Wat is Google Adwords en wat kan het online voor u betekenen?


 

De zoekmachine Google is de grootste en meest gebruikte online zoekmachine ter wereld. Velen zullen zich afvragen: Wat is Google AdWords? Alleen al in 2019 was Google de meest bezochte website in de wereld met naar schatting 62 miljard bezoeken en 3,4 miljard zoekopdrachten per dag. Omgerekend zijn dat meer dan 39.000 zoekopdrachten per seconde. Vindt u het dan nog gek dat iedereen de wens heeft om met behulp van Google klanten te werven?

Twenty Four Webvertising

Indien u online wilt zaken doen is adverteren hedendaags bijna onvermijdelijk. Dankzij de moderne IT en technologie verkrijgt ieder bedrijf de tools om een groter publiek te bereiken dan ooit tevoren.

Indien u eigenaar bent van een MKB is het voordeliger om de zoekmachine en Google Adwords te gebruiken om uw potentiële klanten te pakken te krijgen en uw producten of diensten te vermarkten.

Onderstaand enkele gratis tips voor ondernemers in Limburg om de online verkoop te verbeteren.

Wat is Google Adwords?

Google Adwords of ook wel Google Ads genoemd is een advertentiesysteem van Google waarbij adverteerders of bedrijven bieden op specifieke zoekwoorden die relevant zijn voor klikbare advertenties om te worden weergegeven in de zoekresultaten van een gebruiker.

Google Ads is een vorm van online betaalde advertenties. Net als bij PPC, pay-per-click-advertenties, werkt het alleen als uw bedrijf het budget heeft om aan klikken en campagnes te besteden. Elke keer dat een gebruiker op uw betaalde advertentie klikt, moet u een vergoeding aan Google betalen.

Bedrijven maken specifieke campagnes rond individuele promoties, zodat Google de relevante zoekopdrachten van een gebruiker aan de advertentie kan koppelen. Om een advertentiecampagne succesvol te laten zijn, moet deze volledig zijn geoptimaliseerd. Er zijn regels en praktische tips met betrekking tot campagnestructuur, advertentietekst, zoekwoorden en bestemmingspagina‘s die uw bedrijf helpen om hoger te scoren en meer online zichtbaarheid te krijgen. Een Google Adwords bureau kent deze spelregels en tips en weet hoe u deze het beste kan inzetten tot het organiseren van een succesvolle campagne.

Afhankelijk van hoe relevant uw advertentie is voor een zoekopdracht en hoe goed de campagne is geoptimaliseerd, zullen verschillende factoren bepalen waar uw advertentie scoort op de resultatenpagina van zoekmachines of SERP. Adwords uitbesteden aan een expert maakt u onafhankelijk en ontzorgt u van al deze aandachtspunten met als doel uw organisatie online te optimaliseren.

Zoekwoord optimalisatie uitvoeren

Voordat u zeker weet of uw Google Ads succesvol worden georganiseerd dient u eerst te weten voor welke zoekwoorden u wilt rangschikken. U moet weten welke zoekwoorden en zoekopdrachten uw doelgroepen gebruiken. Als niemand zoekt naar de termen die u in uw advertenties gebruikt; dan worden uw advertenties niet weergegeven in de zoekresultaten van iemand. Verricht zoekwoordonderzoek voordat u met de advertenties begint. Een Google Adwords bureau kan u met behulp van de juiste tools zoals Google Analytics of ahrefs helpen bij het vinden van veel gebruikte zoekwoorden.

Landingspagina verbeteren

Wilt u de advertentie succesvol laten werken, dan dient u een link te maken naar de website van uw bedrijf. U dient een bijbehorende bestemmingspagina te hebben die overeenkomt met de relevantie van uw advertentie. Door terug te linken naar uw bestemmingspagina trekt u verkeer van uw advertentie naar uw website. Deze bestemmingspagina is de locatie waar uw product of service waarvoor u adverteert kan worden gekocht. Een simpel te gebruiken bestemmingspagina zorgt voor een goede user experience. Een zoekmachine als Google houdt hier rekening mee bij het rangschikken van advertenties op de SERP. Daarom moet u voor elke Google Ads-campagne die u maakt een bestemmingspagina maken met behulp van de zoekwoorden die u voor de advertentie heeft gekozen, terwijl u tegelijkertijd een gebruiksvriendelijke ervaring creëert.

Uiteindelijk gaat het allemaal om de juiste optimalisatie bij het uitvoeren van de campagne om tot een betere vindbaarheid van uw organisatie te komen wat zal leiden tot hogere conversie wat uw bedrijfsresultaat positief beïnvloedt.