Toe aan landelijke bekendheid? Maak een bedrijfsfilm!

Print
Toe aan landelijke bekendheid? Maak een bedrijfsfilm!

Hoe een bedrijfsfilm je op weg helpt

Een goede bedrijfsfilm nestelt zich op dezelfde wijze in het geheugen van een kijker als een goede speelfilm. Er zijn duizenden speelfilms, maar ze zijn lang niet allemaal memorabel. Vaak zijn het ook specifieke scènes die de meeste impact hebben. Dat zit hem in de slimme storytelling: verhalende elementen. Een goede film vergeet je niet. Die wil je nog een keer zien en dan nog eens. Wie een bedrijfsfilm laat maken, kan daar nog vele jaren profijt van hebben.

Zelf aan de slag gaan?

Het staat je vrij lekker zelf aan de slag te gaan: enthousiast te knippen en plakken met beeld en tekst. Harstikke leuk, maar er zijn ook mensen die van dit plakplezier hun beroep hebben gemaakt.

…Of lekker uitbesteden?

Een promotiefilm laten maken door professionals is wellicht een meer betrouwbare optie. Is het niet goed? Dan kan je altijd nog terugvallen op een zekere niet-goed-geld-terug garantie. Een promotiefilm is een bedrijfsfilm, maar dan met de nadruk op een specifiek product of dienst. Ook kan er een (win)actie mee worden aangekondigd. Een slechte promotiefilm is traag, komt niet tot de kern en draagt niets bij. Een goede promotiefilm is bondig en to the point.

Het belang van uniciteit

Een goede bedrijfsfilm is uniek en niet te verwarren met een andere film. Dat geldt ook voor Hollywoodfilms. Toch moeten bedrijfsfilms, net als speelfilms, aan een aantal eisen voldoen om als ‘kwalitatief’ beschouwd te mogen worden. Een bedrijfsfilm moet overtuigen en om te overtuigen, moet je in eerste instantie laten merken dat je de kijker (je klant) respecteert. Wees dus authentiek. Ga niet met acteurs werken die duidelijk ingestudeerde riedeltjes opdragen.

Een slim publiek

Een publiek heeft veel gezien en is niet snel meer ergens van onder de indruk. Als je een bedrijfsfilm maakt, hoef je uiteraard niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar wat je ook niet moet doen, is claims maken die in de praktijk niet waar zijn, of een soort Walhalla schetsen, dat in de praktijk niet bestaat. Wees eerlijk. Als je kwaliteit levert, dan blijkt dat vanzelf.

Het Storytell-element

Geen enkele kijker is geïnteresseerd in droge data en gegevens. Ja, misschien lever je wel de beste service en misschien heb het beste aanbod. Maar dat benoemen alleen, of aangeven dat je één of andere klantvriendelijkheidsprijs gewonnen hebt, is vaak niet genoeg. Cijfers zeggen een kijker niet zoveel. De klant is nieuwsgieriger naar de mens achter de organisatie. Breng die mensen in beeld aan de hand van persoonlijke ervaringen. Dat is de kracht van storytelling.

Kies voor een succesformule

Niels de Groot, uitvoerend producent van Pro Motion Film noemt het zijn roeping het “DNA van de onderneming” te vangen. Wat wordt daarmee bedoeld? In de praktijk dat de video perfect aansluit – als het ware samensmelt – met de visie, de huisstijl en de website van de onderneming. Met een promotiefilm prijs je niet alleen een product aan, maar je versterkt er ook de merkbeleving mee. Denk bijvoorbeeld eens aan kerstreclames van Coca Cola, die hebben vaak een veel grotere en specifiekere impact dan de reclames van de lokale buurtsuper.

Hoe word je extra zichtbaar?

Met behulp van extra content kun je de online zichtbaarheid van je bedrijf aanzienlijk vergroten. Een goede promotiefilm is niets waard als hij door niemand gevonden wordt. Het is daarom aan te raden ook bijvoorbeeld korte teasers en aanvullende video’s op te nemen, die je op strategische wijze op sociale mediaplatformen als Instagram, Facebook en LinkedIn kunt verspreiden.