Pijlsnel verjaardagscadeau: Donkervoort D8 GTO JD70

Print
Pijlsnel verjaardagscadeau: Donkervoort D8 GTO JD70

Snelle polderpijl: Donkervoort D8 GTO JD70. Afbeelding: Martijn Bravenboer

Een presentje uitkiezen voor de 70e verjaardag van Joop Donkervoort is niet zo lastig. Als het maar superlicht en supersnel is. Inderdaad, iets als de D8 GTO JD70.

Nu is Joop bepaald niet het type dat zijn verjaardag uitbundig viert. Sterker nog, wat hem betreft is de 22e augustus een dag als alle andere. Maar hij is inmiddels veel meer dan alleen de oprichter van de firma Donkervoort Automobielen B.V. En de rest van de familie vond een passend eerbetoon aan de man waarmee het allemaal begon eindelijk weleens op zijn plaats. Bij uitstek is deze JD70 ook het model waaraan te zien is hoever het bedrijf is gekomen sinds de eerste Lotus Seven aan de immer kritische blik van Joop ten prooi viel. Hoewel de grondfilosofie nog altijd overeenkomt met de denkbeelden van Colin Chapman, is al het andere tegenwoordig anders. Daarbij is Donkervoort meer dan een autofabrikant geworden. Mocht het ze in de toekomst niet meer lukken om door de mazen van de immer dwingendere Europese wetten door te glippen, dan is er altijd nog Ex-core om op terug te vallen. Een zelfontwikkelde, gepatenteerde manier om op relatief eenvoudige wijze onderdelen van koolstofvezel te produceren. De truc zit ‘m in een speciaal schuim dat onder invloed van verhitting uitzet en daarmee de koolstofmatten van binnenuit tegen een mal perst. Dit maakt het tijdrovende gebruik van een grote en dure autoclaaf overbodig en heeft als extra voordeel dat er complexe vormen gecreëerd kunnen worden omdat het schuim zich in alle hoekjes en gaatjes wurmt. Interesse vanuit de automobielindustrie alsmede de Formule 1 is reeds verder dan in een verkennend stadium.

Autotest Donkervoort D8 GTO JD70. Video: Autovisie

Stoom afblazen

Met in het vooruitzicht steeds meer elektrische auto’s en rijhulpjes groeit ook de behoefte om af en toe even stoom af te blazen. En laat een ritje in de Donkervoort D8 GTO nou de meest efficiënte wijze op deze zijn om dat te doen. Er komt zoveel op je af, dat je jezelf na een paar minuten achter het stuur alweer afvraagt waar je in vredesnaam aan begonnen bent. Alsof de 380 pk en 475 Nm van de eerste versie nog niet genoeg waren, gaat de JD70 tenminste met 415 pk en 560 Nm de roldeur aan de Pascallaan in Lelystad uit. Stiekem waren de GTO’s van de afgelopen jaren al tot over de 400 pk getuned, maar werd dit op verzoek van motorenleverancier Audi onder de pet gehouden omdat het merk zelf geen auto’s met zoveel vermogen verkocht. De stijging in koppel is wel uniek aan de JD70 en een rechtstreeks gevolg van het partikelfilter in het uitlaatsysteem. Die dempt het geluid bovendien zodanig dat een einddemper aan de achterkant van de auto overbodig bleek. De uitlaat mondt nu aan de zijkant van de auto uit, waardoor het systeem lichter is én er ruimte is ontstaan voor een dubbele diffusor die de wegligging op hoge snelheid verbetert. Om optimaal gebruik te maken van de extra trekkracht is de eindoverbrenging van het torsen-sper langer gemaakt. Zo kun je de meeste circuits louter in de derde en vierde versnelling ronden. De topsnelheid van 280 km/h wordt uiteraard in de vijfde versnelling gehaald en is dankzij waardevolle windtunneltijd bij Audi weer wat hoger.

Pijlsnel verjaardagscadeau: Donkervoort D8 GTO JD70
Foto: Martijn Bravenboer

Geperfectioneerd

De verbeterde aerodynamische efficiency is ook vooruitgeholpen door de louvres in de voorste spatborden, die daardoor niet meer als vleugels fungeren, maar de rijwind laten ontsnappen. In samenwerking met diverse toeleveranciers werden ook zaken als de remmen, semislick-banden en dempers geperfectioneerd. Door elk detail en de constructiemethoden nogmaals tegen het licht te houden zijn links en rechts nog wat kilootjes bespaard. De JD70 weegt 696 kilo, maar kan onder andere met optionele koolstofvezel wielen (à 18.755 euro!) zelfs tot 680 kilo zakken. Hier nog een paar opties: bandendruk- en -temperatuursensoren: 7.362,82 euro. Bosch race-ABS: 15.548,50 euro. Airco: 14.520 euro. Volledig bodywork in zichtbaar carbon: 47.432 euro. En dat allemaal op een basisprijs van 198.000 euro ex. bpm. De meest in het oog springende optie valt echter niet per se op vanwege zijn prijs, maar vanwege zijn pure aanwezigheid. Voor de eerste keer prijkt een instelbare elektronische stuurbekrachtiging op de prijslijst, waarmee D8 GTO-rijden iets minder fysiek zou moeten worden. Nou is de testauto in kwestie echter productienummer 22 en die is uiteindelijk bestemd voor de man die op deze dag in augustus zijn verjaardag viert. Het spreekt voor zich dat daar geen stuurbekrachtiging (of ABS) op te vinden is. Maar wel de minder directe van twee beschikbare stuuroverbrengingen om het allemaal nog behapbaar te houden. Overigens zijn er diverse specifieke veren en stabi’s beschikbaar om het karakter van de auto naar eigen smaak verder te optimaliseren.

Pijlsnel verjaardagscadeau: Donkervoort D8 GTO JD70
Foto: Martijn Bravenboer

Ook al lijkt het verschil tussen de allereerste D8 GTO en deze JD70 op papier niet meer dan een paar kilo en pk te omvatten, de rijbeleving is in de loop der jaren toch wezenlijk geëvolueerd. Puur door finetuning van alle elementen is de polderpijl steeds ietsje benaderbaarder geworden. Zo voel je direct dat het rempedaal met een iets langere slag zich beter laat doseren en minder kracht vraagt, dat de auto met een zachter onderstel en een lager onafgeveerd gewicht vloeiender bochten in draait en dat de weerstand in de besturing niet zo extreem oploopt als het gewicht van de Audi-vijfcilinder begint te drukken. De langere overbrenging is ook een goede zet geweest. Een overdaad aan explosieve kracht is verruild voor een langere adem. Maar dan nog is de tractiecontrole een welkome aanvulling om de scherpste rand eraf te halen. De middelste van vijf standen is de fijnste, omdat vanaf die stand alleen heel subtiel de ontsteking (en niet de gasklep) wordt gebruikt om het vermogen te knijpen. En niet te vroeg, zodat je mooi tegen de rand van overstuur aan bochten uit kunt trekken. Als het systeem ingrijpt, begint de motor luidkeels te knetteren zoals een Formule 1-auto uit het V10-tijdperk deed. En dat komt luid en duidelijk binnen via de sidepipes op enkele centimeters van je oor. Gaaf als je flink aan het poken bent, maar voor langere ritten zijn oordoppen of een uitlaatsysteem met extra demping onontbeerlijk.

Pijlsnel verjaardagscadeau: Donkervoort D8 GTO JD70
Foto: Martijn Bravenboer

Spiegel

Voor de rest is alles gelukkig bij het oude gebleven en is de JD70 meer dan ooit een auto die je als bestuurder een spiegel voorhoudt. In een wereld waar we verwend zijn met allerhande supercars die je er met hun rijsystemen, automaatbakken en toegankelijke karakters van overtuigen dat je een professioneel coureur bent, mept een Donkervoort je gewoon vol met de waarheid om de oren. Het verschil in beleving is zo anders als je bij elke handeling volledig zelf verantwoordelijk bent voor een goede afloop. En je er via de ultracommunicatieve besturing en remmen constant aan wordt herinnerd hoeveel (of weinig) 700 kilo ook alweer is. Nog steeds is het grensbereik giftig en zijn de banden plakkerig, waardoor de auto je dwingt om vooruit te denken omdat reageren op gripverlies te laat is. De flatshift-functie en het automatische tussengas nemen je samen met de tractiecontrole voldoende werk uit handen om het nog behapbaar te houden. Maar eigenlijk heb je een ruim circuit nodig om de grenzen van de JD70 op een veilige en lonende wijze te verkennen. Anderzijds blijft het daardoor op de openbare weg juist een van de auto’s die je niet compleet uit hoeft te wringen om hem tot leven te laten komen. Het gaat algauw hard genoeg. Maar het fijnste gevoel komt altijd op het laatst, als je de GTO na een enerverende rit weer heelhuids achterlaat.

Eindoordeel

Hetzelfde, maar dan lichter, sterker, sneller en gelukkig ook toegankelijker dan voorheen. Onverminderd fysieke en intense rijbeleving die niet voor iedereen geschikt is.

Specificaties Donkervoort D8 GTO JD70

  • Prijs: € 198.000- ex. bpm
  • Topsnelheid: 280 km/h
  • Acceleratie 0-100: 2,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 12,5
  • CO2-emissie: 191 g/km
  • Brandstofmotor: vijf-in-lijn, 2480 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 415 pk (310 kW)/ 7000 min-1
  • Max. koppel: 560 Nm/1750 min-1
  • Transmissie: handgeschakelde vijfbak, torsen-sper
  • Aandrijving: achterwielen

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Je las zojuist een gratis artikel, maar niet al onze journalistiek is gratis. Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen in de vorm van nieuws, achtergronden, analyses en opinie.

Onze verslaggevers zijn 24/7 bezig met het schrijven van deze verhalen. Zodoende geven we duiding aan het nieuws en helpen we de Limburger met het vormen van een mening.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen