Heerlenaar Ralf Porankiewicz wint International Packaging Award

Heerlenaar Ralf Porankiewicz wint International Packaging Award

Afbeelding: Ben Liebrand en Ralf Porankiewicz | © Ralf Porankiewicz

Heerlen / Hoensbroek -

De in Heerlen geboren Ralf Porankiewicz startte in 2015 met ‘zijn’ DCC Museum in Redondo Beach, Californië. DCC staat voor Digital Compact Cassette en was in de jaren 90 de super innovatieve voorloper van de mp3. Het medium was min of meer doodverklaard, maar Porankiewicz zorgt ervoor dat artiesten er nog steeds (of alweer) muziek op uitbrengen. Voor de DCC release in samenwerking met Ben Liebrand en Sony won het DCC Museum onlangs de International Packaging Award in New York.

“Het was een enorme eer om samen met onder andere Paul McCartney en David Bowie het virtuele podium te delen”, vertelt Porankiewicz vanuit de Verenigde Staten. “Het is een prestigieuze prijs, een soort wereldkampioenschap voor verpakkingen. The Limited Edition Media Box of Iconic Groove werd winnaar van de International Best Cassette Package Award by Making Vinyl. De samenwerking met Sony die eraan vooraf ging, was uniek. De DCC was de reden voor de splitsing tussen Sony en Philips. Sony had nooit eerder muziek op een DCC uitgebracht. Met de MiniDisc waren zij in de jaren 90 de rechtstreekse concurrent van Philips.” Wie het prachtige doosje waarin de cassette van Ben Liebrand zit openmaakt, ziet in de deksel een filmpje van de making of.

Verzameling audiospelers
In 2008 verhuisde Porankiewicz met zijn softwarebedrijf naar de VS. “Familie en vrienden waren allemaal in Nederland dus naast mijn werk moest ik mijn tijd anders gaan indelen. Met mijn technische achtergrond en liefde voor muziek had ik bedacht dat ik van iedere soort audiospeler ooit gemaakt één werkend exemplaar wilde hebben. Dus een platenspeler, een cassetterecorder, een cd-speler enzovoorts. Een DCC-speler bleek in Amerika niet te krijgen, dus bestelde ik er twee via Marktplaats. Ze waren allebei stuk en ik had al twintig jaar geen elektronica meer gerepareerd, maar het lukte me om ze aan de praat te krijgen. De ene kwam in mijn verzameling, de andere zette ik weer te koop. De bedragen die mensen ervoor boden, liepen direct gigantisch op. Toen wist ik dat ik goud in handen had.”

Liefde voor de DCC
Toen Porankiewicz zich verdiepte in de DCC, ontdekte hij dat veel online informatie niet compleet was of zelfs onjuist. “Contact met Philips was snel gelegd.” Dat leidde tot een door het DCC Museum geproduceerde documentaire in 2019. “Veel mensen spraken met liefde over de DCC, het leek alsof de mensen echt op mij hadden gewacht om hun verhaal te doen. Iedereen had nog prototypes en banden in huis en we kregen pallets vol opgestuurd. Zo is het DCC Museum eigenlijk echt gestart. In de VS zijn mensen trots op wat ze maken, ook als een product flopt of een bedrijf failliet gaat. Iedere poging om iets te bereiken is onderdeel van het succes. Apple heeft een museum waarin alle mislukkingen te zien zijn. Het nuchtere Philips doet zoiets niet.”

Nieuwe muziek op ‘dood’ medium
Inmiddels is Porankiewicz duizenden DCC-spelers verder. Het museum was eerst een parttime bezigheid naast zijn softwarebedrijf dat hij eind vorig jaar verkocht. Sinds 1 januari 2020 houdt hij zich fulltime met het museum bezig, bijgestaan door vrijwilligers. Bijna alle DCC-spelers inclusief de prototypes heeft het museum inmiddels in bezit. Net als een uitgebreide collectie banden. En dankzij de inspanningen van Porankiewicz wordt er ook weer muziek uitgegeven op DCC. Onlangs tekende hij een contract met High Fashion Music in Hilversum. “De grootste en lastigste droom die ik nu nog heb is om ooit een hele nieuwe DCC-speler te gaan bouwen.”

Het DCC Museum verhuist per 1 juli van Redondo Beach naar Palm Springs (Californië). Daar worden de expositie en de technische ruimte verdubbeld in een nieuw gebouwd pand. De verhuizing is volgens Porankiewicz noodzakelijk omdat de huidige ruimte te klein was geworden. “We willen het museum ook ‘draagbaar’ maken, zodat we met de collectie op reis kunnen. En een expositie in het Philips Museum in Eindhoven staat heel hoog op de prioriteitenlijst.”

Op de foto: Ben Liebrand (links) en Ralf Porankiewicz aan het begin van het muzikale- en het ontwerpproject in de studio van Liebrand in Canada. Op de achtergrond de prijzenkast van Liebrand.

De inhoud van deze productie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van De Limburger. Meer van WijLimburg