De échte BMW onder de 1-Series

Print
De échte BMW onder de 1-Series

De BMW 128ti: sportief zonder de dagelijkse bruikbaarheid uit het oog te verliezen. Afbeelding: BMW

We verwachtten niets van de BMW 1-Serie en waren toch teleurgesteld. Hier is de 128ti om een en ander recht te zetten.

De F40 BMW 1-Serie is vanuit kostenoverwegingen met voorwielaandrijving op pad gestuurd. Dat is nog tot daar aan toe. Maar dat het bestuur van BMW besloot om hem qua rijden een volstrekt generiek karakter mee te geven, is natuurlijk onvergeeflijk. Zelfs in de meest sportieve uitmonstering met M-onderstel en 19-inch liet de 118iA ons volledig koud. En de M135i is ondanks een vermogen van 306 pk en vierwielaandrijving niet meer dan een vlotte ‘all-weather’ familiehatch. Gelukkig zijn er binnen de BMW-gelederen nog enkele puristen te vinden die het roerend met ons eens waren. Onder hen het Nederlandse hoofd Onderstelafstemmingen, Jos van As, van wie je eigenlijk niet meer hoeft te weten dan dat hij thuis onder andere een Ariel Atom in de garage heeft staan. Met zijn team heeft Van As in het geniep een 1-Serie naar eigen smaak en inzicht in elkaar gezet, om het bestuur daarmee te overtuigen dat het ook anders kan.

Een paar testritjes en lachende gezichten van Der Vorstand later kon men aan de slag om een productiemodel te ontwikkelen. Dat is de 128ti geworden. De 128ti krijgt een tot 265 pk en 400 Nm geknepen versie van de tweeliter turbo in de M135i. Inclusief bijbehorende achttrapsautomaat en torsen-sperdifferentieel, maar zónder aandrijving op de achterwielen. Dat scheelt 80 kilo, zodat de 128ti uitkomt op 1520 kilo rijklaar, een 0-100 van 6,2 seconden en een begrensde top van 250 km/h. Dat is dus BMW’s kijk op de klassieke voorwielaangedreven hot hatch. De vanafprijs bedraagt 49.916 euro.

De échte BMW onder de 1-Series
Foto: BMW

Onderscheidend

Ten opzichte van de M135i is de rijhoogte 10 millimeter omlaag gebracht, de veerspanning met acht procent verhoogd, en werden de passieve dempers daarop aangepast. De remmerij van het topmodel is integraal overgenomen. In grote lijnen is het onderstel qua hardware vergelijkbaar, maar niet helemaal. Zo zijn de voorste ophanglagers verstevigd om de voorwielophanging beter bestand te maken tegen vervorming tijdens optrekken en afremmen. Een verstevigingsbrace aan de achterkant heeft een andere vorm gekregen om de auto van achteren juist minder stijf te maken. En de onderste draagarmen van de achteras zijn iets verder naar buiten gezet voor een positievere reactie op gas lossen met meer uitspoor, en daarna juist meer stabiliteit met toespoor als de auto in zijn veren hangt. Ter compensatie is de besturing minder direct gemaakt om te voorkomen dat hij te nerveus aanvoelt. Tractiecontrole en ESP werden hierop aangepast en vanzelfsprekend kreeg ook de stuurbekrachtiging een eigen karakter, waarbij duidelijk onderscheid is gemaakt tussen de comfort- en sportstand. Met elektronische bekrachtiging is het mogelijk om de terugkoppeling van de voortrein alsook de invloeden van de aandrijfkrachten te dempen voor meer comfort. In de sportstand wil je dat geduw en getrek van de voorwielen juist wel voelen om te weten wat er zich onder het loopvlak van de banden afspeelt. Michelin Pilot Sport 4-banden met een breedte van 225 millimeter bij 18 inch en 235 millimeter bij 19 inch zijn een gratis te bestellen optie. De auto is vanwege uitstootredenen gehomologeerd op een band met lagere rolweerstand. Dat er niet gekozen is voor Pilot Sport 4S, zegt genoeg over de 128ti: het is eerst en vooral een dagelijks bruikbare hatchback, met een sportief karakter als prettige bijkomstigheid.

De échte BMW onder de 1-Series
Foto: BMW

Comfort en dynamiek

Om duidelijk te maken dat het gaat om meer dan een nieuwe motorvariant, is er bewust voor gekozen om de ‘ti’-badge (voor ‘touring internazionale) nieuw leven in te blazen. Van oudsher een aanduiding binnen BMW die staat voor een combinatie van dagelijks comfort en toch een dynamisch karakter voor een niet overdreven hoge prijs. Om te kijken of hij de letters waard is, mochten we een rondje door de Eifel sturen, met daarna twee rondjes Nordschleife als ultieme scherprechter. We waren de straat waar BMW’s Nürburgring testcentrum aan gelegen is nog niet uit, of alles wat we ooit aan nare dingen over de 1-Serie gezegd hebben, was vergeten en vergeven. Weg is het gevoel dat 80 procent van het gewicht op de vooras is geconcentreerd. Weg is het overdreven veilige weggedrag met een achteras die aan het wegdek vastgenageld lijkt. En weg is het plakkende gevoel rond de middenstand in de besturing. In plaats daarvan zitten we in een auto die dankzij een vlot meesturende achteras ineens honderden kilo’s lichter aanvoelt. Een besturing die niet overdreven zwaar is gemaakt om sportiviteit te suggereren, maar gewoon mooi van gewicht is en zoals beloofd in de sportstand tot leven komt in je handen. Zo voel je hoe de voorbanden samen met het sper vechten om de 400 Nm op straat te krijgen en de neus precies de kant op sleuren die je in gedachten hebt. Verwacht geen uitzwierende achteras naar het voorbeeld van de Focus ST of een sportieve Peugeot, maar net genoeg losheid om zonder onderstuur een bocht in te kunnen duiken. Juist wanneer de massa in de neus begint te drukken, is het meestal toch wel tijd om op het gas te gaan en de tractie van de voortrein te gebruiken om als een haas de bocht uit de knallen. De stabiliteit op de autobahn is daardoor onverminderd voortreffelijk, want ook met 250 km/h op de klok kun je bij wijze van spreken je handen van het stuur halen en een noodstop op hoge snelheid doe je zonder een druppel zweetverlies. Op de hobbelige en uitdagende Nordschleife is zo’n allround karakter niet misplaatst. Totdat de voorbanden uiteindelijk oververhit raken en je net iets meer onderstuur krijgt dan je zou willen, laat de 128ti zich gedwee over de 21 kilometer Eifelasfalt jagen. De remmen blijven (tenminste met het ESP in de sportstand, waarbij minder ingrepen worden toegepast) overtuigend overeind, met alleen na een paar keer achter elkaar bergaf remmen een ietwat weker pedaal. De hoeveelheid tractie is afdoende om het vermogen van de motor zonder al te veel problemen om te zetten in snelheid. De motor zelf heeft een te vlak karakter om echt te enthousiasmeren, en moet het vooral van zijn trekkracht hebben om indruk te maken. Omdat de 2.0 overal even sterk aanvoelt, heb je geen idee wanneer je in de toerenbegrenzer dreigt te lopen. Het helpt ook niet dat de bak weliswaar snel, maar met weinig gevoel schakelt. Dat mag nog wel ietsje ruwer.

De échte BMW onder de 1-Series
Foto: BMW

Meer potentie

Tegelijk lieten de rondjes op de Ring ook vooral het gevoel achter dat er nog veel meer potentie in het platform schuilt. Wat te denken van een 128tii of een clubsportpakket met nog sportievere banden, gewoon de volledige 306 pk en misschien nóg ietsje meer reactie van achteren als weerwoord tegen de Honda Civic Type-R? De haalbaarheid daarvan zal vast afhangen van het succes van de 128ti, maar dat het hot-hatchsegment er een interessante nieuwe speler bij heeft, moge duidelijk zijn. Ook hopen we dat de bean counters bij BMW hierna snappen dat de reguliere 1-Serie zomaar beter zou kunnen verkopen als hij qua karakter ietsje meer in de richting van de 128ti wordt geduwd. Want dat is er duidelijk een voor en door echte car guys.

Eindoordeel

Het antwoord op de vraag of ze bij BMW eigenlijk wel wisten hoe je een leuke voorwielaandrijver maakt. Sportief zonder de dagelijkse bruikbaarheid uit het oog te verliezen.

Specificaties BMW 128ti

  • Prijs: 49.916 euro
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acceleratie 0-100: 6,2 s
  • Gem. verbruik: 6,9l/100km
  • CO2-emissie: 157 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1998 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 265 pk (195 kW)/6500 min-1
  • Max. koppel: 400 Nm/1750 min-1
  • Transmissie: achttrapsautomaat, sperdifferentieel
  • Massa leeg: 1420 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf 1,04 per week.

Bekijk de aanbieding →