CNV: veel problemen met betaling van uitzendkrachten

Print
CNV: veel problemen met betaling van uitzendkrachten

Afbeelding: CNV

Vakbond CNV waarschuwt voor grote misstanden in de uitzendbranche.

De afgelopen drie jaar zorgde de bond voor ruim 2,3 miljoen euro aan nabetalingen aan uitzendkrachten die de vakbond hadden ingeschakeld. Daarmee is „slechts een fractie” van de problemen boven water, vreest de bond.

Volgens het CNV worden uitzendkrachten stelselmatig verkeerd ingedeeld, soms zelfs niet in de juiste functieschaal. Dat heeft gevolgen voor het salaris. Ook krijgen uitzendkrachten vaak niet de toeslagen waar ze recht op hebben, of ze krijgen ten onrechte geen transitievergoeding.

Aanpakken

De meeste problemen zouden zich voordoen bij uitzendbureaus die zijn aangesloten bij grote koepelorganisaties zoals ABU of NBBU. De bond wil dat de koepels de uitzendbureaus strenger aanpakken en dat de bureaus die moedwillig onderbetalen uit de koepel worden gezet.

Het CNV roept uitzendkrachten op hun betalingen goed bij te houden en te bewaren. Dan kan er beter gecontroleerd worden. Volgens de bond lag de gemiddelde nabetaling het afgelopen jaar op bijna 4800 euro bruto.

Rechten

„Uitzendkrachten realiseren zich vaak niet goed welke rechten ze hebben. Als ze twijfels hebben of de uitbetaling klopt, moeten ze zich vooral bij ons melden”, zegt Henry Stroek van het CNV-team Bestrijding Misbruik Uitzendconstructies. Hij geeft aan dat uitzendkrachten ook bang zijn om voor hun rechten op te komen. „Als ze hun rechten claimen is vaak daar het gat van de deur.”

Vraag naar uitzendkrachten trekt aan

De vraag naar uitzendkrachten is in januari behoorlijk aangetrokken. Volgens uitzendbrancheorganisatie ABU heeft dat onder meer te maken met meer vraag naar uitzendkrachten in GGD-teststraten voor corona, maar ook naar callcentermedewerkers.

ABU zei dat tussen 1 en 31 januari het aantal uitzenduren met 12 procent steeg in vergelijking met vorig jaar. De omzet nam daarbij met 16 procent toe. Met name in de administratieve sector was meer werk voor uitzendkrachten, met dus GGD-onderzoek en callcenters. Ook in de industrie en technische sector ging de vraag omhoog.

Uitzender Randstad stelt in een rapport dat bedrijven meer gebruikmaken van tijdelijke arbeidscontracten omdat ze dan flexibeler zijn bij aanpassingen van het personeelsbestand. Het bedrijf zei eerder deze maand al dat de activiteiten inmiddels weer terug zijn op het niveau van voor de coronacrisis.