Suzuki Across: Liefde op het tweede gezicht

Print
Suzuki Across: Liefde op het tweede gezicht

De Across voelt solide aan, geen blikkerig geluid. Op de wegligging is niets aan te merken. Afbeelding: Suzuki

Met de Across introduceert Suzuki een voor het merk belangrijk model, want de SUV moet het merk helpen om aan de Europese CO2-regels te voldoen. Maar wat heb je er als koper aan?

Jaren geleden werd al besloten dat de gemiddelde CO2-uitstoot drastisch omlaag moet en autobouwers zijn toen onder druk van de Europese Unie tot een gemiddelde CO2-waarde voor 95 g/km gekomen. En wie daar niet aan voldoet, krijgt een torenhoge boete gepresenteerd, die in de honderden miljoenen euro’s kan lopen. Zeker als je je als merk op grote modellen met enorme motoren richt. Vandaar dat er ook onderling is bepaald welk merk welke bijdrage moet leveren. Voor veel merken reden om binnen de meetmethodes als die van de NEDC en WLTP creatief te werk gaan en met technieken te komen die tijdens de meetmethodes veel invloed uitoefenen. Het eisenpakket is voor een fabrikant ook weer reden om zich af te vragen of je dan nog wel auto’s in Europa wilt blijven verkopen, zeker als het op wereldschaal slechts een fractie van hun totaal is. Suzuki, de Japanse specialist in stadsauto’s onderzocht eveneens wat Europa voor haar te bieden heeft. De conclusie die afgelopen zomer werd uitgesproken is dat het onveranderd auto’s blijft verkopen. Of daarin Toyota een stem heeft gehad, is niet bekend. De twee werken sinds enkele jaren samen en hebben zelfs aandelen in elkaars onderneming genomen. Toyota levert twee modellen één-op-één aan Suzuki. Een daarvan is de in Engeland gebouwde Corolla Touring Sports en de ander… die zie je hier afgebeeld. Met de komst van de Across beschikt Suzuki plotseling over een model met een CO2-waarde van slechts 22 g/km en in de berekening voor de gemiddelde uitstoot betekent dat -snel gezegd- dat je iets meer dan twintig verkochte Swifts direct compenseert door één Across te verkopen. Zo simpel is het.

Autotest Suzuki Across. Video: Autovisie

Stevige prijs

Maar is dat zo? Is de Across wel een verkoopbare auto? Suzuki’s achterban reageerde, net als veel autokenners, direct negatief op de Across. Niet zozeer omdat het een aangepaste RAV4 is, maar vanwege zijn prijsstelling. De importeur zette de Across voor zijn marktintroductie voor exact € 65.001 op de prijslijst. Een astronomisch bedrag voor ten eerste een Suzuki en ten tweede een Suzuki waarvan voor minder geld een Toyota-versie van bestaat. Nu klopt dat laatste niet helemaal, want het origineel heeft op de Nederlandse prijslijst nog geen stekkeraansluiting. Nu is de importeur zo mogelijk ook geschrokken van de reacties op het prijskaartje -er is maar één versie, vandaar enkelvoud-, waardoor het tarief meteen na de marktintroductie naar beneden toe is bijgesteld. De Across kost nog maar 55.900 euro. Het is onveranderd een flink bedrag, maar nu prijst de Across zich ten opzichte van stekkerconcurrenten Peugeot 3008, Opel Grandland X en Mitsubishi Outlander niet direct uit de markt. De kans is nu groter dat hij op de shortlist komt, dan voorheen. Temeer als basis de betrouwbare Toyota RAV4 dient, want dat wekt absoluut vertrouwen.

Beproefd

Waar verschilt de Across van de RAV4. Feitelijk zijn de verschillen op een hand te tellen. Je kunt wel zeggen dat de grille, de lichtunits en de bumpers totaal anders zijn, het is eigenlijk een componenten dat in de fabriek wordt geplaatst. Het maakt hem direct 3,5 cm langer dan zijn broer. Op de wielen dient een Japanse Toyota-medewerker S-emblemen te drukken en aan de achterzijde monteert een fabrieksmedewerker een Suzuki-embleem en Across-logo. Binnenin monteert Toyota voor de Suzuki-versie een afwijkend hart van het stuurwiel en voegt het een luidsprekeromlijsting met Across-vermelding in de deuren toe. De Across teert vervolgens op louter beproefde Toyota-engineering.

