Prijzige primeurs Jeep Renegade en Compass

Print
Prijzige primeurs Jeep Renegade en Compass

De nieuwe hybride Jeep Renegade (links) en de Compass. Afbeelding: Jeep

Jeep introduceert als eerste merk binnen FCA een stekkerhybride. Hoewel we op het eerste oog de Renegade en Compass 4xe met open armen in Nederland ontvangen, maken ze ’t zichzelf wel een beetje lastig.

PSA en FCA hebben dan bijna de spreekwoordelijke hand geschud door de fusie tot Stellantis, de eerste stekkerhybrides van het concern zijn nog in eigen huis ontwikkeld. De aandrijflijn van FCA vormt de basis voor een aantal huidige modellen dat binnenkort aan elektrificatie moeten geloven, uiteraard om de CO2-uitstoot van de complete vloot zo snel mogelijk naar beneden te drukken. Jeep, het Amerikaanse merk dat de grootste ‘vervuiler’ binnen de groep is, heeft met de Renegade en Compass 4xe (lees: ‘four by e’) niet geheel toevallig een primeur binnen het concern.

Aandrijving

Het hart van de aandrijflijn in zowel de Renegade als de Compass wordt gevormd door een bekende: de 1,3-liter viercilinder turbomotor die we terugvinden in veel producten van FCA, waaronder in de reguliere versies van deze Jeeps. De oliegestookte krachtbron werkt samen met een elektromotor op de achteras, zelf goed voor 60 pk. De viercilinder kun je bestellen met een vermogen van 130 of 180 pk, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Ga je (in het geval van deze 4xe’s) voor de ‘goedkoopste’ maar goed uitgeruste Limited-editie, dan krijg je standaard en maximaal een gecombineerd vermogen van 190 pk. De Trailhawk- en S-variant krijgen standaard 240 pk mee. Ook in dat geval krijg je dezelfde 1,3-liter viercilinder onder de kap, maar door een software-aanpassing perst-ie er dan 50 pk meer uit. De elektromotor wordt gevoed door een accupakket met een capaciteit van 11,4 kWh, die deels onder de achterbank en middentunnel is verwerkt. Daarmee moet zowel de Renegade als de Compass 52 elektrische kilometers kunnen afleggen. De hele aandrijflijn heeft verder weinig invloed op de praktische bruikbaarheid van beide auto’s: enkel de boordlader onder de dubbele laadvloer zorgt dat de bagageruimte 20 liter krapper is dan die in de reguliere versies. Ook de brandstoftank kromp in beide versies tot 37 liter, al krijg je daar natuurlijk dat accupakket voor terug.

Prijzige primeurs Jeep Renegade en Compass
Foto: Jeep

Terrein-DNA

Tot nu toe geen indrukwekkende cijfers, maar Jeep heeft wel geprobeerd om haar unieke terrein-DNA in deze auto’s te verwerken. Door de toevoeging van een elektromotor op de achteras is zowel de Renegade als Compass 4xe namelijk altijd een vierwielaandrijver, ongeacht het uitrustingsniveau. Niet alleen dat: deze groene stekkerhybrides krijgen standaard ook een uitgebreid 4x4-systeem mee, dat je middels een lock-knop permanent kunt inschakelen en kunt voorbereiden op het type terrein (van sneeuw tot de modder) dat je wilt gaan trotseren. Wie all the way wil gaan, kan kiezen voor de Trailhawk-versie van beide auto’s. Die breidt het 4WD-systeem uit met een rock-modus, waarmee je dus ook op rotsen uit de voeten moet kunnen, onder andere door de toevoeging van meer bodemprotectie en offroadbanden met een grover profiel en een dikkere bandwang (235/60R17 versus 235/45R19). Bovendien kun je met die versie door waterplassen tot 50 centimeter rijden, voor de andere versies bedraagt de doorwaadcapaciteit 40 centimeter. Hoewel dat allemaal interessant klinkt in het segment van plug-in hybrides, is het vooral bij de Renegade de vraag waarom Jeep zo ver gaat qua technologie. Met een vanafprijs van 41.995 euro is deze 4xe namelijk bijna 11.000 euro duurder dan de reguliere versie in dezelfde Limited-uitvoering, en zowel de Renegade-klant als de plug-in-hyrbide-rijder lijken niet bijzonder geïnteresseerd in de terreincapaciteiten van een C-segment crossover. Bij de grotere Compass lijkt het geavanceerde systeem iets meer op z’n plek, mede door het kleinere prijsverschil van 8.000 euro tussen de voor- en vierwielaandrijver en het sterkere off­roadkarakter van die auto. Zo’n hybride 4WD-systeem heeft overigens wel enkele voordelen ten opzichte van een traditionele opstelling. Zo ontbreekt er natuurlijk een cardanas en geeft de elektromotor op de achteras directer, efficiënter en met meer – computergestuurde – controle vermogen en koppel af, wat de terreinkwaliteiten in theorie ten goede moeten komen. Die mogen we kort ontdekken op de eigen testroute van FCA, waar zowel de Renegade als de Compass de klus niet onverwacht gecontroleerd klaren.

Prijzige primeurs Jeep Renegade en Compass
Foto: Jeep

Op asfalt

Toch zijn de asfaltkwaliteiten van de Renegade en Compass in ons land het meest belangrijk. In Noord-Italië maken we voor het eerst kennis met beide stekkeraars, die hun werk met een voldoende accucapaciteit tot een snelheid van 130 km/h geruisloos en daarom aangenaam doen. Door de toevoeging van de zware accu – de Renegade en Compass wegen respectievelijk maar liefst 450 en 430 kg meer dan hun benzinebroers – voelt vooral de Renegade een stuk volwassener aan op de snelweg. Prettig is ook het feit dat de accu deels is verwerkt onder de middentunnel, waardoor de achterzijde relatief zacht is geveerd. Maar als we na wat snelwegkilometers de bergen in duiken, kunnen zowel de Renegade als de Compass hun enorme gewicht niet maskeren. Daar doet een Mini Countryman SE All4, de auto waar Jeep haar Renegade graag tegenover zet, het simpelweg veel beter. De gevarieerde testroute is niet representatief voor het Nederlandse wegennet, maar het elektrische bereik lijkt in ieder geval dichtbij de opgegeven 52 kilometer te komen. Wat dat betreft hoeft de gemiddelde Nederlandse forens de verbrandingsmotor niet vaak op te wekken. Is dat wel nodig, dan laat de viercilinder in dat geval wel erg goed merken dat-ie nog leeft. Zowel de Renegade als de Compass voelen zeker niet underpowered aan, maar wie enthousiast wordt van de specificaties op papier zal eenmaal op het asfalt niet heel erg onder de indruk zijn. De versies met 240 pk zijn zeker vermogend genoeg, maar de viercilinder laat wel goed merken hoe hard-ie moet werken om op snelheid te komen. Het geheel is overigens aan een koppelomvormer met zes verzetten, die redelijk schokvrij maar niet altijd adequaat en snel z’n werk doet.

Prijzige primeurs Jeep Renegade en Compass
Foto: Jeep

Eindoordeel

Al met al zijn de Renegade en Compass 4xe twee plug-in hybrides die op papier prima meekunnen in de huidige stekkerhype, totdat het prijskaartje in beeld komt. De Renegade moet het dan namelijk opnemen tegen sterke stekkeraars als de Mini Countryman en Volvo XC40. De grotere Compass 4xe lijkt iets meer kans te hebben, met concurrenten als de goedkopere Ford Kuga en duurdere Peugeot 3008 PHEV.

Redelijke plug-ins die aan de norm voldoen met voor dit segment unieke – maar voor ons land onnodige - terreincapaciteiten, maar zichzelf wel de markt uit prijzen.

Plus: volwassen wegligging in rechte lijn, terreincapaciteiten, standaard rijke uitrusting

Min: duur, aandrijflijn niet heel verfijnd

Specificaties Jeep Renegade 4xe Limited

  • Prijs: 42.990
  • Topsnelheid: 182 km/h
  • Acc. 0-100: 7,5 s
  • Gem. verbruik: 1 op 47,6
  • CO2-emissie: 49 g/km
  • Motor: viercilinder, 1332 cm3, elektromotor
  • Max. vermogen: 190 pk/5550 min-1
  • Max. koppel: ICE: 270 Nm/1850 min-1 / E-motor: 250 Nm
  • Transmissie: zestraps automaat
  • Massa leeg: 1770 kg

Specificaties Jeep Compass 4xe Limited

  • Prijs: 46.490
  • Topsnelheid: 183 km/h
  • Acc. 0-100: 8 s
  • Gem. verbruik: 1 op 47,6
  • CO2-emissie: 47 g/km
  • Motor: viercilinder, 1332 cm3, elektromotor
  • Max. vermogen: 190 pk/5550 min-1
  • Max. koppel: ICE: 270 Nm/1850 min-1 / E-motor: 250 Nm
  • Transmissie: zestraps automaat
  • Massa leeg: 1860 kg

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf 1,04 per week.

Bekijk de aanbieding →