Franse stekker van Renault: Mégane E-Tech

Print
Franse stekker van Renault: Mégane E-Tech

Aan het altijd nog fris ogende uiterlijk van de Mégane is niet veel veranderd. Afbeelding: Jean-Brice Lemal

Halverwege zijn levenscyclus ondergaat de Renault Mégane een reeks vernieuwingen met als belangrijkste noviteit een plug-in hybride variant.

Elke fabrikant worstelt met de almaar scherper wordende emissie-eisen en omdat op korte termijn een volledig elektrisch modellenaanbod onhaalbaar is, komen ze massaal met hybrides. Renault heeft een modulair hybridesysteem voor de Clio, Captur en Mégane. Eerstgenoemde is een full hybrid, terwijl de andere twee als plug-in hybrides geleverd worden. Versies die zeer belangrijk zijn in de poging om de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk op de noodzakelijke 95 g/km te krijgen. Renault heeft de Zoe en de elektrische uitvoeringen van de Twingo en Kangoo, maar daar redden ze het niet mee.

Autotest Renault Mégane PHEV. Video: De Limburger

Retouches

Enfin, laten we eerst eens kijken naar de Mégane die sinds 2016 op de markt is. Aan het nog altijd fris ogende uiterlijk is niet veel veranderd. We zien kleine retouches van koplampen, grille, bumpers en achterlichten met voortaan dynamische richtingaanwijzers. Het oogt strakker, maar je moet er een vorig model naast zetten om de exacte verschillen te kunnen aanwijzen. In het interieur is eveneens voorzichtig met gum en potlood gewerkt. Het aircocluster is gewijzigd, er is nu een volledig digitaal instrumentarium voor de bestuurder en het vertrouwde multimediasysteem is gebleven. Dat reageert sneller op aanraakopdrachten, maar heeft nog altijd niet de meest gebruiksvriendelijke menustructuur. Voortaan is de GT-Line niet meer leverbaar en zorgt de R.S.-Line voor een visueel sportiever uitgeruste Mégane.

Franse stekker van Renault: Mégane E-Tech
Foto: Jean-Brice Lemal

Techniek

Waar het bij de phase deux om gaat, is de techniek van de E-Tech plug-in hybrid. Overigens is hij voorlopig alleen als Estate leverbaar en pas volgend jaar ook als hatchback. Tot en met 2024 geldt een halftarief voor de wegenbelasting doordat hij 29 g/km uitstoot. De leaserijder die gedwongen wordt een auto met maximaal 50 g/km te rijden, ziet deze Mégane aan zijn horizon verschijnen. Kortom, er is vraag naar stekkerhybrides.

De aandrijflijn bestaat uit drie motoren en is ontwikkeld binnen de Frans-Japanse alliantie. De 400 volt-accu heeft een inhoud van 9,8 kWh en ligt onder de achterbank. Het systeemvermogen is 160 pk en komt op de volgende manier tot stand. Er is een 1,6-liter viercilinder met 91 pk en 144 Nm. Dan is er een elektromotor voor de aandrijving met 68 pk en 205 Nm, terwijl een 34 pk en 50 Nm leverende kleinere elektromotor als starter en generator functioneert. Het meest innovatieve is de versnellingsbak, die zonder koppeling en synchromeshes werkt. Hij opereert met een zogenaamde dog clutch of klauwkoppeling om wrijving te verminderen, gewicht te besparen en de efficiëntie te vergroten. Er zijn in totaal vijftien overbrengingen, waarvan acht voorwaartse versnellingen. Mogelijk door de combinatie van vijf (vier voorwaarts en neutraal) voor de verbrandingsmotor en drie (twee voorwaarts en neutraal) voor de elektromotor.

Franse stekker van Renault: Mégane E-Tech
Foto: Jean-Brice Lemal

Rijbereik

Puur elektrisch haalt hij maximaal 135 km/h en in de eerste elektrische versnelling is 80 km/h mogelijk. De secundaire elektromotor zorgt behalve voor het starten van de benzinemotor en het regenereren ook voor het soepel aangrijpen van de klauwkoppelingen door tijdens het terugschakelen elektronisch tussengas te geven. Om zonder knarsende tanden te kunnen koppelen mag het toerentalverschil tussen bak en motor namelijk maar maximaal vijftig toeren zijn. Tot zover de theorie van de techniek, die in grote lijnen ook terug te vinden is in Formule 1-auto van Renault.

In de dagelijkse praktijk leert een korte testrit dat het systeem niet zo vlekkeloos werkt als bijvoorbeeld een hybride-aandrijflijn van Toyota. Het wegrijden gaat wel soepel, want dat gebeurt altijd volledig elektrisch.

Franse stekker van Renault: Mégane E-Tech
Foto: Jean-Brice Lemal

Zodra de benzinemotor wordt gestart, begint er onder bepaalde omstandigheden onrust te ontstaan. Als je met constante snelheid rijdt, dan is er weinig aan de hand, maar in druk verkeer met veel tempowisselingen varieert het toerental van de motor nogal. De kleinste wisselingen in de gasstand resulteren in een terugschakelactie met een loeiende motor als gevolg. Bijvoorbeeld als je wilt inhalen of de snelheid wilt vasthouden bij het oprijden van een heuvel. Ook als je een inhaalpoging afbreekt, houdt de bak de motor te lang hoog in de toeren. Dat klinkt niet fraai en voelt als energieverkwanseling. Navraag leert dat hij langer in toeren wordt gehouden omdat de techniek bezig is om weer soepel te kunnen opschakelen. Van dat gevoelsmatig te lang durende hoge toerental wordt gebruikgemaakt om de accu extra bij te laden. Van energieverspilling is dus geen sprake, wel van geluidsoverlast. Ook start de benzinemotor bij lage accuwaarden soms ineens en dan gaat hij fors meer dan stationair toerental draaien met onrust tot gevolg.

Franse stekker van Renault: Mégane E-Tech
Foto: Jean-Brice Lemal

Rijgedrag

Dan komen we uit bij het verdere rijgedrag van de Mégane, die als stekkerhybride een duurdere multi-link achteras heeft om het ruim 200 kilogram hogere gewicht te managen. Hij rijdt er comfortabel mee en je merkt dat er achter wat meer veerspanning is om het gewicht in toom te houden, waardoor hij springeriger is dan een gewoon exemplaar. Maar over het algemeen rijdt hij even comfortabel als elke andere versie. En het verbruik? Een sluitende representatieve verbruiksmeting hebben we niet kunnen doen, maar reken op ongeveer 40 kilometer puur elektrisch. Het zal kortom sterk afhangen van het gebruik of deze Franse ‘stekkerdoos’ u zal passen.

Eindoordeel

Minimale facelift met een plug-in hybride aandrijflijn als belangrijkste speerpunt, maar die werkt niet onopgemerkt.

Specificaties Renault Mégane Estate E-Tech Plug-in Hybrid

  • Prijs: € 33.090
  • Topsnelheid: 183 km/h
  • Acceleratie 0-100: 9,8 s
  • Gem. verbruik: 1 op 76,9
  • CO2-emissie: 29 g/km
  • Motor; viercilinder, 1598 cm3, twee elektromotoren
  • Max. vermogen: 91 pk/ 5600 min-1 (+68 pk en +34 pk)
  • Gec. max. vermogen: 160 pk
  • Max. koppel: 144 Nm/3200 min-1 (+205 Nm en +50 Nm)
  • Transmissie: automatische achtbak
  • Massa leeg: 1578 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →