Nieuwe Citroën C4: één voor allen?

Print
Nieuwe Citroën C4: één voor allen?

Afbeelding: Etienne Roville

Deels hatchback, deels sedan, deels crossover en deels coupé. Benzine, diesel en elektrisch: één voor allen, zoals de drie musketiers zeiden. Lukt dat?

Na een paar donkere jaren van volstrekt generieke en kwalitatief dubieuze producten, heeft Citroën zichzelf helemaal opnieuw uitgevonden. De focus ligt weer bij comfort, de designafdeling mag weer onbeperkt aan de geestverruimende middelen. Zoveel is duidelijk als je de nieuwe C4 onder ogen krijgt. Net als vroeger is deze Citroën anders dan alle andere auto’s in het C-segment en loopt hij over van de bijzondere details. Zoals de V-vormige verlichting aan voor- en achterkant, waarvoor inspiratie is gehaald uit het double chevron-logo.

Autotest Citroen C4. Video: Autovisie

Interieur

Ook het interieur heeft bijzondere kenmerken, maar die gaan niet meer ten koste van de ergonomie. Zoals het merkwaardige stuurwiel met stationair hart van een paar jaar terug. Integendeel: we verwelkomen een afzonderlijk knoppencluster voor de airco, dat je weer een reden minder geeft om in het nog altijd bedaagde en trage infotainmentsysteem te moeten rommelen. Er is in elk geval goed nagedacht over de materiaalmix, oppervlaktebehandeling en vormgeving om er een innemend en haptisch verantwoord geheel van te maken. Met beperkte mogelijkheid om een en ander naar eigen smaak aan te kleden met gekleurde sierlijstjes.

De stoelen zijn niet langer zo zompig zacht als in de gefacelifte Cactus, maar treffen een goede balans tussen ondersteuning en wat Fransen onder comfort verstaan. En ze komen samen met de iets opgekrikte rijhoogte krap aan in aanmerking voor het predicaat ‘hoge instap’. Verwacht echter geen noemenswaardige zijdelingse steun, want daarvoor zijn ze veel te vlak. Citroën investeert liever in een massagesysteem… Achterin moet je vanwege de aflopende daklijn een beetje onderuitgezakt zitten, wil je met een lengte van 1,85 meter onder het plafond passen. Al kan dat ook hebben gelegen aan het optionele zonnedak in de testauto. Hoe dan ook, er is genoeg beenruimte om zulks daadwerkelijk te kunnen doen. De bagageruimte komt niet verder dan segmentconform plus een dubbele laadvloer, maar door de auto heen is met respect voor de rijke MPV-geschiedenis van het merk veel ruimte vrijgemaakt om spullen af te leggen. Waaronder zelfs een speciale lade die uit de passagierskant van het dashboard schuift en een tablethouder. Nog zo’n genereus gebaar in de richting van topcomfort is het feit dat stoelen, stuur en voorruit optioneel verwarmbaar zijn.

Nieuwe Citroën C4: één voor allen?
Foto: Etienne Roville

Onderstel

Wie goed naar de buitenkant kijkt, ziet dat er ook qua onderstel is gestreefd naar optimaal comfort. De bandwangen zijn namelijk aan de dikke kant om korte oneffenheden glad te kunnen strijken. De rest komt op het conto van de speciale schokdempers met daarin twee mini-dempers in plaats van passieve bumpstops. En het resultaat mag er wezen. De C4 lijkt elke keer zijn volledige veerweg te gebruiken om hobbels te absorberen, maar zonder het geklapper en gestuiter dat normaliter gepaard gaat met een onderstel dat zulks mogelijk maakt. Ideaal voor onze drempel-geïnfesteerde infrastructuur, eigenlijk. Rolneigingen worden ook netjes onderdrukt, wat met die vlakke stoelen ook maar goed is. Wel jammer dat de besturing zo extreem licht is dat je eigenlijk altijd in het luchtledige aan het roeren bent. Wellicht is hiervoor de originele DS als voorbeeld genomen en ook al hoeft een Citroën niet het stuurgevoel van een Lotus te hebben, iets meer tegendruk is wel fijn om tenminste een idee te hebben van wat er onder de auto gebeurt. Zeker aangezien de wegligging van de auto zo strak is.

Aandrijving

In elk geval wat betreft de elektrische versie van de C4, wat nu nog de enige versie is die we beproefd hebben. Die wordt qua wegligging natuurlijk geholpen door een goede gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt, dankzij het 46 kWh (netto) accupakket in de bodem. Het gewicht daarvan wordt zoals gezegd door de dempers uitstekend beheerst. De aandrijflijn met 136 pk sterke elektromotor op de voorwielen is dankzij onze DS 3 Crossback en Opel Corsa-e duurtesters inmiddels overbekend. De 260 Nm vanaf 0 toeren heeft geen enkele moeite om de 1500 en nog wat kilo’s in gang te krijgen en het piekvermogen is precies genoeg om door te trekken tot een redelijke kruissnelheid of een inhaalactie. Ook worden de geluiden van de motor, alsook die van de banden netjes buitengehouden. Het enige nadeel van de aandrijflijn is de beperkte efficiëntie en geringe accucapaciteit. Citroën geeft een WLTP-actieradius van 350 kilometer op, maar inmiddels weten we dat je op een koude dag met veel snelwegkilometers soms al na 150 kilometer weer aan de lader mag. En denk maar niet dat-ie daar de beloofde 100 kW zonder meer binnenhaalt. Als je geluk hebt, laadt hij met die snelheid tussen circa 10 en 30 procent, maar dat hebben we nog maar zelden meegemaakt. Meestal kom je tussen 10 en 80 procent lading uit op een gemiddelde van 60 kWh. En da’s niet heel veel.

Nieuwe Citroën C4: één voor allen?
Foto: Etienne Roville

De C4 is er ook nog met PSA’s bekende familie aan benzine- en dieselmotoren, die samen ‘de andere helft’ van de verkopen op zich moeten gaan nemen. Vooralsnog zijn er alleen nog 130 pk sterke motoren met optioneel een achttraps automaat, daar komen nog 100 en 155 pk leverende drie- en viercilinders bij. Voor twijfelaars heeft Citroën een waslijst aan features die het leven een beetje relaxter moeten maken. Zoals een uitgebreide suite aan actieve veiligheidssystemen, adaptieve cruise control, uitgebreide parkeerassistentie en -visualisatie, een head-up display, draadloos telefoonladen, ingebouwde dashcam en smartphone-integratie middels Carplay en Android Auto. Reken op 30.000 euro voor een 130 pk-versie met automaat en een beetje leuke aankleding. Een bedrag dat uiteraard met een paar mille zal zakken als de instapversies de showroom binnenrollen. De elektrische versie is er vanaf 38.190 euro en uiteraard ligt de fiscale waarde van de duurste versie net een paar euro onder de grens van 40.000 euro die vanaf dit jaar gehanteerd wordt om het bijtellingsvoordeel te bepalen. En da’s best geld voor een auto waarvan de elektrotechnische component nu al behoorlijk achterligt op de auto’s die uit Duitsland en Korea binnendruppelen voor vergelijkbare bedragen. Met nog veel sterkere alternatieven op korte termijn in de pijplijn. Maar wie het ook wel redt met 250 kilometer actieradius en zelden van plan is om te snelladen, heeft aan de C4 wel een leuke en bovengemiddeld comfortabele metgezel. Alleen niet per se één voor allen…

Eindoordeel

Zoals het een echte Citroën betaamt, is de C4 een eigenwijze auto met een nadrukkelijke focus op comfort. De elektrische versie is door zijn beperkte actieradius en prijs niet voor iedereen geschikt.

Specificaties Citroën Ë-C4 50 kWh 136

  • Prijs: € 38.190,--
  • Topsnelheid: 150 km/h
  • Acceleratie 0-100: 9,7 s
  • Actieradius: 350 km
  • Laden: 11 kWh AC / 100 kWh DC
  • Motor: synchroonmotor met perm. magneet
  • Plaatsing: dwars voorin
  • Max. vermogen: 136 pk (100 kW)/n.b. min-1
  • Max. koppel: 260 Nm/0 Min-1
  • Transmissie: Eentraps reductieversnelling
  • Aandrijving: voorwielen

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen