Porsche Panamera: twee voor de prijs van...

Print
Porsche Panamera: twee voor de prijs van...

Porsche Panamera S. Afbeelding: Porsche

De vernieuwde Porsche Panamera is meer dan ooit sportwagen en limousine in één. En daar betaal je ook voor.

Op een beetje zeuren om de hoge prijs na is het doorgaans bijzonder lastig om na een testrit in een Porsche te komen met suggesties voor verbeteringen. Pas wanneer je een paar jaar later het nieuwe model uitprobeert, merk je dat het allemaal nog sneller, comfortabeler, geraffineerder of juist rauwer kon. In het geval van de Panamera gaat het om de eeuwige spagaat tussen comfort en sportiviteit. Twee uitersten die zich lastig in één auto laten verenigen. Maar naast het stap voor stap uit elkaar schuiven van de doelpalen, zijn automakers tegenwoordig minstens net zo druk met gehoorzaamheid aan de regels die hun van alle kanten worden voorgeschreven. Zijn het geen partikelfilters, dan wel afrolgeluiden of remstof die de dynamische prestaties in de weg zitten. Een nieuwe generatie even goed laten presteren als de vorige is vaak al lastig genoeg, laat staan om die veel beter te maken.

Autotest Porsche Panamera. Video: Autovisie

Kinderspel

Daarbij vergeleken is het uiterlijk aanscherpen of het interieur updaten kinderspel. Zoals te doen gebruikelijk is het bumper- en verlichtingswerk weer net wat anders bij de Panamera, en zijn er andere kleuren en wielen om uit te kiezen. Het infotainmentsysteem is geactualiseerd en het stuurwiel dat we kennen van de 911 doet nu ook in de vijfdeurs zijn intrede. Was allemaal al goed, het is nu nog beter. Toch is het grootste nieuws – hoe kan het ook anders bij een Porsche – onder de motorkap te vinden. Bestaande versies hebben een update gekregen en het gamma is uitgebreid met een nieuwe plug-in hybride die het gat tussen de 4 E-Hybrid en de Turbo S E-Hybrid dicht, alsook met een nieuw topmodel in de vorm van de Turbo S.

Porsche Panamera: twee voor de prijs van...
Porsche Panamera TurboS E-Hybrid. Foto: Porsche

Top-hybride

Aangezien de nieuwe hybride voor Nederland het belangrijkst is (het merendeel van de hier verkochte Panamera’s heeft immers een stekker…), stappen we daar als eerste in. De nieuwe specificaties van de instapper en top-hybride zijn nog onbekend, maar de vorige hadden 462 respectievelijk 680 pk, dus de 560 pk van de 4S E-Hybrid hadden we wel zo’n beetje kunnen raden. Ze zijn afkomstig van een 440 pk sterke V6-biturbo, plus een 136 pk elektromotor die in de achttrapsautomaat is verwerkt. Vierwielaandrijving is uiteraard standaard. De accu’s van de PHEV-modellen zijn dankzij betere cellen vergroot van 14,1 naar 17,9 kWh, zodat de opgegeven elektrische actieradius nu circa 50 kilometer bedraagt.

Het is vast geen toeval dat Porsche ons alleen auto’s liet proberen met alle beschikbare optionele chassis-hekserij, want met vierwielbesturing, variabele rolstabi’s en luchtvering is de extra 365 kilo ten opzichte van de Panamera 4 goed naar de achtergrond weg te moffelen. Pas als je echt gaat gummen, voel je de massa achterin de auto tijdens het remmen en snelle richtingsveranderingen doordrukken. Normaliter rijdt de 4S E-Hybrid als op rails en blinkt de aandrijflijn uit in het zo goed mogelijk verhullen dat er überhaupt een elektrische component in is verwerkt. Behalve dan dat je onderin wel heel erg veel trekkracht ervaart en natuurlijk wanneer je volledig elektrisch rijdt. Alleen bij volledig tot stilstand remmen kan het linkerpedaal wat lastig te doseren zijn, verder voel je geen omslagpunt tussen regeneratief of mechanisch remmen. Vanwege de lage bpm is de hybride met een prijs van 136.545 euro een koopje naast de slechts 1.145 euro goedkopere Panamera 4, die het met ‘maar’ 330 pk moet doen. Al voelt de instapper wel nadrukkelijk lichtvoetiger aan en loopt ook die met z’n V6’je gewoon 270 km/h.

Porsche Panamera: twee voor de prijs van...
Foto: Porsche

Lastig verkoopbaar in Nederland met een prijs van 195.100 euro is de eveneens stiekem erg lekkere GTS. Het model dat nadrukkelijk op de stuurman is toegespitst met een sportonderstel en een 480 pk sterke V8-biturbo, die als een natuurlijk ademende motor zijn vermogen stapsgewijs opbouwt, zodat je wordt aangespoord om ‘m helemaal tot het rood door te trekken. Misschien is dit wel de Panamera op z’n best, maar het kan natuurlijk altijd nog gekker. Als we meer hybrides gaan verkopen, ontstaat er ook meer CO2-speelruimte om even ouderwets uit te pakken met een nieuw topmodel. Niks hybride, gewoon een Turbo S met 630 pk en 820 Nm uit een vierliter V8-biturbo. Er kwam wel wat meer bij kijken dan alleen de turbodruk opschroeven om tot een dergelijk vermogen te komen. Het blok is compleet op de schop geweest en mede dankzij het verplichte partikelfilter denkt Porsche dat er op legale wijze niet veel meer pk’s uit te peuteren zijn.

Porsche Panamera: twee voor de prijs van...
Foto: Porsche

Sportief

Dat moest ook wel om het Nordschleife-ronderecord voor zakenauto’s uit de handen van de AMG GT 4-Door 63 S te grissen. Met een paar tienden verschil, welteverstaan. En daar zijn ze deze keer bijzonder trots op bij Porsche, aangezien ze het idee hadden dat de AMG met zijn compromisloze onderstel-setup teveel op rondetijden en te weinig op reiscomfort is toegespitst. De Turbo S komt standaard met alle eerdergenoemde chassisopties om daarvoor een oplossing te vinden. In de comfortstand is het ook daadwerkelijk een privécoupé in een hogesnelheidstrein. Zo stabiel dat je met 315 km/h de handjes van het stuur kunt halen, zachtjes deinend op de luchtvering. Gooi je de boel in Sport+, laat dan het ESP de eerste paar keer toch vooral helemaal aan staan. De vorige Panamera kreeg links en rechts kritiek op een te veilig en onderstuurd weggedrag te verduren, maar dat kun je deze generatie op geen enkele manier aanwrijven. Het gewicht laat zich zo fluks in het rond jongleren, dat je je doodschrikt op het moment dat je er door te laat remmen of te veel snelheid een bocht in willen meenemen achter komt hoe zwaar het ding ook alweer is. Dit vonden we uit tijdens een paar snelle ronden op de bijzonder uitdagende Bilsterberg-ring. In alle opzichten is het dus weer een echte Porsche. Comfortabele reislimo en ziekmakend snelle sportwagen ineen. Twee keer 122.750 euro maakt samen € 245.500,-…

Eindoordeel

Met een eindeloze optielijst, keuze uit drie carrosserievarianten, een breed palet aan aandrijflijnen en twee gezichten herovert de Panamera zijn status als ultieme sportsedan/-station.

Specificaties

Porsche Panamera 4S E-Hybrid

  • Prijs: € 136.545,-
  • Topsnelheid: 298 km/h
  • Acceleratie 0-100: 3,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 45,5
  • CO2-emissie: 53 g/km
  • Brandstofmotor: V6, 2894 cm3, biturbo
  • Max. vermogen: 440 pk (324 kW)/5650 min-1
  • Max. koppel: 550 Nm/2000 min-1
  • Elektromotor: 136 pk/400 Nm
  • Max. gec. vermogen: 560 pk/750 Nm
  • Transmissie: achttrapsautomaat, 4WD
  • Massa leeg: 2200 kg

Porsche Panamera Turbo S

  • Prijs: € 245.500,-
  • Topsnelheid: 315 km/h
  • Acceleratie 0-100: 3,1 s
  • Gem. verbruik: 1 op 7,8
  • CO2-emissie: 289 g/km
  • Brandstofmotor: V8, 3996 cm3, biturbo
  • Max. vermogen: 630 pk (363 kW)/6000 min-1
  • Max. koppel: 820 Nm/2300 min-1
  • Elektromotor: nnb
  • Max. gec. vermogen: nnb
  • Transmissie: achttrapsautomaat, 4WD
  • Massa leeg: 2055 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Onlangs heeft De Limburger een Tegel gewonnen. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke jaarprijzen van ons land. Verslaggevers Sjors van Beek en Rik van Hulst werden met het dossier 'politieaffaire Horst' tot winnaar uitgeroepen in de categorie Regionaal/Lokaal.

De Limburger is de enige regionale krant in ons land met een eigen onderzoeksredactie. Een team dat in onze provincie zaken tot op de bodem uitzoekt en misstanden aan het licht brengt. Zonder abonnees hadden we dit succes nooit kunnen bereiken.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen