Sinterklaas doet dit jaar minder goede zaken en koopt vooral online

Print
Sinterklaas doet dit jaar minder goede zaken en koopt vooral online

Afbeelding: Getty Images/iStockphoto

De week voorafgaand aan pakjesavond is door de Sint aanzienlijk minder gepind vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Sinterklaas was dit jaar goed voor 99,6 miljoen pintransacties. Een jaar eerder was de sinterklaasperiode goed voor 113,1 miljoen pinbetalingen, blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland.

De pintransacties waren goed voor een totaalbedrag van 2,6 miljard euro, vergeleken met 2,9 miljard vorig jaar.

Volgens de organisatie zijn er in de afgelopen dagen bijna twee derde meer aankopen via iDeal gedaan in webwinkels vergeleken met 2019. Het bedrag dat daarbij werd uitgegeven ligt bijna 40 procent hoger.

Lees ook: Deze Limburgers zijn jarig met sinterklaas: ‘We kregen het hele Intertoysboek op 5 december’

Toonbank

Aan de fysieke toonbank heeft Sinterklaas dit jaar alleen vrijdag, 4 december, iets vaker met zijn pinpas afgerekend (ruim 5 procent vaker) dan vorig jaar. Daar was een bedrag mee gemoeid dat bijna 30 procent hoger ligt. Op 2 december was het echter naar schatting bijna 15 procent minder, voor een ruim 5 procent lager bedrag.

„In vergelijking met gewone weekdagen in september 2020, trok de Sint ongeveer tot ruwweg 5 procent minder vaak zijn pinpas, voor een ongeveer 5 procent lager bedrag, op 1 december”, aldus de Betaalvereniging. Daarna rekenden winkeliers hooguit evenveel met Sinterklaas af als op gewone weekdagen.