Nieuwe Toyota Yaris is een gamechanger

Print
Nieuwe Toyota Yaris is een gamechanger

De Yaris heeft een flinke update gekregen. Afbeelding: Toyota

De nieuwe Toyota Yaris verschilt als dag en nacht van zijn voorganger(s) en moet sportiever, dynamischer en spannender zijn. Dat-ie dat optisch met gemak is, wisten we al, maar houden al die aspiraties ook stand op het asfalt?

Tijdens de presentatie van de nieuwe Toyota Yaris werden we verrast en enthousiast door de enorme metamorfose die hij had ondergaan. Want waar de vorige B-segmenters van de Japanners eigenlijk allemaal wat saai, oubollig en degelijk waren, is het uiterlijk van de vierde generatie fris, stoer en speels. Alsof dat nog niet genoeg was, maakte Toyota ons in de maanden daarna nog eens lekker met de extreme driedeurs GR Yaris, een rallyhomologatie met 261 pk en vierwielaandrijving, en de bijzonder gelijnde Yaris Cross. Tot rijden met de reguliere Yaris kwam het telkens door omstandigheden niet, maar nu hebben we eindelijk de eerste meters kunnen maken. Heeft Toyota het voor elkaar gekregen om écht een leuke en begeerlijke B-segmenter te maken?

Autotest Toyota Yaris. Video: Autovisie

Metamorfose

De uiterlijke metamorfose is flink, want de buitenmaten zijn in positieve zin veranderd. Zo is-ie 5 centimeter breder, 4 centimeter lager en een halve centimeter korter dan z’n voorganger. Grote verschillen, al moeten we toegeven dat het wel wat breder en lager mocht bij de Yaris. Toyota bekent zelf dat het vooral noodzakelijk was om de auto lager te maken, want de nieuwe Yaris voldoet met een hoogte van 1,5 meter nu eindelijk aan de standaard van het segment. De wielbasis en spoorbreedte groeiden respectievelijk met 5 en 5,7 centimeter, waardoor de vier wielen verder op de hoeken van de auto zijn komen te staan. Tel daar het compleet nieuwe koetswerk bij op, met een lage neus, grote grille, gedrongen koplampen en uitgeklopte wielkasten, en de nieuwe Yaris is zowaar een genot om naar te kijken. Ook de achterpartij is een stuk dikker, met een doorlopende lichtunit als op de C-HR en een zwarte ‘diffuser’ (lees: een zwart, plastic paneel) die de auto optisch naar de grond trekt. Wel lijkt de achterzijde vanaf sommige posities een tikje ongemakkelijk en afgeraffeld, een gevoel dat wordt versterkt door het feit dat de auto volgens Toyota geen millimeter langer dan z’n voorganger mocht worden.

Nieuwe Toyota Yaris is een gamechanger
Foto: Toyota

Sportief

Stap in en je merkt direct dat je in een compleet nieuwe en veel sportievere auto zit dan voorheen. Want die vijf extra centimeters in de wielbasis komen niet de ruimte op de tweede zitrij ten goede, maar zorgen ervoor dat de voorstoelen 6 centimeter naar achteren en 1,5 centimeter lager zijn geplaatst. En dus zit je niet meer óp de Yaris, maar zit je dieper ín de auto, met je billen dichter op het asfalt. De (optionele) halfleren sportstoelen hebben bovendien een betere pasvorm en geven meer zijdelingse steun. Verder heeft Toyota het dashboard verlaagd, terwijl de middenconsole juist iets meer naar de hemel reikt. Daardoor is het zicht naar voren goed, al valt de lage neus wel compleet uit je gezichtsveld. Het zicht rondom is verder acceptabel, maar de dikke C-stijl en de oplopende zijruiten in de achterdeuren maken het zicht over je schouder niet optimaal. Als bestuurder kijk je (in de duurdere versies) uit op een fraaie en originele klokkenwinkel. Achter het stuur bevinden zich drie digitale schermen: een centraal en herkenbaar Toyota-display waarin allerlei informatie op te vragen is, met daarnaast twee kokers als die van een verrekijker. In de rechtse vind je een digitale snelheidsmeter en links informatie over de gekozen ‘versnelling’ (we reden in de populaire 1,5-liter hybride met de bekende CVT) en de vermogensmeter. Verder is het interieur verzorgd en ergonomisch op orde, al wordt de nieuwe Yaris geleverd met het bekende infotainmentsysteem van Toyota, waar we geen liefhebber van zijn. Gelukkig zijn Apple Carplay en Android Auto standaard en tegelijkertijd noodzakelijk.

Nieuwe Toyota Yaris is een gamechanger
Foto: Toyota

Platform

Maar het beste nieuws van de vierde generatie Yaris bevindt zich ónder alles wat je ziet. Het nieuwe TNGA-platform van Toyota vormt namelijk de basis voor deze nieuwe B-segmenter, die om precies te zijn op de GA-B-architectuur staat. Het platform kennen we al van de C-HR en Corolla, en is door de fabrikant ontwikkeld om al haar auto’s stijver, dynamischer en sportiever te maken. Bij eerdergenoemde modellen hebben we daar al complimenten voor gegeven en ook in deze Yaris is de TNGA-structuur een enorme verbetering. Je voelt bij de eerste keer insturen dat de Yaris een flinke stap heeft gemaakt. Het zwaartepunt is met 12 millimeter verlaagd, waardoor het gedrongen koetswerk van de Yaris bij het insturen veel minder om zijn lengteas rolt. De gehele auto voelt veel stijver aan en reageert een stuk sneller op de stuurinput, waardoor de nieuwe Yaris lichtvoetiger en dynamischer is dan ooit. Wel zal de doorgewinterde Yaris-rijder moeten wennen en het onderstel mogelijk te hard vinden, hoewel de vering niet overdreven hard is. Een minpunt is dat er meer lawaai uit de wielkasten lijkt te komen en er aardig wat windgeruis is, waardoor de Yaris zeker niet de meest comfortabele auto in zijn klasse is.

Nieuwe Toyota Yaris is een gamechanger
Foto: Toyota

Hybride

Verder heeft Toyota de populaire hybridetechniek herzien. Het vermogen van zowel de verbrandings- als elektromotor is gestegen, terwijl de nikkelmetaalhydride-batterij werd vervangen door een lithium-ion exemplaar. Die is lichter, heeft een grotere capaciteit en kan sneller elektriciteit opnemen en afgeven, waardoor er sneller en meer elektrokracht beschikbaar is. Ook dat komt de rijbeleving in de nieuwe Yaris ten goede, want de auto is krachtiger in lage toeren en voelt een stuk vlotter aan dan z’n voorganger. Toch ontstaat er geen écht sportieve rijbeleving omdat de cvt roet in het eten gooit. Door de toegenomen elektrokracht wordt het toerental van de verbrandingsmotor bij normaal gebruik goed in toom gehouden, maar accelereer je wat harder, dan wordt de driepitter flink in de toeren gejaagd en voelt de auto nog altijd een beetje aan alsof hij aan een elastiek hangt. Daarom zijn we heel benieuwd naar de reguliere 1,5-liter benzineversie, met 121 pk en een handbak. Toch betaalt Toyota’s jarenlange ervaring met hybridetechniek zich uit, want bij normaal gebruik is het een heerlijk vloeiende en rustgevende aandrijflijn, waarin de twee krachtbronnen vlekkeloos met elkaar samenwerken. Het geheel is bovendien 20% zuiniger geworden, zodat een praktijkverbruik van zo’n 1 op 25 met gemak haalbaar moet zijn en de Yaris dus uniek is in zijn segment.

Daarmee neemt de Yaris een heel nieuwe positie in het speelveld in. Want het is niet langer alleen een auto voor degenen die een degelijke, betrouwbare en zuinige B-segmenter willen en een stoffig imago voor lief nemen. Met zijn nieuwe uiterlijk, strakkere onderstel en verbeterde rijeigenschappen spreekt de Yaris plots een heel nieuw koperspubliek aan, dat wél waarde hecht aan dat soort zaken. Bovendien is de zuinige hybride met een vanafprijs van 21.195 euro heel bereikbaar. Tel daarbij op dat een uitgebreid veiligheidspakket, met onder andere Toyota Safety Sense 2, adaptieve cruise control en de revolutionaire centrale airbag, tot de standaarduitrusting behoort, en de Yaris is zomaar een van de meest aantrekkelijke aanbiedingen in het segment.

Eindoordeel

De Yaris heeft bijna al z’n goede kwaliteiten behouden, maar is in één klap veel vlotter, dynamischer en spannender geworden. Een ijzersterke combinatie in het B-segment.

Specificaties Toyota Yaris 1.5 Hybrid Launch Edition Automaat

  • Prijs: €28.495
  • Topsnelheid: 175 km/h
  • Acc. 0-100: 10,5 s
  • Gem. verbruik: 1 op 23
  • CO2-emissie: 97 g/km
  • Motor: drie-in-lijn, 1490 cm3
  • Max. vermogen: 116 pk (85 kW)/5500 min-1
  • Transmissie: continu variabele transmissie

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →