Waarom moet ik een website laten maken?

Print
Waarom moet ik een website laten maken?

Een website bouwen lijkt eenvoudiger dan ooit. Online kun je tal van kant-en-klare ontwerptemplates vinden en anders is er altijd nog die handige neef die wel even een site voor je in elkaar sleutelt. Deze beide opties zijn weliswaar prima als je een simpele hobbywebsite wilt, maar zelden toereikend voor een serieuze bedrijfswebsite. Deze moet tegenwoordig immers aan behoorlijk wat eisen voldoen, waardoor de expertise van een gerenommeerd webdesign bureau al snel onmisbaar blijkt. Dit is onze top 4 van criteria waaraan een eigentijdse bedrijfswebsite absoluut moet voldoen:

1). De website moet vindbaar zijn

Aan een website heb je niets als deze online niet gevonden wordt. Het optimaliseren van je website voor een goede vindbaarheid in zoekmachines staat ook wel bekend als SEO (Search Engine Optimization). Hierbij gaat het niet alleen om het aanpassen van de tekstuele inhoud van je site, maar ook om technische aspecten zoals de laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en veiligheid.

Alleen een professionele websitebouwer is bekend met de laatste eisen op het gebied van SEO, die continu aan verandering onderhevig zijn. Voor jou, die handige neef of zelfs die eenpitter is het bijna onmogelijk om diepgaande kennis en de laatste inzichten op het gebied van webdesign en SEO te combineren. Een bureau daarentegen kan de kennis van meerdere vakspecialisten combineren.

2). De website moet technisch goed functioneren

Het is leuk als je bedrijfswebsite vindbaar is, maar nog een stuk leuker als hij ook simpelweg werkt. Er zijn tal van zaken die in technisch opzicht mis kunnen gaan en op menig zelf in elkaar geknutselde website is dit dan ook het geval. Denk hierbij alleen al aan foutmeldingen bij het inladen van pagina’s, onlogisch verspringende elementen of elementen die helemaal niet zichtbaar zijn.

Daarnaast vraagt een professionele bedrijfswebsite veelal om bepaalde functionaliteiten die technisch goed moeten functioneren. Voorbeelden hiervan zijn een aanvraagformulier om leads te verzamelen, een stappenplan dat mensen kunnen doorlopen of een bestelformulier dat klanten kunnen invullen. Gaat hierbij technisch iets mis? Dan kan het je de nodige omzet kosten.

3). De website moet er professioneel uitzien

Je kunt je website zien als het digitale visitekaartje van je bedrijf. De uitstraling van je website is de eerste indruk die mensen krijgen van jouw merk. Je wilt daarom een bedrijfssite met een ontwerp dat aansluit op zowel de huisstijl als kernwaarden van jouw onderneming. Is jouw organisatie modern en vooruitstrevend? Dan moeten het webdesign en de gebruikservaring dit weerspiegelen.

Een serieuze bedrijfswebsite onderscheidt zich door een uitstekende User Interface (UI) en User Experience (UX). Daarnaast wordt er in het ontwerp geen gebruik gemaakt van een dertien-in-een-dozijntemplate, maar is de uitstraling uniek en consistent op elk schermformaat. Ook hier geldt dat een bureau de kennis van meerdere experts op het gebied van UI en UX verenigt.

4). De website moet toekomstbestendig zijn

Nog nooit eerder zijn de ontwikkelingen in techniek en daardoor ook in webdesign zo snel verlopen. Dat betekent dat een website die nu redelijk scoort op het gebied van webdesign en functionaliteiten, binnen enkele jaren alweer achterhaald is. Wanneer je een bedrijfswebsite laat maken, moet deze dan ook op alle vlakken excelleren om écht toekomstbestendig te zijn.

Niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant van de website (de kant die de bezoeker niet ziet) is hierbij belangrijk. Zo moeten tot in lengte van jaren belangrijke beveiligingsupdates worden doorgevoerd en waar nodig technisch onderhoud aan de website worden uitgevoerd. Een goede websitebouwer biedt doorgaans de optie op een onderhoudscontract dat je compleet ontzorgt.

Wanneer je een nieuwe website moet laten maken

Heb jij al een bedrijfswebsite? Leg deze dan eens langs de 4 criteria uit bovenstaande lijst. Hoe scoort jouw website op het gebied van aspecten als vindbaarheid, techniek, webdesign en toekomstbestendigheid? De kans is groot dat enkele of zelfs alle van deze punten voor verbetering vatbaar zijn. Zeker als de website lang geleden of door een student of familielid is gebouwd. Voor meer omzet en een representatieve uitstraling is het in dat geval sterk aan te raden om een nieuwe website te laten maken door een professionele partij. Webton is een goed voorbeeld van een websitebouwer die bekend staat om de jarenlange ervaring en vele goede reviews van klanten.