Opzettelijk foute bevestiging deed betonplaat op auto Duitse vrouw (66) storten

Print
Opzettelijk foute bevestiging deed betonplaat op auto Duitse vrouw (66) storten

De automobiliste uit Keulen bezweek ter plekke aan haar verwondingen Afbeelding: Feuerwehr Köln

Een dodelijk drama op snelweg A3 bij Keulen, waar een auto eind vorige week werd geplet door een losgeraakte betonplaat van een geluidswal, is veroorzaakt door een foute constructie. Dat heeft het wegenbouwbedrijf van de deelstaat Noordrijn-Westfalen bekendgemaakt. Het Openbaar Ministerie (OM) onderzoekt de zaak.

De betonplaat werd volgens het wegenbouwbedrijf opzettelijk verkeerd bevestigd. Dit om een hoogteverschil te overbruggen. Daarbij werd in 2007 geïmproviseerd met een lasverbinding met een schroef. Die was uiteindelijk niet bestand tegen de trekkracht van de 6,2 ton zware betonplaat en brak af. Mogelijk gebeurde dit onder invloed van de vele passerende vrachtwagens.

Een door het OM ingeschakelde ingenieur vond ter plekke een afgebroken stalen bout en een ‘duidelijk’ te kleine ring. In de plaat naast het losgeraakte exemplaar ontdekte hij al één verbogen lasverbinding met een verhoogde kans op losraken. In zijn voorlopige rapport concludeerde de deskundige dat sommige betonplaten correct waren bevestigd en andere niet. Hij adviseerde die laatste zo snel mogelijk te verwijderen.

Verborgen

De losgeraakte en naar beneden gevallen betonplaat verpletterde vrijdag de auto van een 66-jarige vrouw uit Keulen. Zij bezweek ter plekke aan haar verwondingen.

De bewuste plaat werd voor het laatst gecontroleerd in 2013 en kreeg toen de beoordeling ‘zeer goed’. De nu ontdekte foute constructie was volgens het deelstaatministerie van Transport niet zichtbaar van buitenaf. ‘Aangenomen mag worden dat de gebrekkige constructie ook bij de volgende test niet opgemerkt zou zijn, omdat deze verborgen is achter het geluidsscherm’, citeert Der Spiegel uit een rapport aan de Verkeerscommissie van de deelstaatregering.

De geluidswal had in 2019 opnieuw gecontroleerd moeten worden maar dat werd uitgesteld wegens ‘te veel andere controles’. ‘De verantwoordelijke experts van het wegenbouwbedrijf van de deelstaat vonden dit acceptabel vanwege het bouwjaar van de betonplaten en de zeer goede staat bij de laatste controle’. Visuele inspecties vonden wel regelmatig plaats, aldus het rapport.

Failliet

De zoektocht naar de verantwoordelijken zou volgens het in onderzoeksjournalistiek gespecialiseerde nieuwsmagazine wel eens lastig kunnen worden. De fabrikant van de betonplaat uit de deelstaat Hessen ging in 2014 failliet. Het bedrijf uit Gelsenkirchen (Noordrijn-Westfalen) dat de geluidswal bouwde, bestaat ook niet meer. Het is nog onduidelijk of een van de twee bedrijven de foute constructie plaatste of dat er een onderaannemer werd ingehuurd.