Mercedes-Benz EQV: doe maar normaal…

Print
Mercedes-Benz EQV: doe maar normaal…

De EQV laat zien dat elektro-aandrijving veel voordelen heeft ten opzichte van een dieselmotor en niet zo ‘anders’ hoeft te zijn. Afbeelding: Daimler AG

Na de e-Vito is er nu een volledig elektrische versie van Mercedes’ meest luxe bus: de EQV.

Waar de Mercedes-Benz EQC nog weleens wordt verweten geen voortrekkersrol te hebben in de wereld van elektromobiliteit, doet de EQV dat op papier wel. En dat terwijl de markt voor elektrische (bestel)bussen juist in rap tempo uitdijt. Met name PSA timmert flink aan de weg met elektrisch aangedreven varianten van de Vivaro (Opel), Expert (Peugeot) en Jumpy (Citroën), en werkt tevens samen met Toyota aan een ProAce Electric. Volgend jaar verschijnen er een treetje lager uit die samenwerking bovendien een Combo-e, e-Partner, e-Berlingo en ProAce City Electric. Volkswagen (Crafter), Renault (Master) en Nissan (e-NV200) zijn eveneens actief in dit deel van de markt en ook Mercedes-Benz levert al geruime tijd een elektrisch aangedreven variant van de Vito en Sprinter. Een flink aanbod dus, waar echter nog wel wat ontbreekt. Want dergelijke bussen worden niet enkel gebruikt voor het vervoer van (zwaar en grof) materieel, maar óók van personen in bijvoorbeeld steden en rondom vliegvelden. De Mercedes V-Klasse doet daar al jaren op uitstekende wijze z’n werk, maar dat zijn juist de plekken waar de dieselmotor onder druk komt te staan. Onderzoeksbureau CU Delft liet eerder dit jaar al zien dat 34% van de totale hoeveelheid fijnstof in een stad op het conto komt van bestelauto’s en -bussen. Op het gebied van stikstofuitstoot is dat soort voertuigen verantwoordelijk van 24%. Tot op heden is er echter geen luxe taxibus die z’n inzittenden emissievrij (althans, op de weg) kan vervoeren. Precies daar komt de Mercedes-Benz EQV om de hoek kijken. De Duitse fabrikant spreekt dan ook zelf van de eerste elektrische premium-MPV ter wereld.

Mercedes-Benz EQV: doe maar normaal…
Foto: Daimler AG

Vrijwel identiek

Heel simpel gezegd is de EQV een elektrische variant van de populaire V-Klasse. Wie de twee bussen in een oogopslag naast elkaar ziet staan, zal waarschijnlijk niet direct verschillen kunnen aanwijzen. Die zijn er uiteraard wel. Waar de reguliere V-Klasse een grille heeft met twee horizontale spijlen, krijgt de EQV een zogenaamde Black Panel-grille met zwarte accenten rondom. Tussen de linker lichtunit en de onderste luchtinlaat bevindt zich een laadopening, boven de voorste wielkasten prijkt een embleem met de typeaanduiding van de elektro-bus. Binnenin zijn de verschillen met een V-Klasse niet aan te wijzen totdat de EQV tot leven wordt gewekt, want dan prijken er overal EQ-logo’s op de digitale schermen. Toch is het instrumentencluster vrijwel volledig analoog, zoals in de oliegestookte versies, met een snelheids- en ‘power’-meter en daartussen een digitaal scherm met alle nodige informatie.

Mercedes-Benz EQV: doe maar normaal…
Foto: Daimler AG

De rest van het interieur is ook identiek aan dat van de V-Klasse. Dat is absoluut geen schande, want het interieur van die bus is van een kwalitatief hoogstaand niveau en voelt premium aan. Bovendien hoeft de doorgewinterde V-Klasse-chauffeur op die manier z’n automatische piloot niet te resetten en kan-ie gemakkelijk overstappen op zo’n elektrische EQV. Vooralsnog is-ie echter wel genoodzaakt om de verlengde (L2) of extra verlengde (L3) variant te kiezen, zodat er genoeg ruimte in de vloer van de auto is om de accu een plek te geven en er geen ruimte verloren gaat ten opzichte van de reguliere V-Klasse. De lithium-ion accu in de EQV meet 100 kWh, waarvan 90 kWh bruikbaar is. Die levert stroom aan een enkele elektromotor op de vooras, die een piekvermogen van 150 kW (204 pk) heeft. Het maximumkoppel bedraagt 362 Nm. Dat alles is goed voor een theoretische actieradius van 356 kilometer volgens WLTP-standaarden. Bij een snellader heeft de EQV een maximaal laadvermogen van 110 kW, waardoor de batterij in zo’n 45 minuten van 10 tot 80 procent kan worden opgeladen. Thuis of bij een openbaar laadstation is een vermogen van 11 kW het maximaal haalbare.

Mercedes-Benz EQV: doe maar normaal…
Foto: Daimler AG

Gedoseerd en gecontroleerd

Flinke cijfers, zeker in combinatie met het feit dat een elektromotor altijd direct vermogen en koppel afgeeft. Gelukkig heeft Mercedes-Benz veel aandacht aan de afstelling van die elektromotor en het stroompedaal gegeven, want de EQV geeft z’n vermogen in de normale rijstand – waarbij die 150 kW wel beschikbaar is – heel gedoseerd af. Het is daarom makkelijk om rustig en gecontroleerd te manoeuvreren in stedelijke gebieden. Daardoor is-ie eigenlijk nog beter geschikt voor dat soort klussen dan z’n populaire dieselbroers, want de EQV is daar stil, soepel en schokvrij dankzij het ontbreken van een versnellingsbak. Met flippers aan het stuur kan de mate van regeneratief remmen worden aangepast, waardoor one pedal driving ook mogelijk is.

In de nieuwe DAUTO-modus wordt de mate van regeneratie aangepast door de input van onder andere het navigatiesysteem. Rijd de stad uit en zet de EQV in de compleet onnodige Sport-stand, en ineens merk je dat die volle 150 kW er wel degelijk in zit. De EQV accelereert in die stand bijna onprettig snel en wordt in combinatie met de sterkste regeneratieve stand wat onrustig. Blijf – ook om een normaal verbruik te halen – daarom in de comfortstand. Wil je de meeste kilometers uit het accupakket halen, dan bieden de Economy en Economy Plus-standen uitkomst. In die rijmodi wordt het motorvermogen teruggeschroefd naar het langdurige vermogen van 70 kW (95 pk), terwijl ook andere interieurfuncties zoals de klimaatbeheersing worden aangepast.

De fabrikant geeft zelf op dat een verbruik van 28,1 kWh haalbaar is. Dat lijkt tijdens onze testrit redelijk te kloppen, maar daarbij moet gezegd worden dat we zonder passagiers en onder optimale omstandigheden de EQV konden verkennen. De vraag is natuurlijk wat er van het verbruik en de actieradius overblijft als alle acht stoelen (in de EQV is ruimte voor 6, 7 of 8 stoelen) bezet zijn.

Mercedes-Benz EQV: doe maar normaal…
Foto: Daimler AG

Alternatief

Blijft de vraag staan of de EQV een goed alternatief is voor de dieseltaxi’s of voor gezinnen die graag op pad gaan met een ruime en luxe bus. Dat begint uiteraard bij de prijs. De EQV heeft een veel hogere nettoprijs (59.990 euro) dan de instapversie van de V-Klasse 220 d (41.050 euro voor de korte versie), maar is voor de particulier goedkoper door het ontbreken van een hoog bpm-bedrag. Een taxibedrijf kan daarnaast profiteren van de voordelige ‘brandstof’, het lage onderhoud en de soepele rijeigenschappen. Dan moet je met de juiste infrastructuur wel kunnen inspelen op de achilleshiel van een EV: de lagere actieradius. Een elektrische auto is immers nog altijd niet voor iedereen bestemd.

Plus: soepel en stil, verschilt nauwelijks van geliefde V-Klasse.

Min: enkel als verlengde versie, actieradius bij volle belading blijft vraagteken.

Eindoordeel

De EQV laat zien dat elektro-aandrijving veel voordelen heeft ten opzichte van een dieselmotor en niet zo ‘anders’ hoeft te zijn. Maar ook hier geldt: de woon- en werksituatie moet erop berekend zijn.

Specificaties Mercedes-Benz EQV 300 L3

  • Prijs: € 73.641
  • Topsnelheid: 160 km/h
  • Acc. 0-100: n.b.
  • Gem. verbruik: 28,1 kWh/100 km
  • Max. bereik: 356 km
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Motor: enkele elektromotor
  • Max. vermogen: 150 kW (204 pk)
  • Max. koppel: 362 Nm
  • Transmissie: automaat, voorwielaandrijving
  • Massa leeg: 2789 kg

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf 1,04 per week.

Bekijk de aanbieding →