Warm onthaal voor Loeki de Leeuw: ‘Blije kijker zodra hij tevoorschijn komt’

Print
Warm onthaal voor Loeki de Leeuw: ‘Blije kijker zodra hij tevoorschijn komt’

De glossy van de reclameleeuw. Afbeelding: HH/ANP

Reclameleeuw Loeki staat door het naderende EK weer volop in de schijnwerpers. Zijn terugkeer bij de Ster wordt gewaardeerd door kijkers, blijkt uit marketingonderzoek en reacties op sociale media.

Loeki zal de hele sportzomer tussen de wedstrijden van Oranje door te zien zijn. Ook woensdagavond was de leeuw te spotten rond de oefenwedstrijd Nederland - Schotland. En hij was in tegenstelling tot Oranje wél ‘in vorm’, aldus een twitteraar. Koen beaamt dat op het sociale medium: „De Loeki de leeuw-spotjes zijn tot nu toe het leukste van de avond.” De wedstrijd eindigde in een 2-2 gelijkspel.

Lees ook: Asjemenou, Loeki de Leeuw keert terug op de buis

Overigens zal Loeki ook rond de Tour de France en de Olympische Spelen te bewonderen zijn, meldt de publieke omroep. Communicatiebureau Validators onderzocht onlangs de Nederlandse liefde voor Loeki. De leeuw weet emoties los te maken bij kijkers en is daardoor een commercieel succes. ‘Nostalgie, tezamen met de spannende opbouw van de commercial, zorgen voor een piek in blijdschap zodra hij uit de kartonnen doos tevoorschijn komt’, meldt Marketingtribune.

Van Dale

Vanaf 1972 was de leeuw te zien tussen de reclames op de tv-zenders van de Nederlandse Publieke Omroep. Zijn kreet ‘Asjemenou’ is alom bekend en heeft zelfs het Van Dale-woordenboek gehaald.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Onlangs heeft De Limburger een Tegel gewonnen. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke jaarprijzen van ons land. Verslaggevers Sjors van Beek en Rik van Hulst werden met het dossier 'politieaffaire Horst' tot winnaar uitgeroepen in de categorie Regionaal/Lokaal.

De Limburger is de enige regionale krant in ons land met een eigen onderzoeksredactie. Een team dat in onze provincie zaken tot op de bodem uitzoekt en misstanden aan het licht brengt. Zonder abonnees hadden we dit succes nooit kunnen bereiken.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen