Financiële instelling Van Lanschot gaat stem klant gebruiken ter identificatie

Print
Financiële instelling Van Lanschot gaat stem klant gebruiken ter identificatie

Afbeelding: ANP

Ergens inloggen met vingerafdrukken of gezichtsherkenning is dankzij onze mobiele telefoons inmiddels heel normaal. Dat is echter onhandig bij telefonisch contact. Vermogensbeheerder Van Lanschot Kempen gaat daarom identificatie op basis van stemherkenning mogelijk maken. Het is naar eigen zeggen de eerste financiële instelling in de Europese Unie die daartoe overgaat.

Van Lanschot zegt dat de nieuwe methode de veiligheid ten goede komt. Zogenoemde veiligheidsvragen met persoonlijke informatie zijn door criminelen steeds makkelijker te achterhalen, meent de vermogensbeheerder. Klanten moeten eerst toestemming geven voordat Van Lanschot hun stem opslaat en onderdeel maakt van de identificatieprocedure.

Diverse Britse banken waaronder Lloyds Bank, Barclays en HSBC maken ook al gebruik van stemidentificatie, net als de Britse tak van het Spaanse financiële concern Santander. Ook in de Verenigde Staten wordt het systeem al gebruikt, bijvoorbeeld door de bank Chase.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee