Klant is koning in Rolls-Royce Ghost

Print
Klant is koning in Rolls-Royce Ghost

Bij Rolls-Royce krijg je altijd precies waar je naar op zoek bent. Afbeelding: Noël van Bilsen

Of je nu daadwerkelijk koning bent of wellicht prins, gravin, hertog of gewoon rijk: bij Rolls-Royce krijg je altijd precies waar je naar op zoek bent. Oók in het instapmodel.

Dankzij zijn inpandige luxury intelligence unit staat Rolls-Royce als geen ander merk in nauw contact met zijn klantenbestand. Dat is louter gevuld met mensen die altijd hun zin krijgen. Dus daar draait het hele businessmodel van Rolls-Royce om. Zelfs wat betreft het uiterlijk is er nagenoeg oneindige speelruime. Bevalt het lijnenspel van deze nieuwe Ghost je niet? Dan staat het je vrij om samen met de fabriek zelf iets beters in elkaar te knutselen bij de afdeling coachbuilding. Want ook de Ghost staat op het nieuwe platform dat geheel in de stijl van het merk de Architecture of Luxury wordt genoemd. Een bodemplaat die is ontworpen op maximaal schaalbare flexibiliteit, zodat er een grote diversiteit aan modellen op gebouwd kan worden.

Autotest Rolls-Royce Ghost. Video: Autovisie

Massieve blokken

Zoals elke Rolls is ook de Ghost visueel opgebouwd uit een aantal massieve blokken en worden de reeds gigantische afmetingen door het lijnenspel in alle richtingen geaccentueerd. Kijk bijvoorbeeld naar het ononderbroken oppervlak dat van de C-stijl naar de kofferklep loopt. Of de wijze waarop de motorkap naadloos aansluit op de façade, op een klein luikje na waardoor de Spirit of Ecstasy uit het binnenste naar boven kan rijzen. Het is vanwege Europese wetgeving niet meer mogelijk om het beeldje in verlicht kristal te laten uitvoeren, in plaats daarvan kan de volledige grille als optie een lichtblauwe gloed uitstralen.

Klant is koning in Rolls-Royce Ghost
Foto: Noël van Bilsen

Privacy

Toch is een Ghost ook weer niet uitsluitend voor mensen die ten koste van alles gezien willen worden. Gezeten op de achterbank ga je mooi achter de massieve C-stijl schuil en langere bestuurders kunnen zichzelf ook achter de B-stijl verstoppen. Zo kan in volledige privacy genoten worden van al wat het interieur aan schoons te bieden heeft. Het aantal mogelijkheden van combinaties aan leer, matten, stiksels, fineer en kleuren moet ongeveer gelijk zijn aan het aantal sterren in de Melkweg. En dan is er tegen betaling altijd de mogelijkheid om het weer net even anders te doen. De stijl is nog altijd minimalistisch, maar geheel volgens de filosofie van moederbedrijf BMW hoef je voor bediening van de airco of het kiezen van een favoriete radiozender niet in een menu te gaan rommelen. De iDrive- aansturing van het infotainment is door gebruik van een eigen knoppenset goed verhuld, en ook de interface heeft een eigen stijl gekregen. Behalve de plastic sneltoetsen rondom de centrale druk-draaiknop voelt het meeste bedieningsgerei als uit één massief stuk aluminium gefreesd. De weerstand is uiteraard perfect geolied en een genot om te bedienen. Net als een high-end hifi-systeem uit de jaren ’70.

Klant is koning in Rolls-Royce Ghost
Foto: Noël van Bilsen

De optielijst is uiteraard waar het gebeurt in de Ghost. Met keuze uit drie verschillende bespoke uurwerken, een koelkast, on-board entertainment, paraplu’s en een sleutel in dezelfde stijl als je zelf samengestelde interieur, een premium audiosysteem uit eigen huis, lamswollen tapijt, massagestoelen, verlichte treeplanken al wat je zelf nog durft te bedenken. Wat dan weer wel ontbreekt, is écht vooruitstrevende rijassistentie. Een rijstrook- en dodehoekassistent, parkeerautomaat en adaptieve cruise control vind je tegenwoordig ook op een stadsauto. Rolls-Royce zal vermoedelijk als argument aanhalen dat de meeste klanten zich volledig autonoom van hot naar her laten rijden door James. Maar ergens is het vreemd dat een BMW 3-Serie op dat vlak meer kan. Opscheppen tegen je vrienden doe je in de wereld van RR blijkbaar met andere verhalen, bijvoorbeeld dat de optionele contraststreep die de heuplijn accentueert, wordt aangebracht met een penseel van eekhoornhaartjes. Of dat de voor- en achterbanden van de Ghost van een verschillend type zijn.

Klant is koning in Rolls-Royce Ghost
Foto: Noël van Bilsen

Vermogen

Terwijl de rest van de auto-industrie zich het hoofd breekt over de uitdaging om auto’s almaar lichter en gestroomlijnder te maken, is de Ghost nog, groter, vierkanter en zwaarder dan zijn voorganger. Er ligt voorin nog een ouderwets gigantische 6,75-liter V12-biturbo, die 571 pk en 850 Nm levert bij een bijna stationaire 1600 toeren. Daardoor hoeft de achttrapsautomaat bijna nooit te schakelen en als-ie dat wel doet, is er altijd een overvloed aan trekkracht om alles soepel in elkaar over te laten smeren. Je kúnt in minder dan vijf seconden naar de 100 sprinten, maar eigenlijk is al dat vermogen bedoeld om de kilo’s moeiteloos een bergpas op te hijsen of wanneer het moet 250 km/h aan te tikken op de autobahn. Verschillende rijstanden zijn er niet, wel is er de optie om de aandrijflijn een fractie alerter te laten reageren met een knopje op de transmissiepook achter het stuur. Verder doet de aandrijflijn altijd zijn uiterste best om de gedragingen van een elektrische te simuleren. Fluisterstil, gedienstig en enorm krachtig als het moet. Om de overdadige kracht in goede banen te leiden is vierwielaandrijving standaard.

Karakter

Het onderwerp waarover de luxury intelligence unit waarschijnlijk de meest tegenstrijdige berichten onderschept, is het onderstelkarakter. De Ghost is bij uitstek de Rolls die je zelf rijdt, tenzij je in China woont of een socialite uit Beverly Hills bent. Bijzonder dus dat het chassis maar één setting kent waarmee iedereen tevreden moet worden gehouden. Tenminste, totdat de scherpere rijdersversie Black Badge wordt losgelaten. Alle denkbare chassismagie en meer wordt toegepast om dat voor elkaar te krijgen. Helemaal nieuw is een extra element in de ophanging, bestaand uit een massademper die de bovenste draagarmen aan boven- en onderkant omklemt met bumpstops ertussen, om hoogfrequente bewegingen op te vangen. De ophanging wordt daarmee als het ware opzettelijk verzwaard om hobbels effectiever plat te kunnen drukken.

Klant is koning in Rolls-Royce Ghost
Foto: Noël van Bilsen

Zoals in elke Rolls valt meteen op hoe het onderstel volop profiteert van enorm lange veerwegen om alle laagfrequente bewegingen zo zacht mogelijk te verwerken, voor dat kenmerkende, zwevende gevoel. Alleen als twee hobbels elkaar kort opvolgen, wil er nog weleens een beweging worden doorgegeven naar binnen en ook een scherpe drempel kan het onderstel een tik geven. Maar voor de rest lijkt het of je in een magneettrein vlak boven de weg hangt. Gezien die zachtheid reageert de Ghost wonderbaarlijk gedwee op al wat hem vanaf de dunne rand van dat enorme stuur opgedragen wordt. Dat zijn de stabilisatorstangen en vierwielbesturing die hun bijdrage leveren aan de ultiem ontspannen rijbeleving. Stel je daarvan ook niet te veel voor, want meteen na die best agiele eerste richtingverandering gaan de ruim 2500 kilo’s alsnog hangen en deinen. Het leer van de stoelen is echter zo glad, dat je het sowieso wel uit je hoofd laat om laterale G-krachten op de inzittenden los te laten. Ook de Ghost heeft in zijn standaarduitvoering geen enkele sportieve pretentie, maar serveert dat extra stukje beheersing louter in de naam van standvastigheid en veiligheid. Ga ook niet op zoek naar feedback in de besturing of iets dergelijks. De installatie is zelfs zo licht dat je ‘m nadrukkelijk zelf weer moet centeren na het nemen van een bocht. Dat geeft nog meer het gevoel dat je de auto van een afstandje regeert, in plaats van zelf de fysieke arbeid verricht om ‘m van richting te doen veranderen. De klant is koning, weet u nog?

Eindoordeel

Welhaast grenzeloos comfort in een weinig bescheiden jas. Blinkt niet uit in hypermoderne techniek, maar meer in stijl, luxe en personaliseringsopties.

Specificaties Rolls-Royce Ghost

  • Prijs: € 392.488
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acceleratie 0-100: 4,8 s
  • Gem. verbruik: 1 op 8
  • CO2-emissie: 347 g/km
  • Brandstofmotor: V12, 6750 cm3, biturbo
  • Max. vermogen: 571 pk (420 kW)/5000 min-1
  • Max. koppel: 850 Nm/1600 min-1
  • Transmissie: achttrapsautomaat
  • Aandrijving: 4WD

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Je las zojuist een gratis artikel, maar niet al onze journalistiek is gratis. Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen in de vorm van nieuws, achtergronden, analyses en opinie.

Onze verslaggevers zijn 24/7 bezig met het schrijven van deze verhalen. Zodoende geven we duiding aan het nieuws en helpen we de Limburger met het vormen van een mening.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen