Uit agenda’s bewindslieden blijkt: bedrijfsleven in Nederland kampioen lobbyen

Print
Uit agenda’s bewindslieden blijkt: bedrijfsleven in Nederland kampioen lobbyen

Grote bedrijven, zoals Tata Steel, zitten regelmatig aan tafel met politici. Afbeelding: Michel van Bergen

Het bedrijfsleven domineert het Nederlandse lobbylandschap.

Dat concludeert de stichting Open State Foundation (OSF) op basis van de agenda’s van bewindslieden van het kabinet, die sinds 2017 moeten worden gepubliceerd. Bedrijven zitten samen met ondernemersverenigingen het vaakst bij ministers en staatssecretarissen aan tafel.

Het gaat in totaal om bijna de helft van de gerapporteerde afspraken van bewindslieden. Individuele bedrijven hebben bijna 27 procent van de tijd een afspraak, gevolgd door werkgeversorganisaties met ruim 20 procent. „Een elitegroep van grote bedrijven zit vaker dan andere bedrijven om tafel binnen deze categorie”, schrijft de Open State Foundation. De stichting noemt onder meer Ahold, Air France-KLM, ABN AMRO, Facebook, Schiphol, Tata Steel en Unilever.

Beursgevoelig

Volgens de OSF wordt er ook veel niet gerapporteerd, bijvoorbeeld omdat sommige contacten een beursgevoelig karakter kunnen hebben zoals bij KLM. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit meldde de minste externe contacten. Dit terwijl „het ministerie wordt plat-gelobbyd door boerenorganisaties, tuinbouworganisaties, de agro-industrie en, met minder succes, groene organisaties”, aldus oud-minister Jeroen Dijsselbloem. Hij werkte mee aan het onderzoek.

Voorbeeld

De Open State Foundation raadt de Nederlandse politiek aan om een voorbeeld te nemen aan de Verenigde Staten of de Europese Commissie. Daar moeten alle lobbyisten zich registreren en moeten alle ontmoetingen voor de buitenwereld inzichtelijk zijn. „Nederland kan daarmee het maatschappelijk vertrouwen in politiek en besluitvorming vergroten”, aldus de OSF.