Tumult in Hilversum: NPO vindt kijker te oud, succesprogramma’s ‘Opsporing Verzocht’ en ‘Radar’ onder vuur

Print
Tumult in Hilversum: NPO vindt kijker te oud, succesprogramma’s ‘Opsporing Verzocht’ en ‘Radar’ onder vuur

‘Opsporing Verzocht’ is al veertig jaar een publiekstrekker. Tegenwoordig mag het nog maar een half uurtje duren. Afbeelding: Hollandse Hoogte / ANP

Televisieprogramma’s als Opsporing Verzocht en Radar trekken wekelijks veel kijkers en worden hoog gewaardeerd. Maar dat laatste is voor de NPO geen garantie om daarom maar door te gaan op de oude voet. Want: het kijkerspubliek is te oud.

Lees ook: Programma Andere tijden verder ‘in andere vorm’: kijkers boos

Plannen om de formats te wijzigen, zendtijd in te korten of afleveringen te schrappen leiden tot grote onrust in Hilversum.

Amusement
Radar-presentatrice Antoinette Hertsenberg uit haar grote zorgen: „Die gaan niet alleen om Radar, maar om het nu uitgezette NPO-beleid, waarin bepaalde timeslots primair voor een jonge doelgroep moeten worden vastgesteld, van 20, 30 tot 40 jaar oud. Als je de criteria leest waaraan die programmering moet voldoen, dan schrik je. Alléén maar amusement: brede, toegankelijke fictie, ontroering, reality, muzikaal amusement en humor”, somt ze op. „Waar is de inhoud? Ik vind Heel Holland Bakt en Wie is de Mol? prima amusement, maar er moet ook ambitie zijn om inhoudelijke televisie te maken met een toegevoegde waarde.”

Tumult in Hilversum: NPO vindt kijker te oud, succesprogramma’s ‘Opsporing Verzocht’ en ‘Radar’ onder vuur
Antoinette Hertsenberg, presentatrice van ‘Radar’. Foto: Hollandse Hoogte

Ook goed- en langlopende programma’s op NPO 1 zouden toegankelijker moeten worden voor jongeren, liet netmanager Remco van Westerloo al eerder weten. Met de reorganisatie zou de doelgroep verbreed moeten worden. „De gemiddelde leeftijd van kijkers naar Opsporing Verzocht ligt boven de zestig”, gaf hij onlangs als voorbeeld aan.

Misdaden in half uur oplossen
Dat programma heeft inmiddels al aanpassingen doorgevoerd. In plaats van in drie kwartier moeten de misdaden in Opsporing Verzocht, dat al veertig jaar goed bekeken wordt, tegenwoordig in slechts een half uur worden opgelost; bovendien op een later tijdstip. Ook komt er een langere zomerstop.

Deze maatregel was niet alleen frustrerend voor presentatrice Anniko van Zanten en haar team, maar wekte tevens de woede van de politie, omdat Opsporing Verzocht voorziet in een grote behoefte van rechercheafdelingen om het publiek bij het oplossen van misdrijven te betrekken. Ook een klassieker als Het Familiediner, dat al 21 seizoenen op de buis is, is door de jaren heen al teruggebracht tot één serie per jaar, van zes afleveringen.

Streamingdiensten
Het kritische consumentenprogramma TROS Radar – al 26 jaar op televisie met nu wekelijks zo’n 1,5 miljoen kijkers – moet dit jaar in elk geval veertien afleveringen inleveren. De resterende 24 afleveringen moeten zich bovendien op een jonger publiek richten. „Dat snap ik ook nog wel”, stelt Hertsenberg. „Misschien is 38 Radars per jaar ook wat veel. Maar vul de tijd van die veertien geschrapte afleveringen dan óók in met inhoudelijke programmering.”

Met de toenemende vergrijzing onder de kijkers – soms is 80 procent al 50-plus – en het gebrek aan jonge aanwas, zal het aantal kijkers gestaag gaan afnemen, zo luidt het argument van het NPO 1-bestuur. Daarom moeten ook onderzoeks- en publieksprogramma’s zelf zich richten op een jonger publiek. Geen gemakkelijke opgave, want jongeren en lineaire televisie zijn geen vanzelfsprekende combinatie; zij maken veel meer gebruik van streamingdiensten en hebben, als zij op zichzelf wonen, vaak niet eens meer een televisie in huis.

De Radar-presentatrice herkent dat: „Mijn kinderen van 21, 22 en 23 jaar kijken wel eens met ons mee, maar anders kijken ze níét. Overigens deed ik dat zelf op die leeftijd ook niet, het is gewoon een moeilijk te grijpen groep, zeker nu we Netflix en andere onlinediensten hebben. Ik denk, als ze 40 zijn, haken ze wel weer aan, dan zoeken ze informatie over werk of pensioenen. Maar dat we terug kunnen naar de kijkersverhouding van tien jaar geleden, lijkt me een illusie.”

Spiraaltje
Hertsenberg wijst erop dat Radar óók online enorm veel bezoekers trekt, bijvoorbeeld na een uitzending over een slecht werkend spiraaltje. „Dat zijn allemaal jonge mensen die niet per se op maandagavond half negen deze informatie willen krijgen. Ze zoeken dat online op. Wat overigens ook nog eens heel belangrijk is in deze tijden van fake news. Dat dit niet wordt meegeteld, voelt als een onterechte afrekening.”

Overigens is Hertsenberg niet van plan om onderwerpen die juist meer voor ouderen zijn, nu maar te laten liggen. „Onbespreekbaar.”

De presentatrice besluit: „Ik ben natuurlijk maar een gewone programmamaakster die hier wat van vindt. Maar iedereen, zowel journalisten, bestuur als de politiek, moet zich wel realiseren dat de publieke omroep voor iederéén waardevol is. Wees daar dus zuinig op!”

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Onlangs heeft De Limburger een Tegel gewonnen. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke jaarprijzen van ons land. Verslaggevers Sjors van Beek en Rik van Hulst werden met het dossier 'politieaffaire Horst' tot winnaar uitgeroepen in de categorie Regionaal/Lokaal.

De Limburger is de enige regionale krant in ons land met een eigen onderzoeksredactie. Een team dat in onze provincie zaken tot op de bodem uitzoekt en misstanden aan het licht brengt. Zonder abonnees hadden we dit succes nooit kunnen bereiken.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen