Seat Ateca heeft een opgefrist tenue, maar nog altijd dezelfde speelstijl

Print
Seat Ateca heeft een opgefrist tenue, maar nog altijd dezelfde speelstijl

De nieuwe Ateca. Afbeelding: Eric van Vuuren

De aanvoerder van het SUV-offensief van Seat verschijnt in een nieuw tenue op het drukke speelveld. Klaar om weer de leiding te nemen?

Vier jaar geleden bracht Seat met de Ateca zijn eerste SUV op de markt. Daarna kwam de compactere Arona en vorig jaar sloot de grotere Tarraco zich aan. Inmiddels heeft bijna de helft van alle in Nederland verkochte Seats een SUV-carrosserievorm en neemt de Ateca twintig procent voor zijn rekening. Dat betekent dat er in de eerste helft van zijn levenscyclus binnen onze landsgrenzen ruim 6600 exemplaren zijn verkocht van de C-segment crossover. Vooral op de zakelijke markt weet het zustermodel van de Volkswagen T-Roc en Skoda Karoq goed te scoren. En als iets goed in de smaak valt, ga je de samenstelling doorgaans niet rigoureus wijzigen. Dat is de bekende aanpak van het VW-concern en daardoor is er sprake van een milde facelift voor de Ateca. De Leon is de meest recente vertegenwoordiger van het Spaanse familiewapen en het koetswerk van de Ateca is daarmee nu in lijn gebracht. De koplampen zijn kleiner geworden en hebben standaard full led-technologie. De grille is spitser en de nieuwe bumper heeft grotere luchtinlaten. Aan de achterzijde is de behuizing van de verlichting niet gewijzigd, maar zijn er voortaan wel dynamische knipperlichten. Op de kofferklep staat de typeaanduiding in ‘handschrift’ en de bumper is eveneens gewijzigd. Geen echte dubbele uitlaat meer, maar aan weerszijden van de kont twee plastic ‘uitlaatmonden’.

Autotest Seat Ateca. Video: Autovisie

Digitaal

In het interieur heeft het centrale scherm met sneltoetsen plaatsgemaakt voor een volledig digitaal paneel. Dat kan 8,25 inch of 9,2 inch groot zijn en is ook bekend uit de Leon. De gereden testauto had het grootste display en dat vergt enige studie om te komen tot een soepele aansturing. Het reageert snel op aanraakopdrachten, heeft fraaie graphics en veel onderliggende menu’s, waarin het even zoeken is. Soms swipen, dan weer drukken of een van de hoofdiconen aanraken. Het blinkt kortom niet uit in een intuïtieve bediening. Je moet echt even de weg vinden om het zonder irritaties te kunnen aansturen. Met ‘Hola, Hola’ kun je ook de stemopdrachten beginnen, maar het systeem bleek in de praktijk moeite te hebben met simpele navigatieverzoeken. Voorts is de concernbreed toegepaste Virtual Cockpit leverbaar op de Ateca. Het scherm achter het stuur kan al naar gelang uw wens navigatieopdrachten, traditionele meters of een combinatie daarvan laten zien.

Daarnaast is er een nieuw (Leon-)stuurwiel geplaatst en zijn er mooiere deurpanelen met stiksels aangebracht om de kwaliteitsbeleving naar een hoger niveau te tillen. Maar nog altijd zijn er behoorlijk wat grauwe, harde en krasgevoelige kunststoffen in deuren en middenconsole, waarmee de Ateca duidelijk afstand houdt tot de Volkswagen-broer en gelijke tred houdt met de Skoda Karoq. De zitpositie is onveranderd hoog en goed ten opzichte van het stuur, het ruimteaanbod op de achterbank is royaal en de kofferbak heeft een inhoud van 510 liter. Op veiligheidsgebied is de dodehoeksensor verbeterd, waardoor deze nu een bereik van 70 meter heeft in plaats van 50 meter. Thans is er voorspellende (‘predictieve’) adaptieve cruise control leverbaar, die aan de hand van onder meer gps zelf de snelheid aanpast aan verkeerssituaties en de stuurassistent houdt hem tot 210 km/h binnen de lijnen. In het vorige model was de rijhulp in de file nogal schokkerig, maar dat is bij de vernieuwde versie verbeterd en gaat nu vloeiender.

Seat Ateca heeft een opgefrist tenue, maar nog altijd dezelfde speelstijl
Foto: Eric van Vuuren

Motoren

Het motorenprogramma bestaat net als voorheen op benzinegebied uit een 1,0-liter driecilinder met 110 pk, de veruit meest populaire (80% verkoopvolume) 1.5 TSI viercilinder met 150 pk en de 2.0 TSI met 190 pk die standaard een 7-traps DSG en vierwielaandrijving heeft. Voor de zeldzame dieselrijder zijn er twee varianten van de 2.0 TDI met 115 pk en 150 pk.

De vanafprijs voor de driecilinder ligt rond de 29.500 euro , de 1.5 TSI is er vanaf 35.500 euro. De 2.0 TSI begint bij 55.790 euro en de 2.0 TDI start bij 37.000 euro.

Rijervaring

We konden alleen rijden met de krachtigste benzineversie in de sportieve FR-uitvoering. Er is overigens een nieuw uitrustingsniveau te krijgen, genaamd Xperience, dat een offroad-tintje geeft aan de Ateca. Enfin, terug naar de 190 pk sterke tweeliter benzinemotor, die met 320 Nm over voldoende koppel beschikt voor een soepele rijervaring. Alleen onder vollast en hoger in de toeren laat de viercilinder een rauw stemgeluid horen, maar qua prestaties past deze motor de Ateca als een schoen. Aan het onderstel van de Ateca is verder niets gewijzigd en van onze eerdere duurtestperiode weten we nog dat hij behoorlijk stug is, zeker op 19-inch wielen die je eigenlijk wel nodig hebt om de wielkasten goed te vullen. Besef wel dat die flink wat rolgeluiden produceren. Het gereden exemplaar had de optionele variabele dempers van 815 euro en het is raadzaam die te nemen. Daarmee wordt de horizon wat breder, maar alsnog is hij - ondanks de multi-link constructie van de achteras op de 4WD - behoorlijk stug. Daar staat tegenover dat hij strak een bocht doorgaat. Met een lichte en precieze besturing, waardoor je bijna vergeet in een crossover te zitten. De Ateca rijdt net als voorheen bovengemiddeld goed voor deze klasse, met als keerzijde een taai onderstel. Wat dat betreft is de Ateca met zijn opgefriste tenue niet van speelstijl veranderd.

Eindoordeel

Vlot ogende, allround middenklasse-crossover die nog altijd het sportievere alternatief van het SUV-aanbod van de VW-groep vormt.

Seat Ateca heeft een opgefrist tenue, maar nog altijd dezelfde speelstijl
Foto: Eric van Vuuren

Specificaties Seat Ateca 2.0 TSI DSG 4DRIVE

  • Prijs: € 55.790
  • Topsnelheid: 212 km/h
  • Acceleratie 0-100: 7,1 s
  • Gem. verbruik: 1 op 12,2
  • CO2-emissie: 187 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1984 cm3, turbo
  • Gec. max. vermogen: 190 pk ( 140 kW)/4200 min-1
  • Max. koppel: 320 Nm/1500 min-1
  • Transmissie: zevenbak, automaat
  • Massa leeg: 1436 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Onlangs heeft De Limburger een Tegel gewonnen. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke jaarprijzen van ons land. Verslaggevers Sjors van Beek en Rik van Hulst werden met het dossier 'politieaffaire Horst' tot winnaar uitgeroepen in de categorie Regionaal/Lokaal.

De Limburger is de enige regionale krant in ons land met een eigen onderzoeksredactie. Een team dat in onze provincie zaken tot op de bodem uitzoekt en misstanden aan het licht brengt. Zonder abonnees hadden we dit succes nooit kunnen bereiken.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen