Expedia neemt kritiek consumentenwaakhond over en past websites aan

Print
Expedia neemt kritiek consumentenwaakhond over en past websites aan

Afbeelding: Getty Images

De reiswebsites van de Expedia Group, waaronder Hotel.com, hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM) beloofd consumenten duidelijker te informeren over hun aanbod. Volgens de toezichthouder moesten ze bijvoorbeeld helderder aangeven hoe zoekresultaten voor hotels tot stand komen.

Ook mogen de boekingssites prijzen voor bijvoorbeeld een hotelkamer niet als korting presenteren als eigenlijk geen sprake is van korting. En er mag niet gezegd worden dat een kamer schaars is als er bij een accommodatie nog genoeg kamers beschikbaar zijn.

„Dit is een mooi resultaat voor consumenten”, zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh over de veranderingen. „Juiste en duidelijke informatie stelt hen beter in staat het aanbod te vergelijken. En het draagt ook bij aan een gelijker speelveld tussen platformen in de digitale economie.”

Met Booking.com had de ACM in 2019 al afspraken gemaakt, en deze zijn daarna doorgevoerd. Dezelfde afspraken gelden nu ook voor de Expedia Group. Andere platformen die reizen en accommodaties aanbieden, worden hier de komende tijd ook op aangesproken. De Nederlandse toezichthouder werkt op dit vlak samen met autoriteiten in andere Europese landen en de Europese Commissie.