KLM kan geen verre routes meer vliegen

Print
KLM kan geen verre routes meer vliegen

KLM kan vanwege goed werkgeverschap geen personeel op andere continenten achterlaten. Afbeelding: ANP

KLM kan geen verre routes meer vliegen door de strengere reisregels van het kabinet, die woensdag zijn aangekondigd. De luchtvaartmaatschappij moet de grotere vliegtuigen aan de grond zetten, zo meldt een woordvoerder aan De Telegraaf. Dit gaat mogelijk ten koste van duizenden banen, zo vrezen de vakbonden.

„Dit komt door de verplichte antigeentest voor crews. Die moet vlak voor vertrek gedaan worden. Als iemand positief test, dan kan het desbetreffende personeelslid niet mee. Vanuit goed werkgeversschap kunnen wij geen crews achterlaten in het buitenland”, zegt een woordvoerder. Datzelfde probleem speelt ook met verre vrachtvluchten, bijvoorbeeld naar China, aldus KLM.

Nachtstops

Naast de intercontinententale vluchten, gaat dit ook om nachtstops in Europa. Ingewijden spreken van een enorme klap voor de luchtvaartmaatschappij, die vorig jaar werd gesteund met een leningenpakket van de overheid om de coronacrisis te overleven. De woensdag aangekondigde reisrestricties lijken de doodklap te worden voor luchtvaartknooppunt Schiphol. Zowel topman Elbers van KLM als ceo Benschop van Schiphol hebben dinsdagavond nog overleg gehad met het kabinet over de ingrijpende maatregelen, maar dat mocht volgens ingewijden niet baten.

„Een nationale televisie uitzending waarin de aandacht voor Max en Wodan vanuit het kabinet niet ontbreekt. Maar dat het reisverbod vanuit Zuid-Afrika, Groot Brittanie en maar liefst heel Zuid-Amerika rechtstreeks ingrijpt in de toekomst van de volgende duizend KLM-ers en honderden reisbranche medewerkers wordt gewoon even terzijde gemeld” zegt voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie.

Elk uitblijven van herstel van de luchtvaart wordt bij KLM in procenten berekend en omgezet naar mensen. “Dat zijn mensen met gezinnen. Elke 10% achterblijvend herstel leidt tot extra baanverlies van minstens 1000 medewerkers. „Het is tragisch dat KLM het ondergeschoven kindje wordt in de jacht op politieke meerderheden op links. Coronabeleid lijkt wel milieubeleid geworden”, zegt Castelein.

Deze week stonden er 273 intercontinentale vluchten gepland. „We kunnen door deze maatregelen slechts nog Europese bestemmingen vliegen, waarbij de crew op en neer vliegt, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk.” Het is nog onduidelijk of KLM repatriëringsvluchten naar het VK gaat uitvoeren.