Suzuki Across: Liefde op het tweede gezicht
Foto: Suzuki

En die Toyota-afkomst verloochent Suzuki absoluut niet. Als je niet op het embleem let, waan je je in de Toyota-wereld. Hij voelt ook zo aan en ruikt zo. En als je de krachtcentrale tot leven wekt, klinkt hij ook zo. Dat is uiteraard deels te wijten aan de transmissie die de motor op de vooras desgewenst laat gieren zoals we dat van Toyota’s hybridemodellen gewend zijn. Probeer te wennen aan die karaktereigenschap want de aandrijflijn behoort tot de allerbeste. Zelden werkt een benzinemotor zo prettig samen met niet één, maar twee elektromotoren. De schakeling van verbrandingsmotor naar alleen de elektro-unit of andersom is niet voelbaar. Je moet echt kijken naar of het instrumentarium of het centrale display om te zien waar de energie vandaan komt. Sowieso is de aandrijflijn heel stil. De afrolgeluiden van met name de achterbanden dringen het interieur binnen, wat te wijten is aan het dunne afdekzeil van de bagageruimte. Het wordt bovendien versterkt doordat ook de portieren in dikke rubbers zijn gedrukt, waardoor je overigens de portier redelijk hard moet sluiten willen ze in het slot vallen. De motor, het is de 2,5 liter viercilinder volgens het Atkinson-werkingsprincipe, werkt samen met een 134 kW sterke elektromotor op de vooras en een 40 kW-elektromotor op de achteras. Het vermogen op papier klinkt indrukwekkend, want liefst 306 pk. Hij is in staat om de 100 km/h-markering vanuit stilstand na zes tellen te bereiken.

Suzuki Across: Liefde op het tweede gezicht
Foto: Suzuki

Efficiënt

Het is een leuk gegeven, maar het draait om efficiënt met je energie omgaan. Op puur elektrokracht, instelbaar door in plaats van Hybrid en Charge direct voor de EV-stand te gaan, haal je liefst 75 kilometer. Veel moeite hoefden we daar niet voor te doen, zolang je maar in de stad en op 80 km/h blijft. Natuurlijk hangt de elektrische actieradius af van je rechtervoet, je dagelijkse route en anticipeertalent, zoals dat ook voor het benzineverbruik geldt. De grote actieradius, waarmee de Giant Suzuki, zijn directe concurrenten allemaal verbleekt, komt op conto van een knoeperd van een batterij. Met zijn capaciteit van 18,1 kWh is het sowieso de grootste in zijn klasse. De aanwezigheid van het accupakket achterin en de elektromotoren zie je terug in de enorme massa van het voertuig, maar je voelt het niet als obstakel tijdens het rijden. In vlot genomen bochten zet de koets zich keurig in een keer en als het te hard gaat, glijdt de Across veilig over zijn voorste wielen. Tijdens lastwissel blijft de auto goed in koers. Het onderstel voelt ook comfortabel met een keurige verwerking van kleine en grote oneffenheden.

Suzuki Across: Liefde op het tweede gezicht
Foto: Suzuki

Interieur

De Suzuki kent in lijn met de RAV4 een ruim interieur. Hoewel de achterbank niet verschuifbaar is, kunnen de leuningen onder verschillende hoeken staan. De leuning kan geheel plat waarna een vlakke laadvloer ontstaat. Zowel voor- (met korte zittingen) als achterin zit je ruim. Gekeken naar de uitrusting kun je niet anders stellen dat die compleet is. Veel is er niet te wensen, letterlijk. Op de prijslijst kun je alleen bijbetalen voor een speciale lak en een trekhaak. Het enige dat in de Across ontbreekt is een navigatiefunctie. Suzuki laat dat deactiveren, omdat in de software alleen Toyota-dealers staan en het de dealers te veel kost om de techniek continu met speciale software te updaten.

Specificaties Suzuki Across Style

  • Prijs: € 55.900
  • Topsnelheid: 180 km/h
  • Acc. 0-100: 6,0 s.
  • Gem. verbruik: 1,2 l/100 km
  • CO2-emissie: 22 g/km
  • Motor: 2.5-viercilinder met elektromotor vóór en achterin
  • Transmissie: planetair tandwielstelsel
  • Max. vermogen/koppel benzinemotor: 185 pk (136 kW)/227 Nm
  • Vermogen elektromotoren: 134 kW (v), 40 kW (a)
  • Systeemvermogen: 306 pk
  • Accu: 18,1 kWh
  • Aandrijving: vier wielen
  • Onderstel: McPherson/dubbele draagarmen

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf 1,04 per week.

Bekijk de aanbieding →