BMW op zijn best: M440i xDrive

Print
BMW op zijn best: M440i xDrive

De BMW M440i xDrive Coupé. Afbeelding: Fabian Kirchbauer

Ware schoonheid zit deze keer vanbinnen. Achter de opmerkelijke façade schuilt namelijk een briljante sportcoupé.

We kunnen zeggen wat we willen over het vooraanzicht met reusachtige ‘bevertanden’, maar één ding heeft BMW er alvast mee bereikt: de nieuwe 4-Serie is voor zijn presentatie onafgebroken in het nieuws geweest. Van de eerste geruchten, via de spionagefoto’s en artistieke impressies, tot de uiteindelijke onthulling – alles werd even breed uitgemeten. En er is niet zoiets als slechte publiciteit, zegt men weleens. Of het er in levenden lijve nou echt beter uitziet, zoals de bedenkers van dit front ongetwijfeld zullen stellen? Het helpt in elk geval wel dat de grille ‘gebroken’ wordt door een kentekenplaat. En ook dat de rest van de auto goed geproportioneerd en clean is. De raakvlakken tussen wat ik ooit gestudeerd heb en het vak van autojournalist is beperkt, maar deze keer denk ik me iets te kunnen herinneren wat van toepassing is. In het domein van marketingcommunicatie bestaat namelijk de ‘mere exposure’-theorie, die stipuleert dat je iets vanzelf gaat waarderen naarmate je er vaker aan blootgesteld wordt. Met andere woorden: alles went! Tot het moment dat je verzadigd raakt (zoals met een liedje dat je écht te vaak hebt gehoord) en nog meer confrontaties juist averechts gaan werken. Maar tegen die tijd zal het ongetwijfeld alweer tijd zijn voor de facelift van deze generatie BMW 4-Serie, en zou deze gewaagde gok alsnog in aanmerking kunnen komen voor een correctie. Maar dat zien we dan wel weer.

BMW op zijn best: M440i xDrive
Foto: Fabian Kirchbauer

Oerconservatief

Gewoon van achteren naderen en vlug instappen. Want het interieur is in tegenstelling tot de buitenkant juist oerconservatief. Feitelijk exact hetzelfde als dat van de 3-Serie. Nou zou het ermee te maken kunnen hebben dat we daar het afgelopen jaar voortdurend aan zijn blootgesteld vanwege de duurtesters 330e en 320d, maar daar is wat ons betreft helemaal niks mis mee. Voor een coupé is het misschien wat degelijk vormgegeven, maar qua bedieningsgemak en overzichtelijkheid een lichtend voorbeeld in de industrie. Met druk-draaiknop, touchscreen, fysieke knoppen waar nodig en een volstrekt logische indeling. De ESP-knop vlak naast de startknop zodat je meteen aan de slag kunt en je alle rijassistentie met één sneltoets op de middenconsole de mond kunt snoeren. Een misser blijft het digitale dashboard met nodeloos gecompliceerd vormgegeven toerenteller en snelheidsmeter. Wat is er mis met witte tellers op een zwarte achtergrond? Maar alles is vergeten en vergeven zodra je hoort wat BMW eraan heeft gedaan om van deze 4 weer een echte sportcoupé te maken.

BMW op zijn best: M440i xDrive
Foto: Fabian Kirchbauer

Upgrade

In tegenstelling tot de voorganger en diverse andere compacte driedeurs modellen daarvoor, is deze generatie meer dan alleen een 3-Serie met gelikt bodywork. Sowieso is de auto in zijn geheel 57 millimeter lager en staan de wielen 23 millimeter verder uiteen. Niet alleen is het onderstel met een centimeter verlaagd, maar ook hebben veren, dempers en stabi’s een eigen afstelling gekregen en is zelfs de wielgeometrie gewijzigd. Met onder andere meer wielvlucht op de vooras voor een positiever instuurgedrag. Middels extra onderhuidse verbindingen is de stijfheid voorts vergroot en wie een M Sport-onderstel kiest, krijgt van al het bovenstaande nóg meer. Op het topmodel M440i, dat we tot nu toe als enige hebben gereden, is dat uiteraard standaard. Evenals een M Sport-sperdifferentieel, dat ook op de 430i verkrijgbaar is. Omdat elke nieuwe auto in deze klasse ook iets moet hebben om indruk mee op je vrienden te maken, is de ‘Sprint’-functie toegevoegd. Vergelijkbaar met de Sport Response-knop die tegenwoordig op Porsches te vinden is, kun je hiermee door langer dan één seconde aan de linker schakelflipper te trekken de auto in één beweging in de sportstand zetten met de laagste versnelling ingeschakeld voor maximale responsiviteit. Handig voor inhaalacties naar het schijnt.

BMW op zijn best: M440i xDrive
Foto: Fabian Kirchbauer

Motoren

Uiteindelijk zal het motorenaanbod goeddeels worden gelijkgetrokken met dat van de 3-Serie, maar vooralsnog zijn alleen de 184 pk sterke 420i, 258 pk sterke 430i en 374 pk leverende M440i xDrive leverbaar voor benzinerijders, en de 190 pk producerende 420d met of zonder 4WD voor de dieselaars. De prijzen beginnen bij 52.602 euro voor de 420iA en lopen op tot net geen 80 mille voor de M440i. De diesel is zo zuinig dat hij ondanks de bpm en dieseltoeslag begint bij een zeer acceptabele 54.203 euro. Daarbij mede geholpen door een 48 volt mild-hybridsysteem dat ook op de M440i xDrive standaard is. Op beide auto’s levert de oversized starter/generator, gekoppeld aan een extra lithium-ion accu, een bijdrage door meer remenergie te recupereren, het start-stopsysteem sneller en langer in te schakelen en tijdens het optrekken een slinger van 11 pk te geven. Het helpt BMW ook om de M440i verrassend competitief in de markt te kunnen zetten. Ter vergelijking: de Mercedes C 43 AMG en Audi S5 kosten beide een ton, een Porsche 911 met evenveel vermogen 143.200 euro… Maar juich niet te vroeg, de testauto rolde ook met een zescijferige prijs langs de slagboom bij BMW Nederland te Rijswijk.

BMW op zijn best: M440i xDrive
Foto: Fabian Kirchbauer

Een paar honderd meter later wisten we al dat je daarvoor dan wel een auto terugkrijgt die alles waar het merk voor staat in zich verenigt. Eindelijk weer eens een auto waarbij rijplezier in de hogere regionen van de prioriteitenlijst in plaats van onderaan te vinden is. Je voelt het al bij de eerste keer insturen. De gretigheid waarmee de neus dankzij dat extra camber de bocht in duikt en de vasthoudendheid waarmee hij daarna de opgelegde koers blijft volgen. Allemaal signalen van een auto die er wel zin in heeft. Als-ie eenmaal staat, voel je hoe het gewicht regelmatig over de vier wielen verdeeld is en kun je met het gas verder aangeven wat de bedoeling is. Afhankelijk van de rij- en ESP-stand komen de voorwielen in het uiterste geval pas in actie om de boel recht te trekken als je er een volledige omwenteling tegenstuur op hebt staan. Je kunt ‘m praktisch als een achterwielaandrijver rijden. En toch is het lichtvoetige karakter niet ten koste gegaan van dagelijks comfort. Want met de dempers in de zachte stand strijkt hij meer oneffenheden glad dan je van zo’n strak sturende auto zou verwachten. Pas wanneer je een keer van een hoge drempel afketst en de massa toch een keer moet worden opgevangen, krijgt je ruggengraat een zeldzame dreun van onderen.

BMW op zijn best: M440i xDrive
Foto: Fabian Kirchbauer

Stil is de M440i xDrive op kruissnelheid evengoed. Pas met de aandrijflijn in de sportstand laat de drieliter van zich horen. Zoals elke moderne turbomotor met partikelfilter moet hij het niet van zijn geluid hebben, maar vooral van een gigantisch koppelplateau, waardoor het niet uitmaakt in welke versnelling je rondtuft. Met een rode lijn rond 7.000 toeren is de adem lang genoeg om af en toe eens lekker door te halen. Van het hybridesysteem merk je eigenlijk weinig, behalve dat het verbruik ook daadwerkelijk laag kan zijn. Afhankelijk van rijstijl en traject is alles tussen 1 op 9 en 1 op 17 mogelijk gebleken. In deze prijsklasse is de M440i xDrive als praktische sportcoupé simpelweg onverslaanbaar. Na een periode met een hoop onzinnige, te zware of in het algemeen weinig aansprekende modellen heeft BMW ons met deze 4-Serie laten zien dat ze nog steeds verdraaid goed weten waar autoliefhebbers blij van worden.

Eindoordeel

BMW heeft er werk van gemaakt om van de 4-Serie in alle opzichten een echte sportcoupé te maken. Het resultaat van die inspanningen spat er vanaf.

Specificaties BMW M440i xDrive Coupé

  • Prijs: € 79.592,--
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acceleratie 0-100: 4,5 s
  • Gem. verbruik: 1 op 14,7
  • CO2-emissie: 170 g/km
  • Brandstofmotor: zes-in-lijn, 2998 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 374 pk (275 kW)/6500 min-1
  • Max. koppel: 500 Nm/1900 min-1
  • Transmissie: achttrapsautomaat
  • Aandrijving: vierwielaandrijving

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Onlangs heeft De Limburger een Tegel gewonnen. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke jaarprijzen van ons land. Verslaggevers Sjors van Beek en Rik van Hulst werden met het dossier 'politieaffaire Horst' tot winnaar uitgeroepen in de categorie Regionaal/Lokaal.

De Limburger is de enige regionale krant in ons land met een eigen onderzoeksredactie. Een team dat in onze provincie zaken tot op de bodem uitzoekt en misstanden aan het licht brengt. Zonder abonnees hadden we dit succes nooit kunnen bereiken.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen