Microsoft haalt miljardencontract Amerikaans leger binnen

Print
Microsoft haalt miljardencontract Amerikaans leger binnen

Het display dat door soldaten wordt gebruikt voor gevechten en training maakt gebruik van sensoren voor nacht- en thermisch zicht. Afbeelding: AFP

Techconcern Microsoft heeft een miljardencontract binnengesleept van het Amerikaanse leger.

Het bedrijf gaat de komende tien jaar 120.000 augmented reality-headsets met scherm leveren, waarop het werkelijke beeld door technologie live kan worden aangevuld met elementen. De opdracht heeft een waarde van bijna 22 miljard dollar.

De headset, gebaseerd op de commercieel verkrijgbare HoloLens die digitale beelden op de echte omgeving kan plakken, zal het werk van soldaten volgens Microsoft veiliger en effectiever maken. Het display dat door soldaten wordt gebruikt voor gevechten en training is voorzien van sensoren voor nacht- en thermisch zicht. Daarnaast wordt via de headset informatie verstrekt om te helpen bij het aanvallen van doelen en het nemen van tactische beslissingen.

Het Amerikaanse ministerie van Defensie sloot een productieovereenkomst voor vijf jaar met een verlengingsoptie. Daarmee zou de waarde van het contract nog hoger kunnen zijn.

Pentagon

Het Pentagon zei eind vorig jaar dat het vasthield aan zijn beslissing om een contract voor cloud computing, het via een netwerk op aanvraag beschikbaar stellen van hardware, software en gegevens, van 10 miljard dollar aan Microsoft te gunnen. Dit ondanks beweringen van rivaal Amazon dat voormalig president Donald Trump zich op ongepaste wijze met het aanbestedingstraject bemoeide.

Het contract toont volgens kenners aan dat Microsoft geld kan verdienen aan zijn augmented reality-aanbod bij het leger. Daarbij is de deal die nu is gesloten waarschijnlijk een voorbode van een uitgebreider gebruik van de techniek door zowel privébedrijven als consumenten.

Mesh

Microsoft lanceerde onlangs een platform genaamd Mesh, waarin collega’s op grote afstand kunnen samenwerken alsof ze in dezelfde ruimte zijn, met behulp van een augmented realitybril en door gebruik te maken van cloud computing. Naast Microsoft investeren onder andere ook Apple, Google en Facebook in dit soort ‘reality’-systemen.