Is vierde generatie Kia Sorento groot of groots?

Print
Is vierde generatie Kia Sorento groot of groots?

De nieuw Kia Sorento. Afbeelding: Kia

Half Nederland reed ooit in de eerste generatie Kia Sorento. Keren die tijden terug met deze vierde editie? Nee.

Weet u het nog? In het begin van de zeroes waren de Koreaanse SUV’s niet aan te slepen. Hyundai bood met de Sante Fe en Kia met de Sorento luxe offroaders aan voor een relatief schappelijke prijs. De vertrouwde stationwagon of MPV werd pardoes ingeruild voor zo’n robuust ogende hoogzitter. Dat resulteerde in riante verkoopcijfers voor de Sorento: bijna 3000 stuks in het topjaar 2007. De eerste generatie Sorento verscheen in 2002 op de markt en inmiddels is het aantal concurrenten verveelvoudigd, waardoor dergelijke verkoopaantallen ondenkbaar zijn. Maar het Kia van toen is ook het Kia van nu niet meer. Design, motoren, bouwkwaliteit en rijgedrag hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Een blik op het oude model en deze vierde generatie vertelt het hele verhaal. Nog altijd is het een bonkige SUV, maar daar houden de vergelijkingen wel zo’n beetje op. De nieuwste versie ziet er aantrekkelijk uit en heeft een Amerikaans tintje. Door een expressieve neus, een paar glimmers op de flanken om het royale plaatwerk te ‘breken’ en met de smalle achterlichtunits staat er wel wat. De Sorento is ook fysiek fors met een lengte van 4,81 meter en een breedte van 1,90 meter. Daarmee is hij groter dan de Seat Taracco, Skoda Kodiaq en Peugeot 5008, want die zijn minimaal een centimeter of zeven korter.

Autotest Kia Sorento. Video: Autovisie

Hybride

De Sorento wordt in Nederland uitsluitend geleverd met een hybride aandrijflijn. Als full hybrid met een geblazen 1,6-liter viercilinder met 180 pk en 265 Nm in combinatie met een elektromotor van 60 pk en 264 Nm. De elektrohulp is tussen de zestraps automaat en benzinemotor geplaatst. Onder de passagiersstoel is een 1,49 kWh accu geplaatst voor de voeding van de hybride-unit. Het gecombineerde vermogen bedraagt 230 pk en 350 Nm, waarmee de voorwielaangedreven kolos van ruim 1700 kg in 8,6 seconden naar 100 km/h kan sprinten. De basisprijs is 45.995 euro voor een Comfortline en die heeft op een navigatiesysteem na een complete uitrusting. Een kleine greep: climate control, parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, noodremsysteem, verschuifbare achterbank, smartphone-connectiviteit en de lijst is nog veel langer. Maar eigenlijk is de Dynamicline van 48.995 euro de sweet spot, met zoals gezegd onder meer een navigatiemodule, een derde zitrij en stoelverwarming. Dan zijn er nog twee hogere niveaus leverbaar onder de noemer Dynamicplusline en Executiveline. Kijken we naar de basisprijzen van de genoemde concurrenten, dan blijken die fors lager te liggen, maar ze bieden vooralsnog géén modellen die in de buurt komen van de kracht die de Kia standaard biedt. Een 150 pk sterke Skoda Kodiaq met automaat kost vijf mille minder en heeft geenszins de standaarduitrusting van de Sorento. De Kia is met andere woorden groot, krachtig en luxe; daar betaal je dan ook voor.

Is vierde generatie Kia Sorento groot of groots?
Foto: Kia

Ook is er een stekkerhybride met een CO2-uitstoot van 44 g/km. Daarmee zal hij bij menig leaserijder, die verplicht is een auto met minder dan 50 g/km te kiezen, op de radar verschijnen. Die versie heeft een accupakket van 13,8 kWh en moet een elektrische range van 50 kilometer kunnen halen. Hij heeft dezelfde benzinemotor als de gewone hybride, maar een 91 pk sterke elektromotor en standaard vierwielaandrijving. Het gecombineerde vermogen komt uit op 265 pk en 350 Nm. De vanafprijs van deze PHEV is 49.595 euro.

Interieur

We konden een eerste indruk opdoen met de normale hybride-variant in de Executiveline-uitvoering die voor 55.995 euro in de prijslijst staat. Vanachter het stuur valt het goede zicht naar voren op door de tamelijk rechtopstaande en daardoor relatief dunne A-stijlen. Er zijn stoelen met forse afmetingen die een vlakke zitting hebben. Het voordeel is dat je daardoor makkelijk kunt instappen. Het dashboard bestaat uit een digitaal instrumentarium en een groot scherm voor het multimediasysteem. Er zijn voldoende sneltoetsen om rap door de menu’s te kunnen bladeren. Centraal bevindt zich de airco-unit met tuimelschakelaars voor de temperatuur, met druk- en tiptoetsen bedien je de overige functies van de klimaatregeling. De middenconsole is breed met een draaiknop voor de transmissie en veel aflegruimte. De algehele kwaliteitsindruk doet door de strakke afwerking en de veelal zachte kunststoffen niets onder voor die van een Seat of Skoda. De gebruiksvriendelijkheid van het infotainmentsysteem overstijgt die van dit tweetal zelfs. Een fraaie voorziening is de dodehoekbewaking die via camera’s in de buitenspiegels de situatie naast de auto laat zien in het instrumentarium achter het stuur.

Is vierde generatie Kia Sorento groot of groots?
Foto: Kia

Betreden we de tweede zitrij, dan blijken de achterportieren in een hoek van bijna negentig graden open te slaan. De instap is daardoor van het niveau stadsbus en de zitruimte enorm. Drie volwassenen kunnen vorstelijk zitten op een royale achterbank die in de lengte verschuifbaar is en een verstelbare rugleuning heeft. De derde zitrij is zogezegd standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau en blijkt redelijk toegankelijk. Het comfort aldaar is zoals gebruikelijk in deze zevenzits klasse voor volwassenen beperkt. De zittingen zijn kort en laag in de auto geplaatst, maar de hoofdruimte is desondanks ontoereikend voor mensen langer dan 1,75 meter. Je zit er verder wel warmpjes bij met eigen aircoknoppen en usb-aansluitingen. De kofferbak heeft een inhoud van 179 liter met alle zitplaatsen opgesteld en 905 liter in de vijfzits configuratie. Met beide zitrijen weggevouwen is er een laadvolume van grofweg 2000 liter.

Is vierde generatie Kia Sorento groot of groots?
Foto: Kia

Onder de motorkap

Met 230 pk en 350 Nm heeft deze Sorento meer dan voldoende kracht. De elektromotor brengt hem vloeiend in beweging en daarna gaat de benzinemotor aan de slag. De viercilinder loopt een beetje rauw en je hoort hem zeker tijdens stevigere belasting goed werken, maar de prestaties zijn prima. Een korte verbruiksmeting kwam uit op ongeveer 1 op 16 en dat is geen verkeerde score. De zestraps automaat schakelt soepel, maar het terugschakelen verloopt iets minder vloeiend. Ook voel je het in- en uitschakelen van de benzinemotor. Geen ruwe schokken waardoor je zit knikken in de stoel, maar je merkt wel wat er gaande is in de aandrijflijn. Voor de rest rijdt hij zoals je mag verwachten van een grote SUV. Het onderstel heeft stevige veren en dikke stabilisatoren om koetsbewegingen adequaat te beheersen. Door de taaiheid in de vering en de 19-inch wielen van de Executiveline komt er op korte oneffenheden wel geregeld een dreun uit de achteras. Maar hij reageert door de gekozen afstemming wel vlot op stuurbewegingen en hij voelt zelfs wendbaar aan. Hij laat zich goed plaatsen en de demping is soepel, waardoor hij na het insturen in het verdere verloop van de bocht rustig wegzakt op zijn onderstel. Een Seat Tarraco is wat dat betreft dynamischer, voor wat het waard is in deze klasse. Wat echt telt, is dat Kia een aantrekkelijk aanbod heeft voor de zeven zitplaatsen ambiërende koper.

Is vierde generatie Kia Sorento groot of groots?
Foto: Kia

Eindoordeel

Ruime SUV met een hybride aandrijflijn, desgewenst zeven zitplaatsen, een rijke standaarduitrusting en mooie garantievoorwaarden.

Specificaties Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid 2WD

  • Prijs: € 45.995,--
  • Topsnelheid: 193 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 8,6 s
  • Gem. verbruik: 1 op 15,6
  • CO2-emissie: 145 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1598 cm3, turbo + elektromotor
  • Max. vermogen (elektromotor): 180 pk (132 kW)/5500 min-1 (60 pk)
  • Max. koppel (elektromotor):
  • 265 Nm/1500-4500 min-1 (264 Nm)
  • Max. gecomb. vermogen: 230 pk
  • Max. gecomb. koppel: 350 Nm
  • Spec. massa: 7,5 kg/pk
  • Spec. vermogen: 112,6 pk/l
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: automatische zesbak, voorwielaandrijving

Exclusieve Black Friday Deal

Lees nu één jaar lang alle Plus-artikelen (meer dan 100 per dag) met 78% korting. Actie geldig t/m 29-11.

Profiteer nu