Brexit: ‘Problemen met grensformaliteiten Verenigd Koninkrijk nemen toe’

Print
Brexit: ‘Problemen met grensformaliteiten Verenigd Koninkrijk nemen toe’

Afbeelding: Getty Images

De problemen door ingewikkelde grensformaliteiten tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie door de Brexit nemen toe.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) zegt daarom dat het belangrijk is dat die problemen zo snel mogelijk worden aangepakt omdat het goederenvolume nu nog relatief laag ligt en er nog geen grote drukte aan de grens is.

Door de extra douaneformaliteiten nemen vertragingen bij het goederentransport toe. Het grote Duitse logistieke bedrijf DB Schenker zet leveringen aan het Verenigd Koninkrijk nu zelfs tijdelijk stop om de grensprocedures beter te stroomlijnen. Veel bedrijven hebben de douanepapieren onvolledig of onjuist ingevuld, aldus DB Schenker.

„We moeten daarom nu alles op alles zetten om deze groeipijnen op te lossen, voordat het drukker wordt en de problemen alleen maar zullen toenemen”, zegt een woordvoerder van TLN. De brancheorganisatie ziet zelf nog geen enorm lange wachttijden aan de grens, maar merkt wel dat er inderdaad veel meer bureaucratische rompslomp is bijgekomen. Volgens TLN lijken vooral Britse bedrijven minder goed voorbereid te zijn op de nieuwe douaneformaliteiten omdat zij later met hun voorbereidingen voor de Brexit zijn begonnen dan bedrijven in de EU.

Evofenedex, de behartiger van de handels- en logistieke belangen van 15.000 bedrijven in Nederland, ziet ook dat er toenemende problemen zijn met de douaneformaliteiten. De organisatie spreekt van „aanloopproblemen door onwennigheid”, met name aan Britse zijde. Evofenedex vindt ook dat de zaken nu zo snel mogelijk moeten worden aangepakt, voordat de drukte aan de Britse grens toeneemt. „We zijn druk bezig om onze achterban zo goed mogelijk te informeren en te zorgen dat de puntjes op de i worden gezet”, aldus een woordvoerder.

Het Havenbedrijf Rotterdam laat weten al jaren te zeggen dat voorbereidingen moesten worden getroffen voor de extra grensformaliteiten door de Brexit. Het Havenbedrijf hoopt dat het gaat om tijdelijke „gewenningsproblemen” die naar verloop van tijd opgelost zullen worden. Er zijn volgens de Rotterdamse haven geluiden dat met name Britse exporteurs naar de EU het douanepapierwerk geregeld niet op orde hebben.

‘Brexit kost 10 miljard euro aan handel’

De export vanuit de Europese Unie naar het Verenigd Koninkrijk zal naar verwachting dit jaar met 10 miljard euro terugvallen. Dit effect zal pas in de tweede helft van het jaar te merken zijn. Die voorspelling doet kredietverzekeraar Euler Hermes. Nederland zal 1,2 miljard euro minder uitvoeren, is de verwachting. Britse exporteurs staan een klap te wachten van 27,3 miljard euro dit jaar. Eerder ging Euler Hermes uit van een exportverlies van 18 miljard euro voor de EU. Maar door de afgesproken overgangsperiode tussen de machtsblokken van zes maanden valt dit bedrag dus lager uit. Nederland behoort met Duitsland en Frankrijk tot de zwaarst getroffen landen door de exportdaling.