Glasvezel zorgt voor groei bij KPN

Print
Glasvezel zorgt voor groei bij KPN

Afbeelding: Hollandse Hoogte / Laurens van Putten

KPN heeft in het eerste kwartaal zijn klantenbestand zien groeien.

Zo kwamen er meer klanten voor vast internet door de aanleg van het glasvezelnetwerk in veel meer gebieden in Nederland. Ook wist het bedrijf meer zakelijke klanten aan zich te binden, zowel voor vast internet als voor mobiele telefonie.

KPN denkt door onder meer de groei bij het mobiele netwerk en de toename van het aantal glasvezelklanten de omzet bij de consumenten en kleinzakelijke markt nog dit jaar weer omhoog te kunnen krijgen. Dat lukte door een aantal zaken dit kwartaal nog niet. Zo deed KPN een boekhoudkundige aanpassing, maar had het ook te maken met lagere roaminginkomsten dan in het vergelijkbare eerste kwartaal van 2020.

APG

KPN gaat samen met pensioenuitvoerder APG, waar het een samenwerking mee aan is gegaan, jaarlijks 650.000 huishoudens aansluiten op het glasvezelnetwerk. Sneller dan dat kan niet, denkt topman Joost Farwerck. „Op een zeker moment krijg je niet meer vergunningen van gemeenten om te graven. En wij zijn ook niet de enige partij die glas willen uitrollen.” Wel heeft KPN het tempo opgevoerd waarin huizen aan worden gesloten als de glasvezelkabel in de straat ligt. Deze zogenoemde activeringen duren nu minder lang, waardoor de klantengroei ook versnelt.

Door de groei van het glasvezelnetwerk en het samenwerkingsverband met APG, kan KPN van zijn kopernetwerk af. Dat moet vanaf 2023 gebeuren. Nu al heeft KPN in zes proefgebieden het kopernetwerk afgesloten. Als KPN geen twee netwerken hoeft te onderhouden, kan het bedrijf flink op de kosten besparen, laat Farwerck weten.

Omzet

De omzet van KPN daalde ten opzichte van een jaar eerder met 2,9 procent en bedroeg een kleine 1,3 miljard euro. Ook de verkoop van de ICT-adviestak zorgde voor minder omzet. Onder de streep hield het telecombedrijf 141 miljoen over, wat een stijging van 18 procent betekent.

De winstgroei is onder meer te danken aan een kostenbesparingsprogramma dat KPN heeft ingezet. Er werd al 21 miljoen euro bespaard, vooral op personeelskosten als gevolg van de verkoop van KPN Consulting. Ook door de coronasituatie en de voortdurende digitalisering van het bedrijf namen de kosten af. Zo daalden de IT- en huisvestingskosten met een kwart.

KPN houdt vast aan zijn verwachtingen voor heel dit jaar met een iets hogere bedrijfswinst dan in 2020.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu