Alpina B3 Touring: eentje voor op de favorietenlijstjes

Print
Alpina B3 Touring: eentje voor op de favorietenlijstjes

Alpina B3. Afbeelding: Alpina

Eenmaal per jaar, meestal aan het einde, duiken overal weer van die favorietenlijstjes op. Vaak flauw en nutteloos, maar niet bij Alpina. Dat heeft een auto samengesteld met al onze favoriete BMW-onderdelen van het moment.

Elke liefhebber plaatst zichzelf wel eens in de theoretische positie om - met een wisselend budget in het achterhoofd - één auto te moeten kiezen waar hij het voor de rest van zijn leven mee moet doen. Zonder dat ze het weten, zou deze nieuwe Alpina B3 weleens voor veel mensen de juiste keuze kunnen zijn. Een soort gulden middenweg qua formaat, vermogen, sportiviteit en niet te vergeten: comfort. Het is handig voor de marketing als een sportsedan of -touring in de handen van een pro binnen acht minuten om de Nordschleife gejaagd kan worden, maar daar heb je 99 procent van de kilometers die met een straatauto afgelegd worden helemaal niets aan. Dus ligt de focus bij de onderstelafstemming van Alpina sinds jaar en dag op dagelijks gebruik en stabiliteit op hoge snelheid. Daarover gesproken: de B3 loopt comfortabel meer dan 300 km/h en werkt de standaardsprint af in een seconde of vier. Al zijn dit nooit ontwikkelingsdoelen op zich geweest, maar eerder logische gevolgen van de manier waarop de B3 is samengesteld.

Autotest Alpina B3. Video: Autovisie

Als basis dient de 340i in sedan- of touringvorm, die naar wens is op te leuken met een selectie aan typische Alpina-verfraaiingen. Eigenlijk mag de striping natuurlijk niet ontbreken, evenals een setje gesmede veelspaakswielen. Het uitlaatsysteem met vier ovale monden is sowieso standaard en maakte al deel uit van de eerste Alpina-aandrijflijn ooit op basis van een BMW M-motor. Voorheen onderscheidde Alpina zich juist van equivalente M-modellen door een standaard BMW-motor te tunen en zo een relaxter karakter met ongeveer evenveel vermogen te realiseren. Deze keer is de drieliter die we onder andere kennen van de X3 M (en straks ook de M3) als basis genomen. Maar dan wel met kleinere turbo’s waarmee piekvermogen naar goede merktraditie wordt verruild voor een muur aan trekkracht. Geen 510 maar 462 pk, geen 600 Nm maar 700 Nm bij 2500 toeren. Het koelsysteem wordt ook aangepakt om te garanderen dat je met 300-plus over de Autobahn kunt blijven blazen totdat de tank leeg is. Om al dat koppel aan te kunnen is de motor gekoppeld aan de ZF8HP achttraps automaat die normaal gesproken voor V8-modellen van BMW wordt gebruikt. Tevens is vierwielaandrijving standaard, zij het met een elektronisch gestuurd sper om een achterwielaangedreven karakter te behouden.

Alpina B3 Touring: eentje voor op de favorietenlijstjes
Foto: Alpina

Naar believen

Aangezien Alpina’s gewoon bij BMW op bestelling worden gebouwd, kun je ‘m vanbinnen naar believen aankleden. Een standaard 3-Serie-interieur is misschien wat karig voor een auto in deze prijsklasse, de optie om voor dik meer dan 10.000 euro op de thuisbasis van Alpina in Buchloe zowat alles wat je ziet met leer te laten bekleden, neigt weer de andere kant op. De basis blijft in elk geval het huidige 3-Serie-interieur dat we na een lange duurtest ten voeten uit kennen als een ietwat zakelijk gestileerde, maar daardoor ergonomisch nagenoeg perfecte leefomgeving. De digitale klokkenwinkel heeft een eigen Alpina-interface met uiteraard blauwe achtergrond gekregen en uiteraard ontbreekt een genummerd typeplaatje ook niet. Maar om daarvoor nou 125.000 euro neer te tellen?

Alpina B3 Touring: eentje voor op de favorietenlijstjes
Foto: Alpina

Rijbeleving

Nee, dat doe je voor de allround-rijbeleving die de B3 onder alle omstandigheden serveert. Typerend daarvoor is de extra onderstelsetting die juist geen Sport++, maar Comfort Plus heet. Met eigen veren en afstemming van de variabele dempers is voor elke situatie wat te vinden. De meest relaxte stand is optimaal voor cruisekilometers op ons strak geasfalteerde wegennet, maar laat de wielen op slecht wegdek wat te losjes op en neer bewegen. Daar doet de gewone comfortstand het zelfs beter dan onze duurtester 320d Touring zonder adaptieve dempers deed. Terwijl de boel in Sport Plus weer strak genoeg wordt aangehaald om de reacties van het onderstel voelbaar aan te scherpen voor het betere stuurplezier. Knalhard en stuiterig wordt de B3 echter nooit. Altijd geeft het onderstel eerst een beetje mee voordat het verstijft om de auto op te vangen. Dankzij wat extra wielvlucht op de vooras stuurt de neus gretig in en dat blijft hij doen totdat licht onderstuur signaleert dat je een stapje terug moet nemen. Of juist gas bijgeven om de auto met het sper op koppel door de bocht te drukken. Het gemak waarmee je dat allemaal kunt doen in een auto die bij algemeen gebruik zo doodnormaal aanvoelt, is eigenlijk ongekend.

Alpina B3 Touring: eentje voor op de favorietenlijstjes
Foto: Alpina

Evenals de rechtelijnsnelheid die je met de B3 kunt ontwikkelen als je het beest voorin uit zijn kooi laat. Ook hiervoor geldt dat je in een van de comfortstanden nauwelijks het idee krijgt met iets bijzonders op pad te zijn. De bak gebruikt nadrukkelijk de trekkracht van motor om nodeloze kick-downs te voorkomen en houdt ervan om de toeren laag te houden. Pas wanneer je erom vraagt, krijg je het ware karakter van de motor te horen en voelen. Het is niet zo dat het blok op maximaal koppel over het hele bereik is ontwikkeld, want tot 3000 toeren gebeurt er niet veel. Maar bij elk toerental daarboven gaat het ding af als een raket. Het is vooral de eindeloze en constante versnelling in het derde tot en met vijfde verzet waar maar weinig auto’s aan kunnen tippen. De lange adem van een M-motor ontbreekt uiteraard, want vlak nadat de digitale naald voorbij de 7000 zeilt, komt de klad erin. Maar wat maakt het uit als er in de volgende versnelling weer zo’n stortvloed aan Nm’s klaarstaat om de beuk erin te gooien. Het opschakelen daarheen doet de bak met een stevige ruk in de sportstand, of beheerst in de comfortstand.

Alpina B3 Touring: eentje voor op de favorietenlijstjes
Foto: Alpina

Allround

Een officiële Alpina-dealer kent Nederland niet, maar Bergwerff BMW in Gorinchem heeft er als specialist altijd wel eentje op voorraad staan of kan bemiddelen bij het bestellen van een nieuw exemplaar. De auto zoals gereden kost met de kop eraf net geen 125.000 euro, reken op een nieuwe in deze specificatie op 20k meer. Maar het kan ook voor minder of juist veel meer. Maar wat je er ook voor betaalt: totdat BMW over een poos met zijn allereerste M3 Touring komt, is er toch niets wat qua exclusiviteit en allround inzetbaarheid bij deze B3 in de buurt komt. Hij mag op geen enkel favorietenlijstje ontbreken.

Eindoordeel

Welgemanierde, representatieve en bloedsnelle kilometervreter. Geschikt voor Autobahn, klinkerweg, supermarkt, wintersport, Nordschleife en al waar daartussenin zit.

Specificaties Alpina B3 Touring

  • Prijs: € 124.875,-
  • Topsnelheid: 300 km/h
  • Acceleratie 0-100: 3,9 s
  • Gem. verbruik: 1 op 9,2
  • CO2-emissie: 247 g/km
  • Motor: zes-in-lijn, 2993 cm3, biturbo
  • Max. vermogen: 462 pk (340 kW)/ 7000 min-1
  • Max. koppel: 700 Nm/2500 min-1
  • Transmissie: achttrapsautomaat, 4WD, sper
  • Massa leeg: 1840 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Onlangs heeft De Limburger een Tegel gewonnen. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke jaarprijzen van ons land. Verslaggevers Sjors van Beek en Rik van Hulst werden met het dossier 'politieaffaire Horst' tot winnaar uitgeroepen in de categorie Regionaal/Lokaal.

De Limburger is de enige regionale krant in ons land met een eigen onderzoeksredactie. Een team dat in onze provincie zaken tot op de bodem uitzoekt en misstanden aan het licht brengt. Zonder abonnees hadden we dit succes nooit kunnen bereiken.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen