Laadkabels Tesla massaal gestolen omdat het ‘s nachts koud is

Print
Laadkabels Tesla massaal gestolen omdat het ‘s nachts koud is

Een Tesla aan een laadpaal. Vooral van de Model 3 worden de laadkabels gestolen. Onder de 5 graden Celsius springt de beveiligingspin los als het laden klaar is. Afbeelding: AD/Venema Media

Dieven hebben het op de dure laadkabels van elektrische auto’s gemunt. De politie adviseert om de auto tijdens het laden preventief óp de kabel te parkeren. Met name de kabel van de Tesla Model 3 is geliefd bij dieven, vooral als het koud is, omdat dan de diefstalbeveiliging niet werkt.

Een nieuwe kabel is prijzig: tussen de 200 en 300 euro. Het motief van de dieven is duidelijk: tweedehands doen de kabels zo’n 150 euro per stuk. De diefstallen vinden bijna allemaal ‘s nachts plaats. Het probleem speelt volgens de politie in heel het land.

Honderden diefstallen

Bestuurslid Vincent Everts van de Vereniging Elektrische Rijders zucht diep. „De laadkabel wordt zo de autoradio van deze tijd als dieven ze zo gemakkelijk kunnen stelen.’’ Hij vermoedt dat er momenteel vele honderden kabels worden gestolen. „Bij mij zijn er vorige week ook twee laadkabels gestolen. Niet tijdens het laden maar gewoon uit de kofferbak.’’

Het kán eigenlijk niet dat een aangesloten laadkabel wordt gestolen. Op het moment dat de laadpaal is gekoppeld en de auto en laadpaal communiceren schiet er een borgingspennetje in de stekker die in de auto zit en ook in de stekker die in de laadpaal is gestoken. Die beveiliging blijkt zo lek als een mandje. Een handige lockpicker heeft de borging binnen enkele seconden los. En een minder handige dief weet met grof geweld de stekker ook wel los krijgen.

Nachtvorst

Gedupeerden vermoeden nog een derde mogelijkheid: nachtvorst. Als het te koud wordt dan vergrendelt een Tesla 3 bijvoorbeeld de kabel niet langer als het laden klaar is om te voorkomen dat het mechanisme vastvriest. Sommige modellen laadpalen ontgrendelen bovendien automatisch als de laadkabel uit de auto wordt getrokken. Op die manier liggen alle laadkabels van veel Tesla’s voor het grijpen in een koude nacht. Een Tesla 3-bezitter werd in november binnen een week twee keer bestolen, beide nachten was het 4 graden Celsius. Op gebruikersfora wordt gesproken over ‘dieven op brommertjes’ die ‘s nachts langs de Tesla’s rijden. Tesla levert sinds een paar maanden de Model 3 met een verwarmde laadpoort waarmee het koudeprobleem wordt verholpen.

De politie adviseert om voorzorgsmaatregelen te nemen bij een laadpaal zonder toezicht. „Het is misschien handig om de oplaadkabel tussen twee latjes - die iets hoger zijn dan de dikte van de kabel - te leggen en daar haaks een van de wielen van de auto op te plaatsen. Op deze manier gaat de oplaadkabel niet kapot en raakt hij niet beschadigd’’, meldt Rob van der Veen van de politie. Praktisch is anders, maar het lijkt voorlopig de enige oplossing.

Ook van andere merken elektrische auto’s zijn er meldingen bij politie en leasemaatschappijen van vermiste kabels.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu