Cupra Formentor VZ: meer dan marketing

Print
Cupra Formentor VZ: meer dan marketing

Cupra Formentor VZ. Afbeelding: Cupra

Vanaf nu is het écht verboden om nog te spreken van ‘Seat Cupra’-modellen. De Formentor is het eerste ‘eigen’ model dat onder de merknaam Cupra wordt gebracht. Is het wat?

Een blik op de kentekenpapieren levert het laatste stukje bewijs dat we nodig hadden om Cupra voortaan los te zien van Seat. De Formentor staat daadwerkelijk als Cupra geregistreerd. Een auto met dit uiterlijk ga je niet bij een ander merk van de Volkswagen Groep terugzien. Uiteraard wordt er onderhuids volop gebruikgemaakt van bestaande techniek, maar dan wel met een heel eigen afstelling.

Autotest Cupra Formentor. Video: De Limburger

Laten we om te beginnen even terugkijken naar de oorsprong van het ‘Cup Racing’-label. De deelname van Seat aan het FIA tweeliter-rallykampioenschap vanaf 1996 leidde tot de geboorte van de allereerste Ibiza Cupra, waarmee drie merkentitels op rij werden gepakt. Dat succes werd in 1997 vermarkt met de 150 pk Ibiza GTI Cupra Sport 16V, een hot hatch op basis van de VW Golf 3 GTI. Tussen dat moment en nu zijn er diverse Cupra-modellen van de band gerold, wat in bepaalde gevallen écht gave, rauwe sport-hatches waren. Recenter verkozen wij de Leon Cupra-modellen doorgaans boven de vergelijkbare modellen van Volkswagen, Audi en Skoda, omdat ze vaak nét wat sportiever waren. En zelfs de eerste auto die onder de Cupra-naam uitgebracht werd, bleek een positieve verrassing. Deze Ateca was vermakelijker dan je van een SUV zou verwachten.

Cupra Formentor VZ: meer dan marketing
Foto: Cupra

Voldoende goede genen dus in de stamboom van de Formentor, en da’s maar goed ook, gezien het hogere doel van het afsplitsen van Cupra als zelfstandig merk. Geniet nog maar even goed van deze 310 pk Formentor VZ (naar Véloz, Spaans voor ‘snel’) met tweeliter turbo en vierwielaandrijving, want in de toekomst moet Cupra vooral een gezonde dosis sportiviteit toebrengen aan alle geëlektrificeerde modellen van de groep. Dat begint met twee plug-in hybride-versies van deze Formentor en de Leon, en wordt volgend jaar vervolgd met de volledig elektrische Cupra el-Born op het veelbesproken MEB-platform. Wees er dus vlug bij als je nog een Cupra met louter brandstofmotor aandrijving wilt; deze Formentor VZ zou best eens de laatste kunnen zijn…

Hij zal in elk geval een diepe buidel vergen, aangezien de richtprijs voor het topmodel circa 63.000 euro is. Paar leuke opties erbij en je gaat met gemak over de 70k. De bpm-arme plug-in hybride-versies met 205 respectievelijk 245 pk starten vanaf begin volgend jaar rond de 40 à 45 duizend euro. Een boel geld, maar afgezet tegen de prijs van een Golf R Variant of iets dergelijks helaas segmentconform. Overigens zal de Formentor op andere markten nog met een viertal andere aandrijflijnen op de markt verschijnen, maar die komen niet naar Nederland. Zie de VZ dus als een soort imagomaker die hier moet helpen om de stekkerhybrides aan de man te brengen. Om de Formentor even te plaatsen: hij heeft dezelfde wielbasis als de Seat Leon Sportstourer, maar is pakweg twintig centimeter korter en een paar centimeter breder en hoger. Vergeleken met een Ateca is het hoogteverschil maar liefst 15 centimeter. Geen SUV dus, ook geen stationwagon, maar een ‘CUV’ ofwel crossover utility vehicle.

Plak er zelf maar een naam op of hang er een label aan, feit is dat het met wat optionele aankleding (matblauwe lak, 19-inch lichtmetaal, Brembo remmen) best een gaaf ding is om te zien. Vooral de messcherpe vouwen in het plaatwerk rond de wielkasten in combinatie met de grote wielen die ‘m visueel breed op de weg zetten, maken indruk.

Interieur

Het interieur is qua opbouw eerlijk gezegd weinig anders dan dat van de Seat Leon, maar met eigen logo’s en kleurenschema’s waarin de bronzen huiskleur domineert, is toch een eigen sfeer gecreëerd. Op stoelen, zitpositie en praktische bruikbaarheid valt niets af te dingen. De bagageruimte meet 420 liter, wat vergelijkbaar is met een Leon-­hatch. Al hebben we natuurlijk wel vaker geschreven dat het bedieningsgemak van het interieur met vooral veel schermen en aanraakvlakken in plaats van knoppen en wijzerplaten, niet optimaal is. Liever hadden we gezien dat er wat minder functionaliteit in het infotainmentsysteem was ondergebracht. En zes verschillende lay-outs voor het instrumentarium zijn er ook minstens drie te veel.

Cupra Formentor VZ: meer dan marketing
Foto: Cupra

Rijden

Wat wel een eigen knop heeft gekregen – op het stuur nota bene – is het menu waarmee de rijstanden kunnen worden geselecteerd. En, niet onbelangrijk voor de snobistische stuurman, een ESP dat helemaal uitgeschakeld kan worden. Sowieso is dat al ongebruikelijk op een massaproductieauto vandaag de dag, en op een crossover des te meer. Het rijstandenmenu kent als keuzes Comfort, Cupra, Individual en Off­road, waarmee zoals te doen gebruikelijk de besturing, aandrijflijn en variabele dempers in een toepasselijke setting worden geschakeld. Al gauw concludeerden we dat een eigen mix in Individual de favoriet was. Met iets minder tegendruk in de besturing dan je in de meest sportieve Cupra stand krijgt en zonder het absurde nep-motorgeluid dat in die stand door de speakers het interieur in blèrt. Maar wel met de dempers op z’n hardst, zodat de massa van de auto ondanks de hoge koets goed beheerst wordt. Meer stuurgevoel krijg je niet als de bekrachtiging wordt teruggeschroefd, dus dan maar iets lichters wat goed past bij de stuurprecisie van de voortrein, geholpen door 235 millimeter brede banden om 19-inch wielen en voelbaar stijve stabi’s. Geen echte sportbanden overigens, maar allround Bridgestone Turanza’s. Welke demperstand je ook kiest, oncomfortabel hard wordt de Formentor er niet van. Altijd blijft er wat flex over om in te spelen op bijvoorbeeld putdeksels. En in de comfortstand zou je zomaar kunnen vergeten dat je de hoofdprijs hebt betaald voor wat een sportieve CUV zou moeten zijn.

Cupra Formentor VZ: meer dan marketing
Foto: Cupra

Maar het mooie aan de Formentor VZ is dat je daaraan elke keer met overtuiging aan wordt herinnerd zodra je er eens voor gaat zitten. Het onderstel is namelijk buitengewoon mooi uitgebalanceerd en niet voorzien van een overdreven veilig onderstuurd weggedrag, zoals tegenwoordig zo vaak het geval is. Hij stuurt altijd even gretig in, met een stijve achterkant die zolang de banden niet te warm zijn, best een stap opzij wil zetten om de vooras te ontlasten. Uiteindelijk is er wel onderstuur om de absolute grens aan te geven, zeker wanneer je op het gas gaat en de 4WD met het vermogen gaat jongleren, maar niet op een hinderlijke manier. De grip van de Turanza’s is onvoldoende om de remmen aan de kook te brengen. Het pedaal blijft redelijk hard en goed doseerbaar. Van de aandrijflijn hoef je weinig spektakel te verwachten. De 310 pk sterke tweeliter turbomotor levert zijn arbeid zonder mokken, maar is te vlak van karakter om echt iets bij te dragen aan de rijvreugde. Jammer ook dat de versnellingsbak automatisch blijft overschakelen bij de redline en reageert met kick-downs als je van plan was om op koppel een bocht uit te lanceren. Veel feedback hoef je ook niet te verwachten bij op- of terugschakelen. Beter kun je ‘m in de automaatstand laten staan en je concentreren op de ideale lijn… Wie zijn zinnen heeft gezet op een extra praktische GTI, mag zeker niet de Formentor VZ voorbijlopen. Zeker aangezien de Cupra Leon ST met deze aandrijflijn niet naar Nederland komt.

Cupra Formentor VZ: meer dan marketing
Foto: Cupra

Eindoordeel

Capabele allrounder die even comfortabel als sportief voor de dag komt. Als dit een voorbode is van toekomstige Cupra-modellen, dan kijken we uit naar de el-Born en al wat daarna komt.

Specificaties Cupra Formentor VZ

  • Prijs: ca. € 67.000,--
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acceleratie 0-100: 4,9 s
  • Gem. verbruik: 1 op 12,2
  • CO2-emissie: 186 g/km
  • Brandstofmotor: vier-in-lijn, 1984 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 310 pk (228 kW)/5450 Min-1
  • Max. koppel: 400 Nm/2000 Min-1
  • Transmissie: zeventraps DSG
  • Aandrijving: vierwielaandrijving

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Je las zojuist een gratis artikel, maar niet al onze journalistiek is gratis. Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen in de vorm van nieuws, achtergronden, analyses en opinie.

Onze verslaggevers zijn 24/7 bezig met het schrijven van deze verhalen. Zodoende geven we duiding aan het nieuws en helpen we de Limburger met het vormen van een mening.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen