Audi RS E-tron GT: voorsprong door Porsche

Print
Audi RS E-tron GT: voorsprong door Porsche

Afbeelding: Audi

De krachtigste Audi RS ooit is een volledig elektrische. De 646 pk sterke RS E-tron GT is de technische tweelingbroer van de Porsche Taycan, maar met een ander karakter.

Laten we eerst de optische overeenkomsten aanstippen. De wielbasis is identiek, maar de Audi is drie centimeter langer, een centimeter smaller en drie centimeter hoger. En profil is de basisvorm hetzelfde, maar het lijnenspel van de Audi is hoekiger en agressiever. Het is een indrukwekkende sedan en een echte eyecatcher. Met een lage neus, opgeklopte wielkasten en een ietwat timide achterzijde, voorzien van een uitschuifbare spoiler. We konden rijden met de RS-versie en die heeft ten opzichte van de gewone E-tron GT geen breder koetswerk, maar propt zijn grotere spierballen in het normale koetswerk. Het blijft niet bij deze sedan, want er komt een tweede carrosserievariant.

Autotest Audi RS E-tron GT. Video: Autovisie

Uitvoeringen

De E-tron GT is er in twee uitvoeringen met altijd een accupakket van 93 kWh, waarvan 85 kWh wordt gebruikt. Een basisversie én het gereden topmodel RS. Opvallend is dat Porsche voor dezelfde batterij een nettocapaciteit van 83,7 kWh opgeeft. De E-tron GT heeft standaard vierwielaandrijving dankzij een motor op de vooras en eentje in de achtertrein. De achteras heeft bovendien een tweetraps versnellingsbak voor zowel een brute acceleratie als een lager verbruik op kruissnelheden. Het systeemvermogen voor de gewone variant bedraagt 476 pk en tijdens een overboost van 2,5 seconden is dat tot 530 pk en 640 Nm. De actieradius is volgens de WLTP-cyclus 487 kilometer. Deze E-tron GT laat zich goed vergelijken met de Taycan 4S met dezelfde vermogensoutput, maar in de basis een kleinere accu van netto van 71 kWh. De Audi kost 104.895 euro, terwijl Porsche voor die Taycan 4S minimaal 110.600 euro vraagt. Het topmodel van de elektrische Audi draagt de RS-badge en heeft 598 pk. Gedurende een paar tellen kan dat pieken op 646 pk en 830 Nm. Daarmee blijft hij op enige afstand van de Taycan Turbo met 680 pk en de Turbo S met 761 pk. Audi vraagt 146.295 euro voor de Renn Sport E-tron en in Stuttgart hangt een prijskaartje van minimaal 157.900 euro aan de Taycan Turbo.

Audi RS E-tron GT: voorsprong door Porsche
Foto: Audi

Snel laden

De E-tron GT onderscheidt zich net als de Taycan op dit moment van het overige elektrische aanbod door de toepassing van een 800 volt-boordnet in plaats van de gebruikelijke helft van die spanning. Het voordeel daarvan is dat er veel vermogen in een korte tijd in de accu gestopt kan worden en er ook weer snel uitgehaald kan worden. De Audi kan dus zeer snel laden en ontladen, waarbij het laatste belangrijk is om langere tijd veel performance te kunnen leveren. Bijvoorbeeld om constant met 250 km/h op de Autobahn te branden of een paar rondjes op het circuit te gummen zonder dat de elektronica oververhit raakt en het vermogen wordt teruggeschroefd. Aan de snellader trekt de E-tron GT maximaal 270 kW binnen en aan de lokale AC-paal 11 kW. Dat laatste is optioneel te vergroten tot 22 kW. Gemiddeld zou de E-tron daardoor zo’n 22 minuten nodig moeten hebben om van 5% naar 80% state of charge te gaan.

Onderstel

De RS E-tron GT heeft standaard luchtvering en variabele dempers om de 20-inch wielen in bedwang te houden, die in dit geval voorzien waren van winterbanden. De achteras van de topversie heeft altijd een elektronisch aangestuurd, honderd procent variabel sperdifferentieel. Ook was hij uitgerust met de optionele carbon-keramische remschijven en vierwielsturing die eveneens tegen meerprijs leverbaar is. Audi heeft geen actieve rolstabi’s in de optielijst staan om de koetsbewegingen van de grofweg 2300 kg wegende RS tegen te gaan. Dat is opvallend, want op zijn grotere SUV’s levert Audi wél alle ondersteltrucage die het concern te bieden heeft. De E-tron GT bewaart daardoor op dynamisch vlak afstand tot de Taycan, want die actieve rolstabi’s weten het gewicht van de Porsche onwaarschijnlijk goed te camoufleren én te beheersen. Dat maakt voor het normale gebruik niets uit, want deze E-tron GT is met afstand de meest comfortabele RS-versie die Audi ooit heeft geleverd. Zelfs in de stugste setting weet de luchtvering voor een zeldzaam afrolcomfort te zorgen. Alleen tijdens het afrijden van een drempel voel je het gewicht een stevige landing maken op de achteras. Eén hupje en de rust is teruggekeerd in het onderstel. De stugste stand van de Audi is ook nog altijd een stuk softer dan de strakste rijstand van de Porsche. Wie in de sportiefste rijmodus Dynamic vol aan het accelereren slaat in de RS, merkt dat de tweetraps automaat in de achteras eerder opschakelt naar de spaarversnelling dan het mechaniek in de Porsche doet. Ruim voor 100 km/h komt het tweede verzet erin, terwijl de Taycan dat sprintverzet langer gebruikt om harder te accelereren. De misselijkmakende en overrompelende sprintkracht van die verwant heeft de RS dan ook niet, al blijft 3,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h heel rap. Ook is het schakelmoment minder nadrukkelijker aanwezig in de Audi en verloopt dat vloeiender. Verschil moet er zijn, kennelijk.

Audi RS E-tron GT: voorsprong door Porsche
Foto: Audi

Audi-karakter

De besturing van de E-tron GT heeft ook een eigen Audi-karakter. De installatie is zeer sterk bekrachtigd en totaal gevoelloos, maar wel nauwkeurig en met 2,5 omwentelingen van uitslag tot uitslag prettig direct. De Taycan geeft meer precisie en biedt meer weerstand in het stuurwiel, waardoor je een beter contact met de auto hebt. Maar de manier waarop de RS bochten in geholpen wordt door de vierwielbesturing, creëert de illusie dat de wielbasis veel korter is dan 2,90 meter. Eenmaal in de bocht begint het gewicht te drukken en wordt de massa minder goed over de vier hoeken verdeeld dan in een Taycan. De RS helt meer over, waardoor de tractie en de grip minder zijn. Het gevolg is dat de Audi beweeglijker en zwaarder aanvoelt, maar wel rijplezier geeft. Er is eerder onderstuur, doordat de massa naar de buitenkant van de bocht wordt gedreven, maar hij gaat op het gas ook sneller oversturen. Dan voelt hij vergaand aan als een achterwielaandrijver. De besturing mag dan weliswaar amper feedback geven, maar de aandrijflijn laat wel duidelijk voelen waar de krachten zich bevinden.

De Porsche is dan ook de snellere en scherpere sportsedan van de twee. De Taycan gaat eigenlijk dynamisch verder, waar de RS stopt. De Audi weet te overtuigen met uitmuntend comfort en een speels randje voor wie het kan waarderen. Audi heeft een eigen karakter aan de Porsche-techniek gegeven. Dat alles verpakt in een expressief koetswerk en een perfect afgewerkt kwaliteitsinterieur met verrassend veel toetsen voor de belangrijkste functies. De zitpositie is voorin uitstekend en op de achterbank is de hoofdruimte toereikend tot een lengte van 1,85 meter.

Audi RS E-tron GT: voorsprong door Porsche
Foto: Audi

Eindoordeel

Audi heeft er dankzij Porsche een steengoede elektrische sportsedan bij, waarin de kernwaarden van de vier ringen een eigen plek hebben gekregen.

Specificaties Audi RS E-tron GT

  • Prijs: € 146.295
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 3,3 s
  • Gem. verbruik: 20,6-22,5 kWh/100 km
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Motor: v/a synchroon, permanente magneet
  • Plaatsing: v/a dwars/in lengterichting
  • Max. vermogen: 598 pk (voor 238 pk en achter 456 pk)/646 pk tijdens overboost
  • Max. koppel: 830 Nm
  • Accucapaciteit: 94 kWh (85 kWh netto)
  • Spec. massa: ca. 3,6 kg/pk
  • Brandstof: elektriciteit
  • Transmissie: v: eentraps reductieversnelling a: tweetraps automaat

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen