Sluip-Zweed: Volvo XC40 Recharge P8

Print
Sluip-Zweed: Volvo XC40 Recharge P8

De Volvo XC40 P8. Afbeelding: TA / ACE Team

De P8 is precies wat hij op het eerste oog lijkt te zijn: gewoon een Volvo XC40 met elektrische aandrijflijn, inclusief alle voor- en nadelen die daarbij horen.

Geen volledig elektrisch platform voor Volvo en de andere merken uit de Geely-groep dus. Nu niet en in de nabije toekomst ook niet. Om voldoende flexibiliteit te garanderen in de mix van conventioneel aangedreven, plug-in hybride en elektrische modellen, heeft Volvo ervoor gekozen om voorlopig louter platforms te ontwikkelen waarop alle aandrijfvarianten kunnen worden gebouwd. De eerste EV op de CMA-bodemplaat was de Polestar 2, deze XC40 Recharge P8 is de tweede. En reken erop dat de volgende elektrische Volvo de XC90 zal worden, die op een geheel nieuw, multifunctioneel platform zal staan.

Autotest Volvo XC40 Recharge P8 . Video: Autovisie

De technische specificaties van de XC40 komen sterk overeen met die van de Polestar. Met dezelfde 408 pk, afkomstig van een 204 pk elektromotor op elke as, en dezelfde 78 kWh-accu waarvan circa 75 kWh wordt gebruikt. Net als in de Polestar is de accu niet volledig vlak in de bodem verwerkt, maar in losse modules die deels in een T-vorm in de middentunnel en onder de achterbank liggen. Ook de XC40 laadt daarmee tot 11 kW aan een AC-laadpunt en met maximaal 150 kW aan een DC-snellader. Dit piekvermogen is echter niet representatief voor de verwachte laadtijd. Reken op 40 minuten voor 80 procent vulling, wat neerkomt op een gemiddelde van 86,4 kWh per uur. Met zijn weinig gestroomlijnde vorm moet de XC40 op papier 418 kilometer ver kunnen komen, tegenover 470 kilometer voor de Polestar 2. Zelfs de prijs is identiek aan die van het zustermodel. De XC40 begint vooralsnog een fractie onder de 60.000 euro.

Concurrentie

Een boel geld, maar aangezien er momenteel nog maar weinig concurrentie is, blijft het voorlopig lastig om de prijs echt op waarde te schatten. De Tesla Model Y zal naar verwachting circa 5.000 euro duurder, maar ook ruimer zijn en een grotere actieradius hebben. De eveneens ruimere Skoda Enyaq iV RS zou straks zomaar 5.000 euro goedkoper kunnen zijn, maar ook 100 pk minder hebben en wellicht ook niet zo’n rijke standaarduitrusting meetorsen. In hoeverre de prijs van de Volvo zo blijft naarmate meer concurrentie arriveert, blijft natuurlijk gissen. De complete toewijzing van een paar duizend elektrische XC40’s voor 2020 is al uitverkocht, dus vooralsnog kunnen we moeilijk zeggen dat hij ‘te’ duur is. Overigens volgen komend jaar sowieso goedkopere versies met minder vermogen en wellicht ook een minder riante uitrusting.

Sluip-Zweed: Volvo XC40 Recharge P8
Foto: TA / ACE Team

In beginsel is het een auto die in vrijwel alle opzichten lijkt op een doodnormale XC40. De dichte grille ten behoeve van een betere stroomlijn is een van de weinige dingen die verraden wat er onderhuids aan de hand is. Deuren of achterklep openslaan brengt ook weinig veranderingen aan het licht. Je levert enkele tientallen liters bagageruimte in, maar krijgt daar wel een klein opbergvak (voor het laadsnoer?) bovenop het motorcompartiment voor terug. De vierkante koets heeft een beroerde stroomlijn als nadeel, maar op de achterbank profiteer je ervan met riante hoofdruimte en een achterbank die voldoende hoog in de auto staat om de benen te ondersteunen. Zoals de meeste midsize-SUV’s is er genoeg ruimte om als persoon van gemiddeld postuur comfortabel achter jezelf te zitten. Vrees ook niet dat je automatisch een hoop aan onvermijdelijke opties bij het starttarief moet optellen. Een R-Design pakket, 19-inch lichtmetaal, de nodige veiligheidssystemen die door een nieuw sensorplatform worden aangestuurd, en Volvo’s nieuwe infotainmentsysteem op Android-basis zijn allemaal inbegrepen. De luxe- en kwaliteitsbeleving is dus wel in lijn met de vraagprijs. Hoewel de onderliggende software gelijk is, heeft het infotainmentsysteem in de Volvo wel een andere interface dan in de Polestar. Maar ook de Volvo-versie lijkt op het eerste gezicht door zijn eenvoudige opzet prettig in de bediening en qua rekenkracht ook op orde.

Sluip-Zweed: Volvo XC40 Recharge P8
Foto: TA / ACE Team

Anders

Pas wanneer je gaat rijden wordt zonneklaar dat de P8 wel degelijk iets heel anders is dan de rest van de XC40-familie. Te beginnen met het gewicht. Waar bij een T2 de weegschaal droog op 1480 kilo blijft steken, slaat de teller bij de P8 door tot 2150 kilo. Daarvoor zijn natuurlijk de accu’s verantwoordelijk, alsook de nodige onderhuidse verstevigingen om deze XC40 net zo veilig te maken als elke andere Volvo. Dat merk je aan de vering die wat steviger is dan we gewend waren om het gewicht te dragen. En logischerwijs verandert deze XC40 iets minder enthousiast van richting. Mede ook omdat de demping niet overdreven hard is om het comfort binnen de perken te houden. Dankzij het lage zwaartepunt van de auto wordt het gewicht niettemin goed gecontroleerd. Tijdens hard optrekken of remmen steigert en duikt hij wel flink, mede doordat hij met 660 Nm ontzettend hard optrekt als je het rechterpedaal vloert. Maar het kan ook rustig, want je krijgt pas veel vermogen als je daarom vraagt. Uiteraard is de mate van remenergie-regeneratie bij gas los instelbaar, zodat je kunt kiezen uit maximaal uitrollen of ‘one-pedal-driving’.

Sluip-Zweed: Volvo XC40 Recharge P8
Foto: TA / ACE Team

Rijbereik

Onder EV-vriendelijke weersomstandigheden en bij een constante snelheid van 120 km/h op de niet-geijkte teller kwamen we tot een gemiddeld verbruik van circa 25 kWh/100 km, wat neerkomt op een actieradius van 290 kilometer, bij een constante snelheid van 80 km/h zagen we 18 kWh/100 km, wat neerkomt op 400 kilometer reikwijdte. Op zich bruikbare waarden, maar zeer zeker niet grensverleggend. En wat er van die cijfers overblijft op een winderige winterdag of wanneer je de 1500 kilo maximaal trekgewicht gebruikt om er iets achter te hangen, is nog maar de vraag.

Dat Volvo niet is aangesloten bij het Ionity-snellaadnetwerk is ook iets om even te noemen. Daardoor betaal je als XC40-rijder de volle mep, zodat een lange reis niet of nauwelijks goedkoper is dan met een brandstofauto. De meest vooruitstrevende EV is het dus niet, maar wel op en top een echte Volvo met een mooi en stil interieur, een mooi lijnenspel en een fatsoenlijk dealernetwerk. Maar er is voor Volvo wel werk aan de winkel om het merk op de langere termijn voortdurend competitief te houden in dit marktsegment waar de ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen.

Sluip-Zweed: Volvo XC40 Recharge P8
Foto: TA / ACE Team

Eindoordeel

De keus voor iemand die best bereid is om over te stappen op een EV, maar de rest van zijn automobiele leven het liefst oud en vertrouwd wil houden. Goedkopere varianten zijn straks wellicht beter geschikt voor Nederlandse koperspubliek.

Specificaties Volvo XC40 Recharge P8

  • Prijs: € 59.785
  • Topsnelheid: 180 km/h
  • Acceleratie 0-100: 4,9 s
  • Gem. verbruik: 17,6 kWh/100 km
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Motor: 2x synchroonmotor perm. magneet
  • Max. vermogen: 408 pk (150 kW)/n.b. min-1
  • Max. koppel: 660 Nm/0 min-1
  • Aandrijving: vierwielaandrijving

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Je las zojuist een gratis artikel, maar niet al onze journalistiek is gratis. Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen in de vorm van nieuws, achtergronden, analyses en opinie.

Onze verslaggevers zijn 24/7 bezig met het schrijven van deze verhalen. Zodoende geven we duiding aan het nieuws en helpen we de Limburger met het vormen van een mening.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen