Steraanvoerder Mercedes E 300e

Print
Steraanvoerder Mercedes E 300e

Facelift met subtiele aanpassingen voor de E-klasse. Afbeelding: Adrien Cortesi

De beste verkochte Mercedes-Benz ooit wordt op koers gehouden met een vernieuwingsronde.

Na vier succesvolle jaren heeft de tiende generatie Mercedes-Benz E-klasse een reeks kleine vernieuwingen ondergaan. Er zijn sinds 1946 meer dan veertien miljoen E-klasses verkocht, waarmee hij de ranglijst van het merk aanvoert. Geheel in de traditie van Mercedes-Benz resulteert een facelift in subtiele aanpassingen. Zie het maar als vers schilderwerk aan das Haus in plaats van de complete inrichting veranderen.

In de pas

Hij moet vooral nauwkeuriger in de pas lopen met de huidige modellen. Daarom nieuwe bumpers, kleinere koplampen, een a-vormige grille en achterlichten die doorlopen in de kofferklep. Voorts nieuwe lakkleuren en indien gewenst aerodynamisch gevormde wielen à la EQC. In het interieur ook geen ingrijpende wijzigingen, maar wel een ander stuurwiel en een uitgebreider MBUX-systeem met een groter scherm. Net als op de jongere generatie Mercedessen is er nu augmented reality om de navigatie-aanwijzingen te verduidelijken in de camerabeelden. Overigens blijft de bediening van het uitgebreide multimediasysteem met spraaksturing, aanraakopdrachten en de touch pad op de middenconsole enige studie vergen. De eerste dagen is het zoeken, maar daarna wordt het vooral ontdekken van de enorme veelzijdigheid van het systeem.

Steraanvoerder Mercedes E 300e
Foto: Mercedes-Benz AG

Veiligheidshulpjes

Het scala veiligheidshulpjes is uitgebreid met een remfunctie die ook reageert als je bij het afslaan op een tweebaansweg een tegemoetkomende auto over het hoofd ziet. Daarnaast heeft het stuur nu sensoren, waardoor het alleen kortstondig vastpakken voldoende is om de actieve stuurassistentie te continueren. Voorheen diende je een kleine stuurbeweging te maken om de techniek te bewijzen dat je niet in slaap was gesukkeld. Kortom, de ster van Mercedes is iets bijgeslepen.

Motorenpalet

Onder de motorkap is er evenmin groot nieuws, maar voert elektrificatie het hoofdthema in het zeer brede motorenpalet van de E-klasse. Dat reikt van 150 pk tot ruim 600 pk. Het betekent krachtigere starters/generators voor de viercilinder mild-hybride varianten met 48 Volt-boordnet. Zowel diesel als benzine, en die optie biedt Mercedes ook nog steeds voor de plug-in hybride uitvoeringen.

We reden de voor de zakelijke markt meest interessante E 300e met een 2,0-liter viercilinder met 211 pk en 350 Nm. Hij wordt bijgestaan door een elektromotor met 122 pk en 400 Nm, waardoor de gezamenlijke kracht uitkomt op 320 pk en 700 Nm. Dat is niet veranderd en het accupakket van 13,5 kWh bleef ook dezelfde capaciteit houden. Nieuw is wel dat deze aandrijflijn ook geleverd kan worden met vierwielaandrijving en in de stationwagen.

Steraanvoerder Mercedes E 300e
Foto: Mercedes-Benz AG

Het is een bruut snelle stekkerhybride, waarmee je in iets meer dan vijf tellen naar 100 km/h kan sprinten. Het geluid van de viercilinder wordt beter gedempt, maar je hoort en voelt hem nog altijd onder volle belasting. Ook de rolgeluiden van de banden zijn goed hoorbaar. De negentraps automaat flippert rap door de versnellingen heen, maar helemaal naadloos gaat dat niet. Vooral tijdens afremmen tussen 50 km/h en stilstand zijn de terugschakelacties goed te voelen. Bovendien is ook waar te nemen wanneer de benzinemotor wordt gestart of uitgeschakeld. Daar staat tegenover dat je met een terughoudende rechtervoet en goed anticiperen bijna 50 kilometer puur elektrisch kan rijden en daarmee voldoet hij aan de WLTP-opgave.

Onderstel is sterk punt

Het onderstel van de E-klasse is zijn sterke punt geweest waarop menig concurrent zich heeft stuk gebeten. Daaraan is niets gewijzigd en dat valt te verklaren. Soepel geveerd en subliem gedempt, waardoor hij heerlijk soft en meegaand is. Vooral verticaal mag het koetswerk ontspannen bewegen, terwijl de horizontale bewegingen goed gecontroleerd worden om de wegligging op hogere snelheid vertrouwenwekkend te houden. De besturing biedt voldoende precisie voor de snelweg, vraagt weinig kracht en is rond de middenstand niet nerveus direct. Hij laat zich dan ook achteloos door het verkeer manoeuvreren. Hij is onveranderd dé comfortabelste in zijn segment en daarmee een auto die al jaren symbool staat voor de kernwaarden van Mercedes-Benz. De steraanvoerder.

Eindoordeel

De ster van Mercedes-Benz is lichtjes bijgeslepen om nog vier jaar te kunnen stralen als dé comfortkeuze in het E-segment. Als E300 e snel én zuinig.

Specificaties Mercedes-Benz E300 e

  • Prijs: € 66.996
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acc. 0-100: 5,7 s
  • Gem. verbruik (actieradius): 1 op 55,6 (49-53 km)
  • CO2-emissie: 41 g/km
  • Motor: 1991 cm3, vier-in-lijn, turbo en elektromotor
  • Max. vermogen: 211 pk (155 kW)/5500 min-1
  • Max. koppel: 350 Nm/1600-4000 min-1
  • Elektromotor: 122 pk/440 Nm
  • Max. systeemvermogen: 320 pk/700 Nm
  • Max. laadvermogen: 7,4 kW
  • Transmissie: negentraps automaat
  • Massa leeg: 1905 kg

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →