Ruimere focus voor Volkswagen Golf GTI

Print
Ruimere focus voor Volkswagen Golf GTI

De Volkswagen Golf GTI is de populairste hot hatchback aller tijden. Afbeelding: Volkswagen

De Volkswagen Golf GTI is de populairste hot hatchback aller tijden door de mix van alledaags comfort en een toegankelijk prestatiepotentieel. Daardoor is hij geliefd bij een breed publiek, maar hij wil aansluiting vinden bij de elite in het segment.

De achtste generatie Volkswagen Golf GTI is een doorontwikkeling van de vorige generatie, maar zeker in een sportklasse is evolutie vaak een goede zaak. Een Duitse sportwagenfabrikant is er groot mee geworden. De Golf GTI staat op het bekende MQB-platform en de buitenmaten verschillen dan ook nauwelijks met de zevende editie. Hij maakt gebruik van een vernieuwde (lees schonere) versie van de EA888-krachtbron die al jarenlang in de snelste Golfjes zit. Standaard levert de 2,0-liter turbomotor nu 245 pk en 370 Nm, waarmee de instapper gelijk op het niveau zit van de vorige GTI Performance. Dat was de tweede trede op de GTI-ladder. De achtste editie heeft altijd het elektronisch geregelde, variabele sperdifferentieel tussen de voorwielen. Overigens is het niet verwonderlijk dat de basisversie nu dit vermogen heeft. Dat is pure noodzaak in een klasse waar de Ford Focus ST, Renault Mégane R.S. en Hyundai i30 N rondhangen. Pakweg 275 pk of meer is eerder regel dan uitzondering. De GTI wordt geleverd met een handgeschakelde zesbak of een automatische zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. De vanafprijs ligt bij 48.335 euro. Een beetje uitgeruste GTI zal richting 50 mille gaan, tegenwoordig ook ‘gewoon’ in deze klasse.

Autotest Volkswagen Golf GTI. Video: Autovisie

Verschijning

De Golf GTI is wederom een stijlvolle verschijning met een grote koelopening in de bumper, een led-strip over de gehele neus als het dimlicht aanstaat, dubbele uitlaten en bescheiden spoilerwerk. In het interieur de traditionele ruitbekleding voor de goed zittende stoelen die net als in de gewone Golf vrij hoog staan. Lager zitten is wenselijk, geeft een senior engineer van het GTI-project toe, maar dan moet de kostbare homologatieprocedure weer doorlopen worden, omdat airbag en bestuurder niet goed oplijnen. De zitpositie is echter prima met fijne steun. Het dashboard is verder aangekleed met GTI-badges en rode accenten, waardoor het ondanks de vele harde kunststoffen een aardig geheel vormt. Het bedieningsgemak is beperkt door de vele lagen in het systeem, maar je komt er wel uit. Alleen is het onbegrijpelijk dat je in een sportieve auto vijf handelingen op het scherm moet verrichten om het ESP te kunnen uitschakelen. Je kunt de digitale ESP-knop na enige studie wel als voorkeurtoets instellen, maar dan nog zijn er drie contactmomenten nodig.

Ruimere focus voor Volkswagen Golf GTI
Foto: Volkswagen

Onderstel

De achtste editie heeft vijf procent stijvere veren op de vooras; achter zijn ze vijftien procent straffer ten opzichte van zijn voorganger met als doel de kont losser te maken om beter in te sturen. Het voorste subframe is van aluminium en drie kilo lichter dan voorheen, terwijl de complete voorwielophanging zo’n dertig procent stijver is. De stabilisator is niet dikker, maar de ophangingspunten van de anti-rollbar zijn taaier geworden. Bovendien zijn er op enkele plekken hardere bussen geplaatst, zodat de respons op stuurbewegingen directer zijn. Standaard zijn er passieve dempers en optioneel (altijd nemen) variabele exemplaren met vijftien standen. Voorts heeft de GTI onder de noemer Vehicle Dynamics Manager een viertal rijstanden, waarin onder meer besturing, aandrijflijn, sper en dempers zijn aan te passen, indien gewenst naar eigen inzicht. Het ESP dient onlogisch genoeg in een separaat menu aangepast te worden. Het kan zogenaamd helemaal uit, maar de remingrepen op met name de achteras blijven altijd werkzaam. Die worden gebruikt om de auto beter te roteren, zoals we dat kennen van snelle Fords. Zo trachten de systemen continu de totale balans van de Golf te beïnvloeden.

Vertrouwd

Achter het stuur voelt hij vooral vertrouwd. Met de variabele dempers kan hij net zo comfortabel zijn als elke andere Golf en in de stijfste setting is hij bikkelhard. Volkswagen zegt dat hij op drie klikjes van de stugste modus – de sportstand – het beste is. Het blok maakt gretig toeren, hangt lekker aan het gas en levert wat een viercilinder in deze klasse moet doen. Geen kippenvel, maar wel altijd kracht. De DSG-bak schakelt rap, gevoelloos en luistert niet altijd direct naar de opdrachten die je hem via de flippers geeft. Vooral tijdens het terugschakelen hoger in de toeren, reageert hij onwillig. Ook blijft hij automatisch schakelen op momenten dat je zelf de regie denkt te hebben. De DSG-bak is een handig hulpje om de maximale snelheid eruit te halen, maar de handbak heeft meer te bieden. Dat zou onze keuze zijn.

Ruimere focus voor Volkswagen Golf GTI
Foto: Volkswagen

De besturing met progressieve overbrenging reageert rondom het midden nog enigszins terughoudend, maar met meer stuuruitslag verandert hij goed van richting. Niet op een hoekige manier, maar vloeiend en met overtuiging. Het stuurhuis vraagt weinig kracht en is niet erg communicatief. Er is wel meer directheid in de voortrein, terwijl de achterzijde beweeglijker is. Tot snelheden van zo’n 100 km/h voel je de achteras lichtjes zijdelings bewegen tijden het aanremmen, alsof hij wil aangeven klaar te zijn voor de richtingsverandering. Stuur je vervolgens in, dan drukt de kont mee om hem naar binnen te helpen. Een vleugje overstuur zonder dat je moet corrigeren, maar je hoeft wel minder stuurinput te geven. De tractie is door het variabele sper uitstekend en het gas moduleren is niet nodig. Rechtervoet gewoon stijf naar beneden en je voelt de aandrijfkrachten naar het buitenste voorwiel gaan. Bij hogere snelheden blijft hij achter wel als een blok liggen om vooral stabiel de hoek om te gaan met hulp van de actieve dempers die het gewicht goed verdeeld houden over beide assen om de balans te bewaren. Zo heeft Volkswagen zowel de soft- als de hardware van de Golf GTI gemanipuleerd om het weggedrag levendiger te maken. Een Ford Focus ST blijft spannender om te rijden, maar de GTI heeft zijn focus onmiskenbaar verruimd.

Ruimere focus voor Volkswagen Golf GTI
Foto: Volkswagen

Eindoordeel

Zeer bekwame allrounder met een sterkere focus op de echte stuurman. Nog altijd niet de wildste uit zijn segment, maar hij laat zich wel meer gaan. Zonder het alledaagse keurslijf te vergeten.

Plus: Toegankelijk prestatiepotentieel, scherper, allrounder en stijlvol sportief.

Min: Hoge zitpositie, ongehoorzame DSG, omslachtige bediening multimediasysteem en 245 pk is minimaal in deze klasse.

Specificaties Volkswagen Golf GTI

  • Prijs: 48.335 euro
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acceleratie 0-100: 6,3 s
  • Gem. verbruik: n.n.b.
  • CO2-emissie: n.n.b.
  • Motor: vier-in-lijn, 1984 cm3, turbo
  • Gec. max. vermogen: 245 pk (180 kW)/5000-6500 min-1
  • Max. koppel: 370 Nm/1600-4300 min-1
  • Transmissie: zevenbak, automatisch
  • Massa leeg: ca. 1350 kg

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →