Cadillac XT4: meedoen belangrijker dan winnen

Print
Cadillac XT4: meedoen belangrijker dan winnen

De XT4 lijkt vooral een overbruggingsmodel naar een kansrijkere elektrische toekomst. Afbeelding: WWW.WEIGL.BIZ

Juist nu Europa de dieselmotor collectief in de ban gooit, komt Cadillac met zijn eerste zelfgemaakte dieselmodel deze kant op. Is het beter laat dan nooit met de XT4?

Cadillac? Bestaat dat hier nog? Ondanks dat er vorig jaar amper duizend Cadillacs in Europa zijn verkocht en er in Nederland sinds 2018 al geen enkele nieuw werd geregistreerd, is het Amerikaanse antwoord op de Duitse premiummerken nooit helemaal van de markt verdwenen. Het wil gewoon niet echt vlotten. De afgelopen maanden was er overigens wel een echte verkoopstop afgekondigd, omdat Cadillac verzuimd had om z’n motoren te legaliseren voor onze uitstootregels. Maar nu gaan ze het wederom proberen.

Tussenpaus

Vermoedelijk moeten we deze XT4 vooral zien als een tussenpaus, voordat het echte offensief vanaf circa 2022 gaat beginnen. En nu echt! Zeggen ze. Waar dit hervonden vertrouwen vandaan komt? Elektromobiliteit natuurlijk. GM investeert momenteel flink in de ontwikkeling van elektrische platforms, waarop te zijner tijd ook Cadillacs gebouwd zullen worden, die vanzelf hun weg hierheen vinden. Succes gegarandeerd, zou je zeggen. Maar om de dealers tot die tijd wat bezigheidstherapie te geven, is hier de XT4. Mét dieselmotor.

Cadillac XT4: meedoen belangrijker dan winnen
Foto: WWW.WEIGL.BIZ

Diesel

Jarenlang hebben we vanaf hier naar de overkant geroepen dat het nooit iets met Cadillac zou worden als ze geen diesels in het modelportfolio opnamen. En dan niet zoals de BLS, wat natuurlijk een (matig) omgekatte Saab was. Nooit werd er geluisterd, tot nu. Juist nu dieseltechniek voor personenauto’s op zijn laatste benen lijkt te lopen, brengt Cadillac zijn eerste eigen dieselmodel. De XT4 is nieuw voor Europa, maar rijdt in de VS alweer twee jaartjes rond. Een concurrent van compacte premium-SUV’s als de BMW X1, Volvo XC40 en dergelijke. Een booming segment, dus op zich geen onlogische keus om het daarmee nog maar weer eens te proberen. Aanvankelijk is de XT4 er alleen als 350D met 174 pk tweeliter diesel die door GM Powertrain in Italië (bekend van menig Opel-dieselmotor) is ontwikkeld. Later volgt nog een 230 pk sterke benzineversie. Zowel voor- als vierwielaandrijving is beschikbaar, een negentrapsautomaat is standaard. Het betreft overigens geen normale 4WD, maar een complex systeem met drie koppelingen, waarmee het vermogen over beide assen en tussen beide achterwielen verdeeld kan worden voor meer tractie en dynamiek.

Cadillac XT4: meedoen belangrijker dan winnen
Foto: WWW.WEIGL.BIZ

Dynamiek

Over dynamiek gesproken: wie bij de naam Cadillac nu nog steeds denkt aan de deinende slagschepen van vroeger, zal even schrikken bij de aanblik van de XT4. Niks lang, laag en rond. Kort, hoog en hoekig is wat de vormtaal van deze compacte SUV dicteert. In de juiste kleur is het gewoon een auto die goed op z’n wielen staat en qua visuele impact niks onderdoet voor de beoogde concurrentie. Het interieur is geen toonbeeld van moderne techniek met breedbeeldschermen en sfeerverlichting, wel een degelijk gebouwd en vooral overzichtelijk geheel. Geen moeilijk vormgegeven digitaal dashboard, gewoon witte cijfers en wijzers op een zwarte achtergrond. Ook genoeg functies met een eigen knop op de middenconsole, in plaats van een weggestopt te zijn in het infotainmentmenu dat we hier kennen van een zeker ander ex-GM merk. En niet te vergeten: een ouderwetse (maar stiekem heel handige) druk-draaiknop op de middentunnel. Het doet allemaal een beetje denken aan dezelfde no-nonsense stijl die Opel al sinds mensenheugenis bezigt. Gek hè? Daarbij horen overigens ook goede stoelen, een fijne en ruim verstelbare zitpositie en afdoende ruimte op de achterbank bij. En cupholders, natuurlijk.

Cadillac XT4: meedoen belangrijker dan winnen
Foto: WWW.WEIGL.BIZ

Rauw

Wat dan helaas ook een beetje aan Opel doet denken, is de rauwheid van de dieselmotor die Cadillac na lang zeuren dan toch eindelijk in één van z’n auto’s heeft gelegd. Op kruissnelheid verstomt het genagel uiteindelijk wel, maar omdat de XT4 bepaald niet de lichtste is, moet de motor er bij elke acceleratie flink aan sleuren. Vol gas is ondanks 174 pk en alle tractie van de wereld een 0-100-tijd van minimaal 10,6 seconden je deel. Deels met dank aan de negentrapsautomaat die rustig de tijd neemt om het daar beneden allemaal voor je te regelen. Van de werking van de 4WD merk je weinig. Meestal rijd je toch met alleen voorwielaandrijving; om onder droge omstandigheden iets te merken van de koppelsturing op de achteras moet je op een manier rijden die niet echt bij een SUV hoort.

Al moet gezegd worden dat de wegligging van deze XT4 ondanks een Cadillac-waardig veercomfort ronduit solide is. Niet dat hij nu echt uitdaagt tot sporten, maar het forse gewicht wordt uitstekend gecontroleerd en begint pas te drukken als het echt hard gaat. De besturing is mede dankzij de platte banden nauwkeurig, met de juiste hoeveelheid weerstand in de besturing. Met prijzen die in Duitsland beginnen bij 35.800 voor een voorwielaangedreven diesel, snap je dat er best mensen zijn die met een XT4 uit de band willen springen. Afgezien van de rauwe, futloze motor en ietwat achterhaalde infotainmentvoorzieningen in deze klasse, is zo’n Cadillac op alle fronten een concurrerend product dat technisch goed in elkaar lijkt te steken. Jammer dus van de belastingnadelen die het model in ons land gaat ondervinden als eenmaal bekend is waar je straks zo’n XT4 kunt proefrijden en wat-ie moet kosten.

Cadillac XT4: meedoen belangrijker dan winnen
Foto: WWW.WEIGL.BIZ

Kosten

Afgaand op de Duitse prijzen en de opgegeven verbruikscijfers moeten we vermoedelijk rekenen op een prijs van circa 60.000 euro voor AWD diesel (waarvan een derde bpm is), 52.000 euro voor een voorwielaangedreven diesel en mogelijk zelfs 70 mille voor de AWD benzineversie. Maar dan zit er, naar goed Amerikaans gebruik ook wel alles op en aan. Inclusief het een en ander aan actieve veiligheidssystemen, elektrisch verstelbare, verwarmde stoelen, navigatie etc. We zijn benieuwd of het Cadillac zal lukken om het verkoopsucces van de door ons veelgeprezen ATS sportsedan te verbeteren. Drie stuks moet lukken toch?

Eindoordeel

Fijn rijdende en complete SUV die het van zijn exclusiviteit zal moeten hebben, niet van zijn aandrijflijn of prijs. De XT4 lijkt vooral een overbruggingsmodel naar een kansrijkere elektrische toekomst.

Specificaties Cadillac XT4 350D AWD

  • Prijs:ca. € 60.000
  • Topsnelheid:200 km/h
  • Acceleratie 0-100: 10,6 s
  • Gem. verbruik: 1 op 14,5
  • CO2-emissie:180 g/km
  • Brandstofmotor: vier-in-lijn, 1995 cm3, turbo
  • Plaatsing: dwars voorin
  • Max. vermogen:174 pk (128 kW)/ 3500 min-1
  • Max. koppel: 381 Nm/1500 min-1
  • Spec. massa: 10,2 kg/pk
  • Spec. vermogen:87,2 pk/l
  • Brandstof: diesel
  • Transmissie:negentrapsautomaat
  • Aandrijving:vierwielaandrijving
  • Onderstel: V: McPherson, stabi, var. dempers / A: multilink, stabi, var. dempers
  • Remmen:geventileerde schijven rondom
  • Bandenmaat: 235/55R18

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf 1,04 per week.

Bekijk de aanbieding →