Duitse winkels verkopen fors meer in maart

Print
Duitse winkels verkopen fors meer in maart

Afbeelding: ANP

De Duitse winkelsector heeft in maart geprofiteerd van meer vertrouwen bij consumenten.

De door de coronacrisis zwaar getroffen sector zag in die maand een forse omzetstijging ten opzichte van februari, meldt het Duitse statistiekbureau Destatis. Daardoor zijn de winkelverkopen nu terug op het niveau van voor de crisis.

De toename van de winkelverkopen was 7,7 procent ten opzichte van februari. Dat was veel beter dan verwacht, want economen voorzagen in doorsnee een toename van 3 procent. Ook op jaarbasis steeg de omzet hard, al moet daarbij aangetekend worden dat maart 2020 de eerste maand was waarbij in Europa de winkelsector de gevolgen van de coronacrisis voelde. Destatis vergeleek de cijfers daarom ook met die van februari vorig jaar, toen de coronapandemie nog nauwelijks invloed had op de economieën in Europa. Ook die vergelijking viel in het voordeel van maart 2021 uit.

Ten opzichte van een jaar eerder lagen de winkelverkopen 11 procent hoger, wat de sterkste toename was die de statistici hebben gemeten sinds ze de winkelverkopen bijhouden. Dat gebeurt sinds 1994. In februari was de omzet nog 6,6 procent lager dan een jaar eerder.

Tegenover maart 2020 ging de omzet in alle sectoren omhoog, maar belangrijk voor de mate van stijging waren de non-foodwinkels. Zo gingen de verkopen van kleding- en schoenenwinkels en warenhuizen met ongeveer een kwart omhoog. In de sector huishoudelijke apparaten, bouwmarkten en woonwinkels was de toename meer dan 16 procent.

Webwinkels kenden de grootste stijging. Die trend, die wereldwijd zichtbaar was tijdens de pandemie is ook niet aan Duitsland voorbijgegaan. In vergelijking met een jaar eerder zetten webwinkels en postorderbedrijven, die voor Destatis een sector zijn, 42,9 procent meer om.