Heerlijk glutenvrij ontbijten met deze granola van quinoa, nootjes en pijnboompitten

Print
Heerlijk glutenvrij ontbijten met deze granola van quinoa, nootjes en pijnboompitten

Afbeelding: Studio Philippi

Glutenvrij heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Hoewel er steeds meer goede producten te koop zijn, is het nóg lekkerder om zelf aan de slag te gaan.

Wie geen gluten mag of ervoor kiest glutenvrij te eten, laat de granen tarwe, rogge, haver, gerst, kamut en spelt links liggen. Deze granen bevatten van nature gluten, een eiwit dat zorgt voor elasticiteit en luchtigheid in brood. Tijdens het kneden van het deeg ontstaat een glutennetwerk, dat het deeg soepel maakt en de luchtbelletjes tijdens het rijzen vasthoudt. Gluten geeft daarnaast stevigheid, aan bijvoorbeeld pastadeeg.

Op de brood-, pasta- en koekjesafdeling is het assortiment glutenvrije producten de afgelopen tijd enorm uitgebreid. Ook bij de ontbijtgranen duikt her en der een glutenvrije muesli op. Nog makkelijker én lekkerder is het om zelf glutenvrije granola te maken. Met quinoa als basis. Quinoa is een oud graan uit Peru, maar wordt inmiddels ook in ons land verbouwd. Door de nootachtige smaak en knisperende beet vind ik het verslavend lekker. Quinoa is bovendien een goede bron van eiwitten en vezels.

Quinoa is glutenvrij en daarmee een perfect alternatief voor haver-, spelt- of tarwevlokken die veelal de basis van ontbijtgranen vormen. Hier voegen we allerlei pitten aan toe. Ongezouten noten kan natuurlijk ook. Ik gebruik vaak restjes noten en pitten die ik in mijn voorraadkast tegenkom en die me lekker lijken om te combineren. Of meng eens na het afkoelen wat chocoladedruppels door de granola. Controleer of alle toevoegingen ook glutenvrij zijn.

Granola van quinoa en pijnboompitten

Bereidingsduur: 5 minuten + 10 minuten oventijd + afkoelen

8 - 10 porties

Ingrediënten

150 gram quinoa

2 eetlepels vloeibare honing

50 gram pittenmix

50 gram pijnboompitten

bakplaat met bakpapier

Bereiding

Verwarm de oven voor tot 180 ºC. Meng in een kom met twee lepels de quinoa met de honing en pitten, zodat alles met een dun laagje honing is bedekt. Schep het mengsel op de bakplaat en strijk uit tot een dikte van maximaal 1 cm.

Bak de quinoa in de voorverwarmde oven in ongeveer 10 minuten goudbruin. Schuif de nog zachte granola met het bakpapier van de bakplaat en laat afkoelen en krokant worden.

Kijk voor meer kookinspiratie op onze receptenpagina

Bewaar granola in een goed gesloten pot of trommel op kamertemperatuur. Een jampotje vullen met een lief etiket voor je glutenvrije vriendin, buurvrouw, opa of neef, is ook altijd een goed idee.

Janneke Philippi is foodstyliste en kookboekenauteur. www.jannekephilippi.nl

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Onlangs heeft De Limburger een Tegel gewonnen. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke jaarprijzen van ons land. Verslaggevers Sjors van Beek en Rik van Hulst werden met het dossier 'politieaffaire Horst' tot winnaar uitgeroepen in de categorie Regionaal/Lokaal.

De Limburger is de enige regionale krant in ons land met een eigen onderzoeksredactie. Een team dat in onze provincie zaken tot op de bodem uitzoekt en misstanden aan het licht brengt. Zonder abonnees hadden we dit succes nooit kunnen bereiken.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen