Lexus LC 500 Convertible opvallende verschijning

Print
Lexus LC 500 Convertible opvallende verschijning

Afbeelding: Lexus

De excentriek gelijnde Lexus LC Coupé heeft zowaar een nog opvallender gestileerd broedermodel in de vorm van de Convertible gekregen.

Met zijn softtop ligt de focus van het ontwerp niet specifiek meer op de naar binnen getrokken flanken, maar op het compact ogende canvas dak en de langgerekte achterzijde. De proporties zijn ook hier spraakmakend en hebben van Lexus in de ontwerpstudio veel aandacht gekregen. De fabrikant wilde de achterzijde compact en slank houden. Daarom is de tweemaal eerder toegepaste inklapbare hardtop (SC430 en IS250C) genegeerd, aangezien het klapdak dan de vorm van de achterzijde (groot en hoekig) bepaalt. Het Canadese Magna kreeg de opdracht een stoffen dak te ontwikkelen. Door het vouwsysteem is een geopende softtop relatief compact en past het in een kleinere ruimte dan een hardtop.

Lexus LC 500 Convertible opvallende verschijning
Foto: Lexus

Lexus bergt de kap op onder een aluminium tonneaucover, die automatisch omhoogscharniert. De Japanse fabrikant claimt dat die bergruimte geen invloed heeft op de laadruimte en dat het beschikbare volume altijd even groot is, ongeacht of het dak opgevouwen of uitgevouwen is. Feit is dat de meetmethode van Lexus uitwijst dat de Convertible wel degelijk minder bergruimte achterin heeft dan de Coupé. Magna heeft voor een fraai gelijnd dak met een aluminium en titanium constructie gekozen. Anders dan bij de BMW 8-Serie, die eveneens van de hand van Magna is, bevindt de achterruit zich in de softtop en vormt hij geen deel van de winddeflector. De kap, leverbaar in twee tinten plus een derde voor een speciale editie, vouwt zich in 15 tellen volledig geautomatiseerd op. Een tijd waarmee Lexus geen record neerzet, maar dat was ook niet de intentie. Tijdens het schouwspel van open naar dicht of andersom last de elektronica zelfs twee pauzes in, een aan het begin en een aan het einde. Daardoor ontstaat een elegante beweging tijdens het open en sluiten van de softtop. Alsof dat je opvalt als je achter het stuurwiel zit, en de kap al dan niet met een gangetje van maximaal 50 km/h bedient...

Lexus LC 500 Convertible opvallende verschijning
Foto: Lexus

Juwelenkistje

Voor het in beweging zetten van de softtop dien je eerst een met leer afgewerkte klep te openen, alsof het een juwelenkistje betreft. Vervolgens trek of duw je tegen de ‘ring’ en het dak treedt in werking. De knop in het verder met ergonomische missers opgebouwde interieur dien je vast te houden. Dankzij vier lagen houdt de kap veel geluid buiten en waan je je welhaast in de coupé. Dankzij een brede glazen achterruit is de LC achter goed te overzien. Het enige wat onoverzichtelijk is, is de lange overhang achter, die vanaf de achterste wielen sterk naar binnen loopt. Een camerasysteem achter is onontbeerlijk, zoals Lexus heeft ingezien. Het maakt niet uit of je met gesloten of geopend dak rijdt. Met opgevouwen softtop zit je binnen de Nederlandse snelheidslimieten bij een normale windkracht keurig uit de wind. De vorm van de voorruit in combinatie met de twee zijramen per flank en de kleine polycarbonaat winddeflector tussen de achterste hoofdsteunen, geleiden de wind van het interieur af. Een windschot boven de tweede zitrij, waar je zelfs als kind amper bewegingsvrijheid hebt, biedt zeker de mogelijkheid om tijdens de Indian Summer langer met geopend dak door te rijden. Stoelverwarming en nekverwarmer veraangenamen de rit dan.

Achtcilinder motor

De sierlijke achterzijde (met wat goedkoop ogende lichtarmaturen) is een van de redenen waarom LC Convertible anders dan de Coupé louter als ‘500’ met 5.0 V8-motor leverbaar is. De ruimte voor de batterij van de LC500h wilde Lexus niet in de koets reserveren. Met geopende softtop genieten de inzittenden nu van het volle geluid van de 463 pk sterke achtcilindermotor, die zich in de Sport+-stand na het terugschakelen met gedistingeerde knallen laat horen.

Lexus LC 500 Convertible opvallende verschijning
Foto: Lexus

De in alle rijmodi nadrukkelijk aanwezige V8 zorgt voor een spektakel, waarvan je ook in de uitstekende geïsoleerde Convertible geniet. Niet alleen door de oorstreling, ook door zijn kracht. Het atmosferische blok biedt onder alle omstandigheden een mooi lineaire krachtafgifte, waardoor de zwaardere Convertible net zo rap uit de startblokken komt als de Coupé. Als rust welkom is, zijn die momenten ook te creëren. Het blok draait dankzij de transmissie met tien verzetten ultralage toerentallen, zoals 1700 min-1 bij 130 km/h. Het heeft effect op het verbruik, maar het opzwepende karakter van de achtpitter resulteert al snel in een verbruikscijfer van 1 op 5. De bak schakelt overigens uiterst gevoelloos, tenzij je in de sportievere modi rijdt. Dan geeft de transmissie de schakelmomenten met meer emotie door.

Granturismo

De LC is een heerlijke granturismo; bij de Convertible past dat karakter nog beter. Hij is uitermate comfortabel en de koets met verstevigde bodemplaat en voorruitstijl is heel stijf. Bij een oneffenheid hoor je zelden een kraakje, evenmin voel je vibraties in het stuurwiel of zie je de binnenspiegel bewegen.

Lexus LC 500 Convertible opvallende verschijning
Foto: Lexus

Consumptie

De hoge benzineconsumptie resulteert in een hoge CO2-waarde, waardoor de LC 500 zwaar belast wordt door het Nederlandse belastingregime. Voor de Coupé betekent het een meerprijs van enkele tienduizenden euro’s voor de 500 ten opzichte van de 500h, zodat het gros van de kopers van de gesloten variant (momenteel 46 om 6) voor de LC 500h opteert. Voor de Convertible is er geen alternatief binnen Lexus. Daarom verwacht de importeur slechts een handvol exemplaren van deze concurrent van de BMW 8 Cabrio- en Mercedes SL te verkopen.

Eindoordeel

Een opvallend gestileerde granturismo met een dorstige V8-motor, een heerlijke toerauto met een van de wind goed afgesloten leefcompartiment

Specificaties Lexus LC500 Convertible

  • Prijs: € 186.995
  • Topsnelheid: 270 km/h
  • Acc. 0-100: 4,6 s
  • Gem. verbruik: 1 op 8,5
  • CO2-emissie: 275 g/km
  • Motor: 5.0 V8
  • Max. vermogen: 464 pk (341 kW)/7.100 min-1
  • Max. koppel: 530 Nm/4.800 min-1
  • Transmissie: 10-trapsautomaat
  • Massa leeg: rijklaar 2110 kg, 2010 ledig

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen