‘Mensen met losse tickets mogelijk dupe van bankroet D-Reizen’

Print
‘Mensen met losse tickets mogelijk dupe van bankroet D-Reizen’

Afbeelding: DE TELEGRAAF

Mensen die een los ticket hebben geboekt bij D-Reizen dreigen de dupe te worden van het faillissement van de reisbureauketen. Daarvoor waarschuwt passagiersrechtenorganisatie Vlucht-vertraagd.nl. Aangezien het niet om een pakketreis gaat, maar om een los vliegticket worden de boekingen niet gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

Volgens Vlucht-vertraagd.nl is er sinds het faillissement van D-Reizen een strijd gaande over wie er op moet draaien voor het terugbetalen van consumenten bij wie dit speelt. De curator geeft niet thuis of zal allicht proberen de vorderingen zelf te verkrijgen, aldus de organisatie. Daardoor zou het voor nu nog niet duidelijk zijn hoeveel reizigers een los ticket of aanspraak op restitutie hebben openstaan bij D-Reizen.

Vlucht-vertraagd.nl heeft de indruk dat een verordening op dit vlak van het Europese Parlement niet op de juiste manier wordt nageleefd. Wanneer een vlucht om welke reden dan ook niet uitgevoerd kan worden zouden consumenten eigenlijk direct bij de luchtvaartmaatschappij moeten kunnen aankloppen. Maar dat kan vaak niet, weet Vlucht-vertraagd.nl uit eigen ervaring.

Klachten

In de afgelopen maanden zijn er steeds meer klachten van reizigers bekend geworden die hun vluchten bij onlinereisbureaus hebben geboekt en nu tevergeefs wachten op terugbetaling van hun geannuleerde vluchten. Tom van Bokhoven, directeur van Vlucht-vertraagd.nl, roept de Europese Commissie op om stappen te ondernemen. De verordening is heel duidelijk, maar de toepassing hiervan is helaas ver te vinden, geeft hij aan.

Doorstart

D-rt Groep, het bedrijf achter D-Reizen, werd begin april door de rechtbank in Haarlem failliet verklaard. De onderneming was door de coronacrisis flink in de financiële problemen gekomen. Momenteel doen curatoren onderzoek naar het bankroet. Ook kijken ze of er nog een doorstart inzit. Wie eerder een pakketreis heeft geboekt bij het bedrijf, hoeft zich geen zorgen te maken. De SGR liet al weten dat de vooruitbetaalde reisgelden van klanten gewoon worden terugbetaald als er geboekt is met een SGR-garantie.