Deepfake-app Wombo razend populair in Nederland

Print
Deepfake-app Wombo razend populair in Nederland

Afbeelding: Pexels.com

Momenteel is het de hit in de appstores: de deepfake-app Wombo. Met de app maken gebruikers grappige filmpjes van foto‘s. Volgens de maker is Nederland wereldwijd na Brazilië het land waar de app het vaakst wordt gedownload. De app is gratis te downloaden, het enige dat gebruikers nodig hebben is een sim only abonnement of andere internetverbinding.

Deepfake

Een deepfake is een neppe video die erg realistisch overkomt. Deze video‘s worden gemaakt door software met kunstmatige intelligentie. De maker van de app wilde graag zelf een grappig deepfake-filmpje maken, maar kwam er achter dat dit nog niet zo eenvoudig was. Hier is verstand van programmeren voor nodig en speciale software, waardoor het voor 99 procent van de mensen niet toegankelijk was. Met Wombo besloot hij iets aan dit probleem te doen en het simpel te maken om zelf een deepfake-video te creëren. De app werkt zeer simpel. De gebruiker maakt een foto van een gezicht, kies een liedje en de app maakt hier vervolgens een video van waarin het liedje wordt geplaybackt. Ieder liedje heeft een andere animatie. Het resultaat is gemakkelijk te delen op social media. Het is niet nodig om een account aan te maken. De app hoeft enkel geopend te worden om een foto te maken of een foto te kiezen vanaf de smartphone.

Wereldwijd populair

Inmiddels is de app wereldwijd meer dan 15 miljoen keer gedownload op iPhone en Android-apparaten. In de Apple App Store bereikte Wombo in Nederland de toppositie voor gratis apps. Hierdoor staat Nederland in de lijst met landen die Wombo hebben gedownload op de tweede plaats. Alleen in Brazilië, een land met veel meer inwoners, zijn er meer Wombo-gebruikers. Op de derde plek staat een land met meer dan 1,3 miljard inwoners: India. De ontwikkelaar van de app verwacht zeker de 50 miljoen downloads te redden.

Interessant verdienmodel

Er is zowel een gratis versie van de app als een betaalde versie. De gratis versie laat advertenties zien, terwijl de betaalde versie advertentievrij is en voorrang geeft op de server van Wombo. Hierdoor is het filmpje sneller klaar. Volgens de makers van de app worden de gegevens van gebruikers verwijderd en niet gedeeld of doorverkocht. In het verleden waren er zorgen omtrent de privacy bij vergelijkbare apps, zoals het Russische FaceApp waarvan de politie opriep om de app te verwijderen. Gebruikers bleken hun foto‘s en persoonsgegevens weg te geven aan een bedrijf dat deze mocht verkopen. Het echte verdienmodel van de deepfake-app zit in de muziek. Door te betalen kunnen artiesten hun liedje in de app krijgen. Hierdoor kunnen artiesten hun muziek promoten onder een breed publiek. Binnenkort zijn er ook enkele Nederlandse liedjes in Wombo te vinden. De ontwikkelaars werken momenteel hard aan een systeem om gebruikers per land andere muziek aan te bieden.