‘Honderden Nederlandse chauffeurs vast in Verenigd Koninkrijk’

Print
‘Honderden Nederlandse chauffeurs vast in Verenigd Koninkrijk’

De haventerminal in Dover. Afbeelding: Hollandse Hoogte / EPA

Honderden Nederlandse vrachtwagenchauffeurs zitten naar schatting vast in het Verenigd Koninkrijk vanwege de reisbeperkingen door de zeer besmettelijke variant van het coronavirus daar. Die schatting heeft Transport en Logistiek Nederland (TLN) gemaakt.

„Veel chauffeurs staan in lange files voor de veerboten en de kanaaltunnel. Zij dreigen in het Verenigd Koninkrijk te moeten blijven door de maatregelen tegen het gemuteerde coronavirus dat daar is ontdekt”, aldus de brancheorganisatie. Samen met vakbond FNV roept TLN het kabinet op ervoor te zorgen dat de vrachtwagenchauffeurs voor de kerst weer thuis kunnen zijn.

Lees ook: Branchevereniging TLN raadt alle transport naar Verenigd Koninkrijk af

TLN denkt verder dat chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk naar alternatieven gaan zoeken voor een overtocht en dat kan leiden tot chaos. „Als al die vrachtwagens via een andere haven Nederland willen bereiken, zal dat ook bij die andere ferryterminals tot enorme chaos leiden”, zegt een woordvoerder. „Er is door de brexitpiek aan vracht te weinig capaciteit bij rederijen om de verbinding Dover-Calais op te vangen. Je zet niet zomaar meer schepen in de vaart.” Er zijn ook nog ferryverbindingen voor de vracht tussen IJmuiden en Newcastle, Hoek van Holland en Harwich en Rotterdam en Hull.

Tunnel 48 uur dicht

Normaal gesproken gaan er volgens TLN ongeveer 10.000 vrachtwagens per dag via de Eurotunnel en de ferry’s van het Britse Dover naar het Franse Calais. Die tunnel is 48 uur dicht. Frankrijk laat alleen onbegeleide ladingen toe, dus geen chauffeurs. Veerdiensten vanuit het Verenigd Koninkrijk mogen sinds zondagavond geen personen meer vervoeren, besloot het kabinet. Vracht via de lucht en per boot is nog wel toegestaan. Per vrachtboot kunnen chauffeurs, zij het in beperkte aantallen, de oversteek heen en weer maken.

Vertragingen en onduidelijkheid bij transportbedrijven

Dienstverleners in de logistiek zitten door de reisbeperkingen vanwege de zeer besmettelijke variant van het coronavirus in het Verenigd Koninkrijk in onzekerheid of ze hun personeel nog wel terug kunnen krijgen voor de kerst. Ook kampen ze met vertragingen en mogelijk omzetverlies. De enige zekerheid is dat de chauffeurs die er nu zitten terug kunnen komen, vertelt Marius Pronk, planner bij John Pronk Transport: „Maar als ze morgen zeggen dat chauffeurs ook niet meer mee mogen, dan wordt het een ander verhaal.”

Kees de Wit, directeur van vervoerder Van der Luyt in Oegstgeest, zegt dat er door de reisbeperkingen „enorme vertragingen” zijn. „Zendingen kunnen niet meer vertrekken. We moeten afwachten of er boekingen zijn. Het is onzeker met hoofdletters, er kan bijna niks.” Van der Luyt vervoert versproducten zoals bloemen, planten, groente en fruit. Een kwart daarvan gaat naar het Verenigd Koninkrijk, de rest naar andere landen zoals Zwitserland, Italië en Frankrijk. Volgens De Wit zitten er momenteel geen chauffeurs vast in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft in totaal 350 chauffeurs in dienst, onder wie vijftien Britten. „Alle Engelse chauffeurs zijn in Engeland”, aldus De Wit.

De kerstperiode is normaal een drukke tijd, vertelt De Wit, omdat veel mensen thuis zijn. „De verwachting was dat het extra druk zou worden. Dat zal nu wel stoppen.” Het bedrijf bekijkt of het kan omrijden en andere havens kan gebruiken. „Het is afwachten waar klanten oplossingen voor nodig hebben. Veel is nog onduidelijk.” Het bedrijf zegt geen gehoor te geven aan de oproep van TLN om voorlopig niet te transporteren. „Ik begrijp het, maar ik kan moeilijk tegen klanten zeggen ‘ga het zelf maar wegbrengen’, dus dat doen we niet.”

Bij John Pronk Transport in onder meer Kudelstaart werken ongeveer zeventig chauffeurs. De Britten daarvan zitten al in het Verenigd Koninkrijk en hoeven nu niet terug. Planner Marius Pronk vertelt dat de Nederlandse chauffeurs die nu in het Verenigd Koninkrijk zitten vanavond met de Stena Line nog terug kunnen, maar dat het allerminst zeker is of het bedrijf nog andere chauffeurs naar het Verenigd Koninkrijk gaat sturen de komende dagen. „De boten zitten overvol. We hebben nu een vertrekdag, en proberen om zo veel mogelijk onbegeleid transport over te sturen. Maar we ontkomen er niet aan om ook begeleid te sturen. En dan wordt het moeilijk om onze chauffeurs voor kerst terug te krijgen.”

In Nederland zijn er volgens FNV ongeveer 120.000 actieve vrachtwagenchauffeurs. Circa 5 procent daarvan, ongeveer 6000, werkt internationaal. Een kwart van hen, zo’n 1500 chauffeurs, rijdt naar het Verenigd Koninkrijk, schat de vakbond. „Wij vinden ook dat de chauffeurs alleen moeten kunnen afreizen richting Groot-Brittannië als ze van de Rijksoverheid de garantie krijgen dat dit op een normale manier gebeurt”, laat FNV-bestuurder Willem Dijkhuizen weten.

Maatregelen

Sommige transportbedrijven, zoals KLG Europe, met Europees hoofdkwartier in Venlo, hebben zondagavond al maatregelen genomen om te voorkomen dat chauffeurs zouden stranden in Engeland. „Toen wij doorkregen wat de impact van de situatie zou kunnen zijn, hebben we alle chauffeurs teruggeroepen die op weg waren naar Calais om daar de oversteek te maken”, zegt Rob van den Brandt, operations manager bij het transportbedrijf.

Volgens hem zitten er momenteel geen chauffeurs ‘vast’ aan de Britse kant van het Kanaal. „We vinden het belangrijk dat onze mensen Kerst kunnen doorbrengen bij hun familie, daarom hebben we dit gedaan.”