Groen gassen in Volkswagen Golf GTE

Print
Groen gassen in Volkswagen Golf GTE

De Golf 8 GTE is goed voor 245 pk. Afbeelding: Volkswagen AG

De vorige Golf GTE werd in Nederland vooruitgeholpen door een gunstig fiscaal klimaat. Hoe interessant is de Golf 8 GTE, die op eigen benen moet staan?

Helemaal hulpeloos is de nieuwe Golf GTE natuurlijk ook weer niet. Zoals elke PHEV profiteert de snelle stekker-Golf door zijn lage theoretische verbruik van een minimale bpm-bijdrage. Een prijs van 42.610 euro voor een Golf met 245 pk en de mogelijkheid om hem met de nodige laaddiscipline zeer goedkoop te rijden, zou iemand best uit een GTI kunnen lokken. Ook die heeft 245 pk, maar kost tegenwoordig al 48.335 euro en zal niet eenvoudig onder de 1 op 14 te krijgen zijn. Maar is er meer dan alleen motorvermogen aanwezig om de sportieve belofte in te lossen die de letters ‘GT’ doen?

Groen gassen in Volkswagen Golf GTE
Foto: Volkswagen AG

Sportief

Op het eerste oog in elk geval wel, want de GTE wordt optisch nadrukkelijk als een sportieve variant (nee, niet ‘Variant’) de wereld in gestuurd. Met agressief ogend bumperwerk, voorzien van de nodige luchthappers, uitgebouwde dorpels en een ledstrip in de grille. Ook zijn 17-inch lichtmetalen wielen standaard, alsmede een dakspoiler, diffusor en rood gespoten remklauwen. In het interieur moeten sportstoelen met het kenmerkende ruitjesmotief de familiebanden met de GTI bevestigen, als zijn ze natuurlijk niet in het rood, maar in VW’s ecokleur blauw uitgevoerd. Een uitgebreid infotainmentsysteem is eveneens standaard, aangezien dat integraal onderdeel uitmaakt van het hybride-systeem.

Groen gassen in Volkswagen Golf GTE
Foto: Volkswagen AG

Dat is ten opzichte van de vorige generatie flink doorontwikkeld. De basis is nog wel hetzelfde, met een 150 pk 1,4-liter viercilinder turbo en een zestraps DSG-automaat waarin een 109 pk en 400 Nm (was 102 pk en 350 Nm) sterke elektromotor is verwerkt. Het gecombineerde vermogen is echter opschroefd van 204 pk en 350 Nm naar 245 pk en 400 Nm. Daardoor sprint de GTE nu in een GTI-waardige 6,7 seconden naar de 100 km/h, terwijl de topsnelheid met drie hele kilometers per uur is verhoogd tot 225 km/h. Het grootste verschil zit ‘m echter in het accuformaat. Meer elektrische actieradius betekent een lagere CO2-normering en dat is – laten we eerlijk zijn – uiteindelijk de enige reden dat plug-in hybrides überhaupt bestaan. Met zijn 13 kWh aan lithium-ioncellen die onder de achterbank verstopt liggen, is een realistische elektrische actieradius van 60 kilometer absoluut niet ondenkbaar. Een klein nadeel is dat het opladen van de accu nog steeds met maximaal 3,6 kW gaat en vanwege het toegenomen formaat iets langer duurt. Reken op drie uur en veertig minuten bij de doorsnee laadpaal.

Groen gassen in Volkswagen Golf GTE
Foto: Volkswagen AG

Onderhuids is er ook het nodige aan het hybridesysteem gesleuteld om de beschikbare energie optimaal te gebruiken. Navigatiedata en de sensoren van de adaptieve cruise control worden gebruikt om de meest efficiënte strategie te plotten en de auto wanneer nodig automatisch te laten afremmen door de e-motor als generator te gebruiken. Vanachter het stuur valt direct op dat er de afgelopen jaren lessen zijn geleerd om de hele integratie van beide aandrijfsystemen en de transmissie te verbeteren. De DSG-bak schakelt soepel en vlot en de elektromotor speelt vooral op de achtergrond een ondersteunende rol. In de volledig elektrische modus gebruik je de 400 Nm vanuit stilstand om meer dan vlot door het verkeer te schieten tot een snelheid van 130 km/h. Maar eerlijk gezegd is voor een echte GTI-beleving meer vermogen nodig om te compenseren voor het extra gewicht en het vlakke karakter van de aandrijflijn. Het vermogen is nadrukkelijk in het middentoerengebied geconcentreerd, zodat het geen enkele zin heeft om veel toeren te maken. Bovenin klinkt de 1.4 gestresst en zit er nog maar weinig fut in.

Rijeigenschappen

Qua rijeigenschappen vallen de extra kilo’s gelukkig minder in negatieve zin op. Omdat het grootste deel van de extra 161 kilo ten opzichte van een GTI laag achterin de auto ligt, is de balans van de auto er in zekere zin juist op vooruitgegaan. Daarbij is de auto van achteren merkbaar stugger om het accupakket te ondersteunen, zodat hij verrassend neutraal de hoek om gaat. Iets wat we ook al bij de Passat GTE constateerden. Een volwaardig GTI-alternatief is het qua rijden niet, maar het is zeker wel meer dan een gewone plug-in hybride die slim vermarkt wordt.

Groen gassen in Volkswagen Golf GTE
Foto: Volkswagen AG

Aansprekend

Wie zich afvraagt waarom er maar geen veel goedkopere plug-in hybrides met meer bescheiden vermogens op de markt komen, moet zich realiseren dat een PHEV vanwege de dubbele aandrijflijn en accu per definitie een dure en zware auto wordt. Daarvoor een koperspubliek vinden werkt alleen als daar aansprekende prestaties tegenover staan. Daarnaast moeten beide aandrijflijncomponenten in staat zijn om de auto zelfstandig aan te drijven, waardoor het gecombineerde vermogen altijd redelijk hoog zal zijn. Zodoende is het iets voordeligere en minder sportieve alternatief voor de GTE niets meer dan een auto met dezelfde aandrijflijn die middels software geknepen wordt. De E-Hybrid is 2.775 euro goedkoper en levert geen 245 maar 204 pk. Momenteel verschillen de auto’s op papier behoorlijk qua verbruik en CO2-uitstoot, maar dat komt enkel en alleen doordat VW nog geen tijd heeft gehad om beide auto’s volgens de WLTP-meetcyclus te homologeren. Een testrit met de E-Hybrid om te evalueren of die behalve qua vermogen nog in een ander opzicht van de GTE verschilt, houdt u van ons tegoed.

Eindoordeel

De Golf 8 GTE zal niet dezelfde verkooptopper als zijn voorganger worden, maar voor de zakelijke rijder die meer kilometers maakt dan een EV op dagelijkse basis aankan, is het geen verkeerde keus.

Specificaties Volkswagen Golf GTE

  • Prijs: € 42.610,-
  • Topsnelheid: 225 km/h
  • Acceleratie 0-100: 6,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 58,8
  • CO2-emissie: 38 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1395 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 150 pk (110 kW)/n.b. min-1
  • Max. koppel: 250 Nm/1550 min-1
  • Elektromotor: 109 pk/400 Nm
  • Max. gec. vermogen: 245 pk /400 Nm
  • Transmissie: zestraps DSG-automaat
  • Massa leeg: 1624 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Je las zojuist een gratis artikel, maar niet al onze journalistiek is gratis. Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen in de vorm van nieuws, achtergronden, analyses en opinie.

Onze verslaggevers zijn 24/7 bezig met het schrijven van deze verhalen. Zodoende geven we duiding aan het nieuws en helpen we de Limburger met het vormen van een mening.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen