‘Green Card’ voor kolossale Ford Explorer

Print
‘Green Card’ voor kolossale Ford Explorer

Voor Europese maatstaven is de Ford Explorer een kolos. Afbeelding: Dennis Noten Photography

De Ford Explorer is een zevenzits Amerikaan met een Europees verblijfsvergunning. Verkregen door een 457 pk sterke plug-inhybride aandrijflijn.

De zesde generatie Ford Explorer werd vorig jaar geïntroduceerd in de Verenigde Staten en heeft nu ook de juiste papieren om kans te maken in Europa. Daarvoor was een plug-inhybride aandrijflijn onontbeerlijk. Deze bestaat uit een 363 pk sterke 3,0-liter V6 met twinturbo en een 102 pk leverende elektromotor, die wordt gevoed door een 13,6 kWh-accupakket. Standaard zijn vierwielaandrijving en een automatische tienbak. De gecombineerde kracht komt uit op 457 pk en 825 Nm, terwijl het WLTP-verbruik is vastgesteld op 1 op 32,3 met een CO2-uitstoot van 71 g/km. Zodoende betaal je voor deze mastodont slechts 5163 euro bpm. In Nederland wordt hij alleen fully loaded geleverd in de sportief aangeklede ST-Line, die 77.910 euro kost. Een flink bedrag, maar niet voor zo’n flinke auto.

Autotest Ford Explorer. Video: Autovisie

Kolos

Alhoewel, in Amerika levert Ford de nog grotere Expedition. Daar is deze Explorer, de bestverkopende SUV van het land, een gangbaar maatje, maar voor Europese begrippen is het een kolos. Hij is ruim 5 meter lang, dik 2 meter breed, bijna 1,80 meter hoog en hij weegt om en nabij de 2,5 ton. Door zijn fysieke eigenschappen ben je geneigd hem te vergelijken met de grote, luxe Europese 4x4’s.

Als je niets hebt met de prestige van de Duitse merken is de Explorer een concurrent voor de Audi Q7, BMW X7 en Mercedes-Benz GLS, maar die zijn aanzienlijk duurder. Tot de concurrentie behoren ook de zevenzitters van Land Rover, terwijl de Volvo XC90 aardig in de buurt blijft qua prijs, maar minder qua buitenmaten. De Explorer is dus opvallend fors en krachtig voor het gevraagde bedrag. Het imposante uiterlijk heeft een typisch, maar niet storend VS-sausje. Groot, niet grotesk. Hij is zeer royaal uitgerust met alle denkbare voorzieningen waaronder – geheel in Amerikaanse stijl – niet minder dan twaalf bekerhouders!

‘Green Card’ voor kolossale Ford Explorer
Foto: Dennis Noten Photography

Rijmodi

Om energie te besparen is de Explorer normaal gesproken een achterwielaandrijver, maar de centrale multi-plaatkoppeling kan bliksemsnel de anders volledig losgekoppelde vooras bijschakelen. Er zijn zeven rijmodi voor het 4WD-systeem die zich met een draaiknop laten bedienen. Daarnaast zijn er meerdere standen om het maximale uit de hybride aandrijflijn te halen, zoals EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge. De 2366 kg wegende Explorer zou een elektrische actieradius van 42 kilometer moeten halen en het accupakket is thuis aan het lichtnet in zes uur vol te krijgen en aan een laadstation in ruim vier uur tijd. Wie de maximale power inzet, haalt in 6,0 seconden 100 km/h en een topsnelheid van 230 km/h. Puur elektrisch haalt hij maximaal 135 km/h en voor echte zuinigheid zal gestekkerd moeten worden, want anders is 1 op 10 al een uitdaging.

Praktijktest

Op het testcomplex van Ford in het Belgische Lommel konden we de Explorer op een ongebruikelijke manier ervaren. Zo hing er een maximaal beladen dubbelasser (2500 kg) aan de trekhaak om hem vervolgens door het terrein te sturen. Geen veredeld bospaadje, maar serieus offroad. Het is wonderlijk wat de combinatie kan met hulp van de intelligente vierwielaandrijving, de afdaalhulp en het trailerstabiliteitsprogramma. Sturen, gas geven en vooruitkijken. De rest regelt de techniek. De auto weet een klim van 35 graden te maken, zolang je de vaart er maar in houdt.

Op de spaarzame stukken asfalt waarop we zonder aanhanger reden, voelde de Explorer krachtig aan. De V6 produceert een fatsoenlijke brul en levert een stevige acceleratie. De gasaanname bij wegrijden is abrupt door de onmiddellijke elektrokracht, maar over het algemeen zorgt het duo motoren voor grote souplesse. De tientrapsautomaat verlegt geen grenzen door schakelsnelheid of souplesse, maar weet wel de rust te bewaren in de aandrijflijn door niet continu te schakelen. Dat is nog wel eens anders bij transmissies met zó veel verzetten. Het onderstel staat op stalen veren met variabele dempers; luchtvering is niet leverbaar. Dat is ook niet noodzakelijk, want er zijn geen overdreven rolneigingen en de soepele dempers bewaken het comfort. Er zit zelfs een randje scherpte in het onderstel doordat de auto best vlot reageert op stuurbewegingen. Geen boot die gelijk op één oor gaat liggen; hij kan best wat dwarskrachten aan.

‘Green Card’ voor kolossale Ford Explorer
Foto: Dennis Noten Photography

De besturing is eerder Europees dan Amerikaans door een prettige weerstand, voldoende precisie en goed gekozen directheid. Je voelt dat het een Ford is, maar wel eentje van dik vijf meter en bijna tweeënhalve ton.

Interieur

De interieurafwerking is minder strak dan bij de Europese Fords door grotere kieren, maar met het staande scherm en de verder degelijke uitstraling ziet het er niet verkeerd uit. De stoelen voorin hebben een korte, vlakke zitting, maar daardoor kun je makkelijk aan boord klimmen. Op de tweede zitrij staat vergelijkbaar meubilair en is de ruimte gigantisch. Alleen de middelste stoel heeft een oncomfortabel harde rugleuning omdat de daarin verwerkte armsteun voelbaar is. Op de derde, lastig te bereiken zitrij staan de slechtste stoelen. Laag in de auto, maar ook hier houdt een volwassene het wel even uit, waardoor het daadwerkelijk een zevenzitter is. Met bagage, want in de kofferbak varieert het laadvolume tussen 330 en ruim 2200 liter. Ford levert voor een kleine 78 mille heel veel auto die door zijn plug-inhybride aandrijflijn kan bestaan. In Amerika heet een verblijfsvergunning een Green Card. In Europa – en Nederland in het bijzonder – mag je verblijven als je voldoende ‘groen’ bent. Die kaart speelt Ford met deze reus.

‘Green Card’ voor kolossale Ford Explorer
Foto: Dennis Noten Photography

Eindoordeel

Groot, zwaar, krachtig, luxe, zevenzits en met stekkerdiscipline ook zuinig. De Ford Explorer heeft van alles heel veel voor een schappelijke prijs.

Specificaties Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost PHEV

  • Prijs: € 77.910
  • Topsnelheid: 230 km/h
  • Acceleratie 0-100: 6,0 s
  • Gem. verbruik: 1 op 32,3
  • CO2-emissie: 71 g/km
  • Motor: V6, 3000 cm3, twin turbo en elektromotor
  • Gec. max. vermogen: 457 pk (336 kW)/5750 min-1
  • Max. koppel: 825 Nm/2500 min-1
  • Transmissie: tienbak, automatisch
  • Massa leeg: 2366 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →