Budget-EV: Renault Twingo Z.E

Print
Budget-EV: Renault Twingo Z.E

De Renault Twingo Z.E. Afbeelding: Jean-Brice Lemal

De Renault Twingo Z.E. is de goedkoopste elektrische auto van het moment. Geeft dat automatisch uitzicht op een succesverhaal?

We zijn lange tijd voor de gek gehouden door Renault, want tot voor kort zei de Franse fabrikant dat er geen ruimte was voor een elektrische Twingo onder de populaire Zoe. Dat was enerzijds te begrijpen, omdat de ontwikkeling en productie van zo’n kleine, goedkope EV een enorme uitdaging voor fabrikanten is. Batterijen zijn immers duur om te produceren en verhogen de verkoopprijs van een auto flink, helemaal in een segment waar consumenten een prijsverschil van een paar honderd euro al een reden vinden om een auto al dan niet te laten staan. Nu blijkt dat Renault al sinds de ontwikkeling van de derde generatie Twingo van plan was ook een elektrische variant te bouwen. En eigenlijk kennen we die auto al, want de Smart ForTwo en ForFour – die reeds als elektrische modellen zijn verschenen – maken gebruik van hetzelfde platform. Renault kan op die manier de ontwikkelingskosten van de auto drukken, waardoor de komst van de Twingo Z.E. niet zo gek duur is. De Fransoos is mede daardoor de goedkoopste elektrische auto van het moment, want hij is er ‘al’ vanaf 20.590 euro.

Autotest Renault Twingo Z.E. Video: Autovisie

Lokkertje

Vergis je echter niet: da’s vooral een lokkertje. Dat bedrag hoort bij de vrij karig uitgeruste Life-uitvoering, die bijvoorbeeld airconditioning, een multimediascherm en een in hoogte verstelbaar stuur mist. Wil je die zaken wél aan boord, plus bijvoorbeeld een in twee delen neerklapbare achterbank, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en elektrische ramen voor, dan dien je 22.090 euro over te maken voor de veel aantrekkelijkere Collection-versie. Daarmee blijft de Twingo nog altijd onderaan de prijslijst staan, want de elektrische Smarts kosten 23.995 euro, en ook de elektro-mini’s van de Volkswagen Groep kosten minstens 23 mille.

Budget-EV: Renault Twingo Z.E
Foto: Jean-Brice Lemal

Personalisatiemogelijkheden

Ook in het geval van deze Twingo Z.E. kun je je helemaal uitleven op de uitgebreide optielijst, want de zeer rijk uitgeruste Vibes-editie die wij reden, kost bijna 25 mille. In alle gevallen krijg je een Twingo zoals we ‘m kennen: met veel personalistatiemogelijkheden, achterwielaandrijving en die flinke stuuruitslag door het ontbreken van een motor in de neus. De binnenmaten zijn ook gelijk – omdat er van meet af aan rekening is gehouden met het batterijpakket onder de voorstoelen – daarom past boven de elektromotor net als in een reguliere Twingo 240 liter aan bagage.

Budget-EV: Renault Twingo Z.E
Foto: Jean-Brice Lemal

Vermogen en bereik

Die elektromotor komt qua specificaties volledig overeen met die in de twee Smarts: het vermogen bedraagt 60 kW (82 pk), het koppel 160 Nm. Daarmee is de Twingo vlot genoeg voor in de stad en daarbuiten: binnen 5 seconden ‘sprint’ hij naar de 100 km/h, z’n topsnelheid is 135 km/h. Wel anders ten opzichte van de kleine Daimlers is de batterij. Die meet namelijk 22 kWh – in tegenstelling tot 17,6 kWh in de Smarts – en is goed voor een rijbereik tussen de 190 en 250 kilometer. Toen we de Twingo Z.E. ontvingen, bleek de volle batterij echter maar goed voor 160 kilometer. Dat is een veel realistischere waarde, maar tegelijkertijd genoeg voor de doorsnee Twingo-rijder. Die rijdt volgens Renault gemiddeld namelijk zo’n 30 kilometer per dag. Gelukkig maar, want de mogelijkheid tot DC-laden ontbreekt. Wél positief is het feit dat de Twingo Z.E. – net als z’n grote broer Zoe – maximaal 22 kW wisselstroom kan laden. Daarmee is deze goedkoopste elektrische auto wél een snellader bij de publieke laadpalen, alleen zijn er nog maar weinig locaties die dat vermogen ook leveren. Overigens kun je de batterij uit de Twingo Z.E. niet huren, zoals bij de Zoe: de unit is altijd bij de prijs inbegrepen.

Budget-EV: Renault Twingo Z.E
Foto: Jean-Brice Lemal

Rijervaring

Wat zeker is, is dat de Twingo Z.E. de fijnste Twingo van het moment is. Z’n aandrijflijn is – uiteraard – soepel en schokvrij en dus ideaal voor gebruik in de stad. Prettig is ook de mogelijkheid om de mate van regeneratief remmen in te stellen. Er zijn drie standen, waarbij one pedal driving helaas niet mogelijk is omdat de Twingo net niet volledig zelf tot stilstand kan komen. Hij heeft een heel kleine draaicirkel van 8,6 meter door de enorme stuuruitslag, achterwielaandrijving en relatief brede banden. Tel daarbij het zuivere stuurgevoel (door het ontbreken van aandrijfkrachten op de vooras), een lager zwaartepunt door de accu die net voor de voorstoelen ligt en de redelijk stugge achterwielophanging op, en dan blijkt de Twingo Z.E. een dynamisch karretje op lage snelheden en in de stad.

Budget-EV: Renault Twingo Z.E
Foto: Renault

Meerwaarde

Blijft de vraag wél staan of deze elektrische versie z’n meerprijs waard is. Een reguliere Twingo begint immers al bij net iets meer dan 13 mille, maar ook dan rijd je in een vrij karig uitgevoerde versie. Vergelijken we de versies mét elektronisch geregelde airconditioning en een multimediascherm, dan bedraagt het prijsverschil iets om en nabij de 6000 euro. Het lage onderhoud, de goedkope energie (helemaal wanneer er thuis kan worden geladen) en de waarschijnlijk lagere afschrijving in combinatie met de prettige rijeigenschappen zijn goede redenen om voor deze elektrische versie te gaan. De Z.E. is ook interessant voor wie private lease overweegt: het publiek voor een dergelijke constructie rijdt waarschijnlijk liever in een soepele en onderhoudsvrije elektro-auto als deze. Maar ook dan moet-ie in je gebruikspatroon passen, want de laadsituatie moet voorbereid zijn op de lage actieradius van de Twingo Z.E. Bovendien bedraagt het maximale kilometrage bij private lease maar 6000 kilometer voor een Twingo. Dat geldt ook voor de benzinegestookte versie, dus in dat geval kun je beter voor de Z.E. gaan. Renault zegt zelf ook te mikken op bedrijven die hun vloot van stadsautootjes willen vernieuwen en vergroenen, en daar lijkt deze Twingo Z.E. uitermate voor geschikt. De kans is dus groot dat-ie snel een veelgeziene gast op de Nederlandse weg wordt.

Specificaties Renault Twingo Z.E Série Limitée Vibes

  • Prijs: € 24.790,--
  • Topsnelheid: 135 km/h
  • Acc. 0-100: 12,6 s
  • Gem. verbruik: 16,3 kWh/100 km
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Motor: synchroonmotor met permanente magneet
  • Max. vermogen: 82 pk (60 kW)/n.b. min-1
  • Max. koppel: 160 Nm/0 min-1
  • Transmissie: enkele reductie­versnelling
  • Massa leeg: 1112 kg

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Je las zojuist een gratis artikel, maar niet al onze journalistiek is gratis. Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen in de vorm van nieuws, achtergronden, analyses en opinie.

Onze verslaggevers zijn 24/7 bezig met het schrijven van deze verhalen. Zodoende geven we duiding aan het nieuws en helpen we de Limburger met het vormen van een mening.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen