert voor 203.000 euro.

De zin van onzin: BMW X5 M Competition
Foto: Uwe Fischer

Imposant

Deze Competition is zeker in het Marina Bay Blau een imposante verschijning. De grote grille, de zwarte accenten en de vier donkere uitlaten lokken heel wat duimpjes uit. Weet wel dat een goed samengestelde normale X5 qua looks aardig in de buurt kan komen van het topmodel. Opmerkelijk is de wiel-bandcombinatie. De Competition heeft vóór 295/35 R21-banden en achter zelfs 315/30 R22. Niet alleen een breedset, maar ook een grootset of hoe je die afwijkende inchmaat moet noemen.

Vanbinnen is het vooral een zeer luxe SUV met carbon verfraaiingen om de sportieve M-genen te laten doorschemeren. De grote stoelen bieden zowel comfort als een strakke ondersteuning met, zoals in elke X5, het gevoel op de eerste verdieping te zitten. Voor een knusser gevoel heeft BMW de X6. De zitpositie én het overzicht zijn vorstelijk in dit geval. De prestaties ook, want hij weet zichzelf volgens de meetapparatuur in 3,7 seconden naar 100 km/h te schieten en de dubbele snelheid in 13,2 tellen te halen. Dit alles onder luid elektronisch geroffel uit de speakers. Ter vergelijking: een M5 Competition doet respectievelijk 3,3 en 10,6 seconden over beide exercities. Trappen we vol op de rem, dan perst het gewicht van 2285 kg de rubber walsen in het asfalt en sta je na 33,4 meter stil. De M5 had daar slechts 20 centimeter minder voor nodig. Het knappe is dat de kolos met stalen remmen dat ook nog eens vijf keer achter elkaar in min of meer dezelfde afstand wist te realiseren. Overigens kan de 4,4-liter twinturbo-V8 zich ook heel dociel gedragen en dan blijft hij aan de hand van de achttraps automaat kalm in de kelder van zijn toerenbereik. Ook daar is koppel genoeg. Het verbruik? Reken op een waarde tussen 1 op 5 à 8.

De zin van onzin: BMW X5 M Competition
Foto: Uwe Fischer

Steeds brutaler

Het onderstel met stalen veren, variabele dempers en actieve rolstabilisatie doet verbluffend werk. Zo goed, dat je aan het stuur jezelf opnieuw moet kalibreren omdat je zo hard bochten in kunt duiken en de auto nauwelijks rolt. Daardoor krijg je amper notie van de snelheid en de krachten die op de auto werken. Het duurt even voordat het vertrouwen toeneemt en dan ga je steeds brutaler afritten pakken. Je stuurt in, hij reageert vrijwel direct op de input en vervolgens blijft het koetswerk horizontaal op de gekozen lijn te staan. Ondertussen laat het brede rubber onder de dwang van de massa zijn sporen na op het asfalt. Uiteindelijk zijn er grenzen en dat resulteert in onderstuur, maar dat is slechts een subtiele hint voor de bestuurder. De overtollige snelheid afschudden door verder in te sturen kan, maar eigenlijk dient de rechtervoet naar beneden te gaan. Dan voel je, zeker in de 4WD Sport-stand, dat niet alleen bijna alle aandrijfkrachten op de achteras ‘blijven’, maar dat het actieve sperdifferentieel dat ook nog eens grotendeels naar het buitenste achterwiel stuurt. Dan kunnen er verschillende dingen gebeuren. Variërend van een glijpartij over vier wielen die langzaam overgaat in een neutraal weggedrag tot – met meer gas – een heuse powerslide. Zo kun je zelfs bochten uit driften met een sliphoek die voor de meeste mensen meer dan bevredigend is, voordat de auto zich weer rechttrekt. Een tweewielaangedreven driftmodus, zoals op de M5, zit hier dan weer niet op. Het beschreven weggedrag wordt in grote lijnen ook geleverd door de concurrenten van Alfa Romeo, Audi, Mercedes-Benz, Maserati en Porsche. Minder overtuigend is de totaal gevoelloze en zeer kunstmatige besturing. Een slap handje in vergelijking met een Cayenne bijvoorbeeld, die veel fijner stuurt. In de X5 M Competition heeft het stuurwiel duidelijk de taak om net als het onderstel het hoge gewicht te verbloemen, maar door de sterke bekrachtiging verlies je elk contact met de werkelijkheid.

De zin van onzin: BMW X5 M Competition
Foto: Uwe Fischer

Door de mand

Op dynamisch vlak kan de X5 M Competition bizarre dingen, maar tijdens het alledaagse gebruik valt hij behoorlijk door de mand. BMW waarschuwt zelf in de prijslijst voor het beperkte comfort van het standaard Adaptief M-onderstel Professional en dat is niet zonder reden. Door de enorme wielen, voorzien van banden met lage wangen, zit je geregeld te stuiteren in je ivoren toren. Op glooiingen in het wegdek gaat het nog, maar op korte oneffenheden is hij ongepast stoterig. Nog een nadeel van die enorm brede en zware voorwielen is de gevoeligheid voor spoorvorming. De vooras zoekt zijn eigen weg op het asfalt en daardoor lijkt het net alsof de rijstrookassistentie aan het stuurwiel zit te trekken, maar het zijn toch echt de voorbanden. Is het na een M5 tijd voor wat anders met een hogere zitpositie en vergelijkbare prestaties? Dan voldoet deze M-versie van de X5 daar op veel vlakken aan, maar je levert flink in aan comfort. Maar de status die deze X5 M Competition met zich meebrengt, verzacht wellicht de pijn.

De zin van onzin: BMW X5 M Competition
Foto: Uwe Fischer

Eindoordeel

Uitzonderlijke prestaties in een voor velen ultiem statussymbool. Comfort en besturing matig.

Specificaties BMW X5 M Competition

  • Prijs: € 216.416
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acceleratie 0-100: 3,8 s
  • Gem. verbruik: 1 op 7,8
  • CO2-emissie: 291 g/km
  • Motor: V8, 4395 cm3, twin turbo
  • Gec. max. vermogen: 625 pk (460 kW)/6000 min-1
  • Max. koppel: 750 Nm/1800-5800 min-1
  • Transmissie: achtbak, automatisch
  • Massa leeg: 2285 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →