Het MPV-alternatief: Toyota ProAce Verso City

Print
Het MPV-alternatief: Toyota ProAce Verso City

Ruimtewonder Toyota ProAce Verso City. Afbeelding: Noël van Bilsen

Na zo’n kwarteeuw verdwijnt de MPV uit het straatbeeld en wordt het koperspubliek door de auto-industrie doorverwezen naar de SUV. Het perfecte alternatief, de ludospace, staat nog steeds in de schaduw. Geldt dat ook voor de Toyota ProAce City Verso?

Een personenautovariant van een bestelauto, dat zijn de ludospace-modellen, en de ProAce City Verso die we vanaf nu alleen Verso noemen, is er daar een van. Dergelijke types bestaan al decennialang, langer nog dan de MPV’s in al zijn soorten en maten. Maar de rol, die de modellen in de loop der jaren kregen toebedeeld, veranderde. Waar het in eerste instantie om een bestelauto met zijramen en een harde, vaste achterbank ging, daar kreeg de ludospace met de komst van de Renault Kangoo rond 1997 een eigen karakter en functie. Toyota krijgt zijn Verso in de schoot geworpen, want de Japanners hebben een overeenkomst met PSA, dat naast de Citroën Berlingo, Peugeot Rifter en Opel Combo ook de Verso maakt. Gewoon een andere neus en logo’s erop. Waarom het wiel uitvinden als er een uitstekend concept bestaat?

Het MPV-alternatief: Toyota ProAce Verso City
Foto: Noël van Bilsen

Ideaal voor gezinnen

Het Franse ludospace-concept is gewoon subliem en ideaal voor gezinnen die uitzonderlijk veel interieur- en bagageruimte nodig hebben. In vergelijking met ruimtewagens mis je uitneembare of verschuifbare stoelen, maar in vergelijking met de SUV’s en crossovers krijg je meer bergmogelijkheden, hoofdruimte en laadvolume terug. Het is een ruimtewonder op wielen, want je kunt er meer spullen in kwijt dan in menige ruimtewagen. En dat alles tot in detail gesorteerd, want het barst van de vakken. Hij heeft twee dashboardkastjes, een bergvak boven de voorruit, víer in de voetruimte achterin(!), portiervakken, een bergvak tegen het plafond en een in de middentunnel. Neem je het optionele panoramadak, dan krijg je ook daar een aflegvak bij. Onder de bagageruimte zit juist geen vak, want die ruimte is voorbehouden aan het reservewiel ónder de auto en aan een later verschijnende, optionele batterij voor de elektrische variant. De hoedenplank kun je in hoogte variëren om verschillende compartimenten te creëren.

Het MPV-alternatief: Toyota ProAce Verso City
Foto: Noël van Bilsen

Toegankelijkheid

De achterbak bereik je via een enorme achterklep met optioneel separaat te openen achterruit. Voor de toegankelijkheid van de tweede zitrij met drie individueel wegklapbare stoelen dienen twee forse schuifdeuren. Voorin staan in het geval van de Active-uitvoering twee stoelen met armleuningen en iets te korte zitvlakken. Om het grut achterin in de gaten te houden is er een tweede binnenspiegel aanwezig, maar volledig bruikbaar is die niet. De achterpassagiers beschikken over een klaptafeltje met bekerhouder en voor ouders met vijf koters bestaat er een verlengde versie met drie zitrijen.

Een misser voor een gezinsauto is het gebrek aan voldoende usb-aansluitingen (usb-C is niet beschikbaar): hij heeft er één, die onhandig in het infotainmentsysteem is verwerkt. Het uit de Combo en Berlingo stammende dashboard oogt robuust en is afgewerkt op een niveau dat je van personenauto’s verwacht, al ontbreekt een zachte toplaag.

Het MPV-alternatief: Toyota ProAce Verso City
Foto: Noël van Bilsen

Comfortabel

Dat de roots van de Verso in de bedrijfswagensector liggen, voel je niet tijdens het rijden, al merk je wel dat een zware belading de rijeigenschappen ten goede komt. Het platform is een combinatie van PSA’s EMP II met de achterste sectie van de vorige generatie Berlingo/Partner. De achteras is overduidelijk op zware belasting gericht, maar van een houterige afstelling is geen sprake. Overall voelt de Verso comfortabel aan. Hij laat zich makkelijk en voldoende nauwkeurig sturen. De korte draaicirkel maakt hem wendbaar. Dat is ook gewenst, want het zicht mag dan door het grote glasoppervlak uitstekend zijn, de hoekige carrosserie maakt hem een tikkeltje onoverzichtelijk. Je hebt ook liever buitenspiegels die smal en hoog zijn dan de nu gemonteerde brede en lage exemplaren. Een achteruitrijcamera is verkrijgbaar en geen overbodige luxe, zeker wanneer je met vijf of in de lange variant met zeven personen onderweg bent.

Met de 1,2-liter driecilinder benzinemotor, gekoppeld aan een achttraps automaat, komt de Verso uitstekend mee met het verkeer. Hij is vlot door zijn souplesse en turbo, alsmede door zijn alert reagerende transmissie. In de gereden blauwe carrosseriekleur met donkere lichtmetalen wielen ziet de Verso er vlot uit, maar dat is een kwestie van smaak.

Vertrouwen

Design en aankleding zijn echter belangrijke punten om of juist voor de ProAce City Verso of de gelijkwaardige Peugeot Rifter, Citroën Berlingo en Opel Combo te kiezen. En mocht je op een gelijkspel uitkomen, dan speelt naast de dealerservice wellicht de garantie een rol. Toyota heeft meer vertrouwen in het Franse product dan de Franse fabrikant PSA zelf. De Japanners geven, na een extra inspectie aan het einde van de productielijn, een jaar extra garantie op de gebruikelijke twee van de PSA-producten. De Nederlandse importeur verlengt die periode vervolgens met twee jaar.

Eindoordeel

De Verso combineert een prettig rijgedrag, soepele aandrijflijn en goede aankleding in een concept met bijzonder veel interieurruimte. Een ludospace als deze is het enige alternatief voor een MPV in de middenklasse.

Specificaties Toyota ProAce City Verso 1.2 turbo 130 pk automaat

  • Prijs: € 32.475
  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Acceleratie 0-100: g.o.
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 18,9
  • CO2-emissie: 119 g/km
  • Motor: drie-in-lijn, turbo, 1199 cm3
  • Max. vermogen: 130 pk (96 kW)/5500 min-1
  • Max. koppel: 230 Nm/1750 min-1
  • Transmissie: achttraps automaat
  • Massa: 1557 kg

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen